توافق 2.2 میلیارد نفری

به گزارش وبلاگ کرمی، روز یکشنبه 15 نوامبر (25 آبان) مقامات 15 کشور منطقه آسیا-پاسیفیک از جمله چین، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا، نیوزیلند و همچنین 10 کشور عضو انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا توافقنامه شراکت جامع مالی (RCEP) که از یک دهه قبل در دست آنالیز و تدوین بود را رسماً امضا کردند.

توافق 2.2 میلیارد نفری

این توافق که به ایجاد عظیمترین منطقه آزاد تجاری دنیا (با مشارکت حدود 30 درصد از جمعیت کل دنیا) منجر می گردد، در آخرین روز از سی و هفتمین نشست آسه آن که به میزبانی ویتنام و البته به صورت مجازی برگزار گردید، به امضا رسید.

نگویان شوان فوک، نخست وزیر ویتنام، قبل از مراسم امضای این توافقنامه تجاری عظیم با ابراز خرسندی از این رخداد تاریخی گفت: به نتیجه رسیدن مذاکرات یک پیغام قوی برای اثبات نقش آسه آن در حمایت از نظام تجارت چندجانبه است. این توافق به توسعه زنجیره های تأمین که به دلیل همه گیری ویروس کرونا دچار اختلال شده اند، یاری می نماید و فرایند بهبود اقتصاد منطقه را نیز تسریع خواهد نمود.

به گفته چان چان سینگ وزیر تجارت و صنعت سنگاپور، توافق مذکور باید در 6 کشور عضو آسه آن و 3 کشور غیرعضو به تصویب نهایی برسد تا وارد مرحله اجرا گردد. وی تأکید می نماید که سنگاپور میخواهد این توافق را طرف ماه های آینده به تصویب [دولت و مجلس] برساند.

حامیان توافق تجاری عظیم آسیا-پاسیفیک که کشورهایی با مجموع 2.2 میلیارد نفر جمعیت و 26.2 تریلیون دلار فراوری ناخالص داخلی را در بر می گیرد، می گویند که این توافق به وسیله کاهش تعرفه ها، تقویت زنجیره های تأمین و سامان دادن به مقررات جدید تجارت الکترونیک باعث تقویت اقتصادهای منطقه که بر اثر بحران کرونا به شدت آسیب دیده اند خواهد شد.

از جمله مزایایی توافق تجاری جدید می توان به حذف تعرفه دست کم 92 درصد از کالاهایی که بین کشورهای عضو توافق رد و بدل می گردد، اشاره نمود. از طرفی اقدامات غیرتعرفه ای و تقویت روابط در حوزه هایی مانند محافظت از اطلاعات مصرف کنندگان آنلاین، شفافیت و رویه های تجاری بدون کاغذ (paperless) نیز در این توافق گنجانده شده است. همچنین به موجب این توافق تجاری، ساده سازی رویه های گمرکی میان کشورهای مشارکت کننده در دستور کار قرار خواهد گرفت.

کشورهایی که در پیمان تجاری جدید آسیا-پاسیفیک حضور دارند، همه بر این باورند که این پیمان تجاری فرایند خروج اقتصاد آنها از بحران ناشی از همه گیری ویروس کرونا را تسریع خواهد نمود.

دولت استرالیا روز یکشنبه در بیانیه ای خاطرنشان کرد: تحت پیمان شراکت جامع اقتصادی، کشاورزان و کسب وکارهای استرالیایی از فرصت های بهتری برای صادرات محصولات خود بهره مند خواهند شد. اطمینان شرکت ها برای سرمایه گذاری های عظیمتر افزایش خواهد یافت و فعالان اقتصادی در حوزه های مختلف از جمله خدمات اقتصادی، آموزش، سلامت و بخش های مهندسی و صنعتی سود بیشتری کسب خواهند کرد. در استرالیا از هر 5 شغل، یک شغل به تجارت وابسته است و پیمان شراکت جامع اقتصادی نقشی حیاتی در بازسازی اقتصاد استرالیا و منطقه پس از همه گیری کووید-19 خواهد داشت.

آگوس سوپارمانتو، وزیر تجارت اندونزی که کشورش یکی از عظیمترین اقتصادهای نوظهور دنیا به شمار می رود نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور کشورش در توافق تجاری جدید آسیا-پاسیفیک می گوید: نتایج مطالعات یک شرکت تحقیقاتی خصوصی نشان می دهد که پیمان شراکت جامع اقتصادی می تواند 5 سال پس از اجرایی شدنش، صادرات کشور را تا 11 درصد و سرمایه گذاری را تا 22 درصد افزایش دهد.

ژاپن نیز به توافق تجاری جدید به عنوان کاتالیزوری برای رشد اقتصادی پساکرونا نگاه می نماید. هیروشی کاجی یاما، وزیر تجارت ژاپن روز یکشنبه در یک نشست خبری درباره این توافق گفت: من معتقدم که حذف تعرفه ها نقش بسیار مهمی در بهبود صادرات ژاپن و افزایش کارآیی زنجیره های تأمین در منطقه خواهد داشت. من قویاً بر این باورم که ما به وسیله تعریف مقررات جدید درباره جریان آزاد اطلاعات و ممنوعیت تقاضا برای انتقال فناوری و همچنین حفظ حقوق مالکیت فکری، در حال ایجاد قوانین اقتصادی آزاد و منصفانه هستیم.

چان چان سینگ، وزیر تجارت سنگاپور نیز معتقد است که توافق جدید آسیا-پاسیفیک باعث رقابتی تر شدن صادرات کشورهای عضو توافق خواهد شد و یک بازار عظیم و یکپارچه را برای چین و دیگر کشورهای منطقه ایجاد خواهد نمود.

وزیر تجارت سنگاپور خاطرنشان می نماید: طی این چند سال، ما در جهت دستیابی به این توافق شاهد فراز و فرودهایی بوده ایم و سفر ما اصلاً یک سفر آسان نبوده است. حتی در برهه ای از زمان چشم انداز مذاکرات به دلیل مسائل ژئوپلیتیکی و همچنین مسائل داخلی کشورها به شدت تحت تأثیر نهاده شد. همه ما مجبور بودیم که تصمیمات دشواری در زمینه اعطای امتیازات به یکدیگر بگیریم تا مذاکرات پیش برود.

خروج هند از توافق

اواخر سال گذشته میلادی در حالی که مذاکرات برای حصول توافق عظیم آسیا-پاسیفیک به خط سرانجام نزدیک می شد، هند با اعلام خروج از مذاکرات کشورهای حاضر در توافق را غافلگیر کرد. نخست وزیر نارندرا مودی در شرح اینکه چرا تصمیم به ترک مذاکرات گرفته است، خاطرنشان کرد که از تأثیرات توافقنامه شراکت جامع اقتصادی (RCEP) بر معیشت هندی ها به ویژه اقشار آسیب پذیر نگران است. البته هند در صورت تمایل اجازه خواهد داشت که در آینده به این پیمان تجاری ملحق گردد.

شان روشه، اقتصاددان ارشد حوزه آسیا-پاسفیک در مؤسسه اعتبارسنجی استاندارد اند پورز (S&P) در این خصوص می گوید: بندی که به هند اجازه می دهد در آینده به توافق بپیوندد، یک بند نمادین است که نشان می دهد چین تمایل دارد پل های اقتصادی جدیدی برای ارتباط بیشتر با سومین اقتصاد عظیم منطقه ایجاد کند.

محی الدین یاسین، نخست وزیر مالزی نیز روز یکشنبه طی یک سخنرانی درباره توافق جدید آسیا-پاسفیک، در ارتباط با احتمال ملحق شدن هند به این توافق گفت: مالزی نگرانی ها و دشواری هایی که هند با آنها روبرو است را درک می نماید. در هر صورت مایلیم که حمایت مستمر خود از ملحق شدن هند به توافقنامه شراکت جامع اقتصادی در آینده را اعلام کنیم.

چالش بایدن

کارشناسان معتقدند اینکه توافقنامه شراکت جامع اقتصادی تا چه حد شرایط منطقه را به نفع چین تغییر دهد، به واکنش آمریکا بستگی خواهد داشت. توافق 15 کشور منطقه آسیا-پاسیفیک برای امضای این پیمان تجاری عظیم نشان داد که تصمیم دونالد ترامپ در سال 2017 برای خارج کردن کشورش از پیمان شراکت تجاری ترانس پاسیفیک (TPP) چگونه توانایی آمریکا برای مقابله با نفوذ اقتصادی روزافزون چین در منطقه را محدود نموده است. البته با کنار رفتن ترامپ از قدرت، این چالش به جو بایدن که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پیروزی رسیده و منتظر انتقال قدرت است، منتقل خواهد شد. حال باید دید که دولت بایدن چه رویکردی در قبال توافقات تجاری خواهد داشت و آیا به پیمان ترانس پاسیفیک بازخواهد گشت یا خیر.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "توافق 2.2 میلیارد نفری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق 2.2 میلیارد نفری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید