جهان در دو دهه آینده با کمبود غذا روبرو خواهد شد

به گزارش وبلاگ کرمی، دانشمندان در پی گزارش علمی سازمان ملل درباره بحران آب و هوایی هشدار دادند: تولید غذا در سراسر جهان با گرم شدن زمین به میزان 1.5 درجه سانتگیراد کاهش خواهد یافت؛ موضوعی که بر زنجیره تامین مواد غذایی در دو دهه آینده تاثیری جدی خواهد داشت.

جهان در دو دهه آینده با کمبود غذا روبرو خواهد شد

به گزارش وبلاگ کرمی، گاردین نوشت: ششمین گزارش ارزشیابی سازمان ملل که روز دوشنبه منتشر شد نشان داد افزایش دمای زمین به این معنا خواهد بود که حرارت زمین در بیشتر اوقات سال از سطحی که محصولات کشاورزی قادر به تحمل آن هستند فراتر خواهد رفت.

سیاستمداران سراسر جهان همچنان به این گزارش واکنش نشان می دهند. بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس ویدئویی را در صفحه رسانه اجتماعی خود منتشر کرده و چهار حوزه مختلف را معرفی کرده و گفته تا اجلاس آب و هوایی پاییز بر روی آنها متمرکز خواهد بود.

برنامه جانسون شامل غیرقانونی خواندن تولید برق با استفاده از سوخت زغال سنگ تا سال 2040 و هم سوخت های فسیلی، وادار کردن کشورها به کمک به کشورهای ضعیف تر همزمان با تغییرات آب و هوایی و خاتمه دادن به نابودی جنگل ها است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا هم برای تصویب قانون تغییرات آب و هوایی خود تحت فشار است. وی گفته نمی توان منتظر شد بحران آب و هوایی خود بخود حل شود. علائم و نشانه هایی که از تغییرات آب و هوایی بروز کرده خطاپذیر نیست، نمی توان علم را انکار کرد و هزینه انفعال و بی تفاوتی نسبت به پیامدهای تغییرات آب و هوایی در حال افزایش است.

در استرالیا، اسکات میرسون نخست وزیر این کشور انگشت اتهام را به سمت چین دراز کرده و در یک کنفرانس خبری در روز سه شنبه گفت نمی توان این موضوع را نادیده گرفت که کشورهای در حال توسعه مسئول دو سوم انتشار گازهای گلخانه ای هستند.

دولت چین در بیانیه ای خطاب به خبرگزاری فرانسه اعلام کرده که این کشور بر اولویت بخشی به توسعه پایدار، سبز و با دی اکسین کربن پایین تاکید دارد.

در این بیانیه آمده است: شی جین پینگ نخست وزیر قصد دارد توسعه نیروگاه هایی که سوخت آنها را زغال سنگ تشکیل می دهد به صورت جدی تحت کنترل در آورد.

در گزارش سازمان ملل تاکید می شود که چالش هایی که در مقابل نظام تولید غذا خواهیم داشت فقط یکی از متعدد تاثیرات تغییرات آب و هوایی است. تغییر الگوهای بارش بسکمک از منطقه ها جهان را در برابر خشکسالی آسیب پذیر خواهد کرد و آب و هوای وخیم کشاورزی را سخت تر خواهد کرد و به محصولات کشاورزی آسیب خواهد رساند.

بانی وارینگ، مدرس ارشد موسسه گرنتهام کالج امپریال لندن معتقد است درسراسر جهان بیش از 80 درصد کالری مصرفی تنها از 10 محصول کشاورزی شامل برنج، ذرت و گندم تامین می شود. اگر این محصولات اصلی از جمله سویا می تواند در آینده که هوای کره زمین گرم تر می شود عملکرد بهتری داشته باشد اما خشکسالی در کنار گرمای زمین احتمالا باعث کاهش تولید آنها در بسکمک از منطقه ها جهان خواهد شد.

تاثیر کامل چنین آسیبی تا سال آینده مشخص نخواهد شد. قرار است هیات میان دولتی تغییرات آب و هوایی (IPCC) دومین بخش گزارش خود را که شامل ارزیابی تاثیرات آب و هوایی بر حوزه های کلیدی حیات بشر و کره خاکی است، منتشر کند.

ایان کلمن استاد بیماری ها و سلامت در دانشگاه کالج لندن گفت اگر نتوانیم کاری انجام دهیم، تعداد قابل توجهی از مردم با مسائل حادی در زمینه غذا روبرو خواهند شد. افزایش گرما و رطوبت به محصولات کنونی آسیب خواهد رساند و خشکسالی و سیل محصولات را نابود خواهد کرد. تغییرات اساسی در کشاورزی از جمله تغییراتی که در محصولات زراعی و دامی به وجود خواهد آمد برای مقابله با چنین تاثیراتی ضوررت دارد.

دیوید رِی استاد مدیریت کربن در دانشگاه ادینبورگ گفت: برای چهار محصول کشاورزی مانند برنج به نام منبع اصلی تغذیه میلیاردها نفر از ما، گرم شدن زمین نه تنها الگوهای بارش را تغییر می دهد بلکه تهدید ذوب شدن آب های یخچالی و آبکمک چندین هکتار زمین کشاورزی در جنوب آسیا را در پی دارد.

وخامت اوضاع آب و هوا در سال جاری همچنین تاثیر مهم دیگری را آشکار کرده است وقتی رطوبت هوا بالا می رود مردم نمی توانند با سلامت کامل در مزارع و زمین های کشاورزی کمک کنند. این شرایط وقتی اتفاق می افتد و گرما و رطوبت بالا است و بدن افراد نمی تواند به شکل موثری عرق را دفع کند.

برخی بر این باورند که گرمای زمین می تواند مفهوم خوبی برای کشاورزی داشه باشد و اجازه می دهد فصل رشد محصولات در ارتفاعات شمالی طولانی شود وگیاهان در مدت بیشتری دی اکسید کربن را جذب می کنند اما مارک ماسلین استاد دانشگاه یو سی ال این ادعاها را رد می کند و می گوید هر گونه منفعتی اندکی خواهد بود و بیش از خسارتی است که تغییرات آب و هوایی بر جای خواهد گذاشت. وی هشدار داده که قیمت مواد غذایی به ویژه خطر مهم تری را ایجاد می کند.

شیفالی شرمن مدیر موسسه سیاست کشاورزی و تجاری به روزنامه گاردین گفت همه منطقه ها جهان تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی خواهند بود و این تاثیر فقط شامل کشورهای آسیب پذیر نخواهد بود.

وی بر ضرورت اقدام به موقع دولت ها از جمله در زمینه سلامت خاک، تنوع پذیری کشاورزی در محصولات و حیوانات و کار جدی توسعه ای تاکید کرده است.

منبع: ایرنا

منبع: جام جم آنلاین

به "جهان در دو دهه آینده با کمبود غذا روبرو خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهان در دو دهه آینده با کمبود غذا روبرو خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید