لاوروف: همکاری روسیه و آمریکا در سوریه ادامه دارد، هیچ آدم عاقلی دنبال جنگ در شبه جزیره کره نیست

به گزارش وبلاگ کرمی، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه تفصیلی و یک ساعته خود با شبکه خبری راشاتودی درباره مسائل مهم منطقه ای و همچنین شرایط کره شمالی، برجام و ادعای آمریکا درباره دخالت مسکو در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا صحبت کرد.

لاوروف: همکاری روسیه و آمریکا در سوریه ادامه دارد، هیچ آدم عاقلی دنبال جنگ در شبه جزیره کره نیست

به گزارش وبلاگ کرمی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه خود با راشاتودی گفت: اصلاح سیستم مالی دنیای بر مراکز جدید رشد مالی و نقش متزلزل دلار در تبادلات مالی وابسته است. تشکیل گروه 20 احتمالا باعث ایجاد این اصلاحات می گردد اما تنها نیمی از اعضای این گروه در هدف مرکززدایی مالی دنیا که مورد نظر روسیه است، اتفاق نظر دارند.

لاوروف ضمن ابراز نگرانی نسبت به گزارش هایی درباره آموزش تروریست های سابق در کمپ های تحت نظارت آمریکا در سوریه، توضیح داد، به رغم حمایت های واشنگتن از تروریست های مسلح، همکاری روسیه و آمریکا در سوریه ادامه دارد.

وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد: با توجه به قوانین جدید آنها به دنبال ایجاد اصلاحات دنیای هستند و این فرایند اجازه می دهد تا روشی انعطاف پذیر به دست بیاید.

لاوروف گفت: قوانین نباید به صورت گزینشی درباره رسانه های خارجی فعال در آمریکا اجرا گردد. وی فعالیت شبکه خبری راشاتودی در آمریکا را که به عنوان عامل خارجی مدنظر قرار گرفته، مورد آنالیز قرار داد و گفت، اقدام تقابلی مسکو در ثبت رسانه های خارجی فعال در روسیه در واکنش به اقدام آمریکا اجرا شده است اما اجتناب از محدود کردن رسانه ها برای تمامی کشورها امری بهتر محسوب می گردد.

وزیر امور خارجه روسیه در مورد شرایط کره شمالی و احتمال بروز درگیری در شبه جزیره کره و همچنین لفاظی های مقامات آمریکا و کره شمالی توضیح داد: آمریکایی ها کوشش می نمایند تا اقدامات خود را با استفاده از بهانه های قانونی توجیه نمایند. زمانی که آنها دست به این مانورهای نظامی در منطقه می زنند باعث می شوند تا کره شمالی تحریک گردد اما دیپلماسی، محل چنین کارهایی نیست. وی بر درخواست روسیه و همچنین چین در متوقف کردن مانورهای نظامی از سوی آمریکا و متحدانش و همچنین آزمایش های جدید کره شمالی با هدف کاهش تنش در منطقه تاکید نمود.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین اظهار داشت: من فکر نمی کنم هیچ انسانی با عقل سلیم خواستار شروع جنگ در شبه جزیره کره باشد. نه فقط کارشناسان و مقامات روس، بلکه آمریکایی ها هم ارزیابی های نگران نماینده ای از وقوع جنگ در شبه جزیره کره داشته اند که یکی از آنها کشتار تعداد زیادی از انسان هاست. مسکو امید دارد که آمریکایی هایی که درک درستی از لزوم کاهش تنش ها بر سر کره شمالی دارند، جهت را در جهت حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک تغییر دهند. معتقدم واشنگتن می خواهد کره شمالی را تا سرحد تسلیم شدن تحت فشار قرار دهد اما مسکو از این رویکرد حمایت نمی نماید و به دنبال همگرایی کره شمالی با جامعه دنیای است، نه منزوی کردن آن. شاید بتوانید کره شمالی تحت فشار قرار دهید اما نمی توانید آن را به طور کامل بلوکه کنید.

وی در ادامه توضیح داد، چین و روسیه پیشنهاد طرح توقف دوطرفه را ارائه داده اند؛ بر این اساس که کره شمالی هیچ آزمایش و پرتاب موشکی نداشته باشد و آمریکا هم هیچ مانوری برگزار نکند اما پاسخ آمریکایی ها این بود: انجام مانورهای نظامی مشروع است. در این مناقشات گام اول را طرفی برمی دارد که قدرتمندتر است.

وی در مورد موضع آمریکا در قبال برجام نیز صحبت کرد و گفت: با تضعیف این توافق، واشنگتن سیگنالی به پیونگ یانگ فرستاد؛ مبنی بر اینکه یا توافق خلع سلاح انجام دهید یا خطر تقابل نظامی را به جان بخرید. مسکو چنین رویکردی از جانب واشنگتن را نمی پذیرد و همچنان به دنبال راهی برای الحاق کره شمالی و همکاری این کشور با جامعه بین المللی است و نمی خواهد پیونگ یانگ را منزوی کند.

وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به این سوال که آیا در نهایت به سمت خاتمه جنگ در سوریه می رویم، اظهار کرد: بسیاری از افراد در این کشور به دنبال خاتمه اقدامات خصمانه، مذاکره با دولت و بازگشت به زندگی صلح آمیز هستند. مناطق کاهش تنش مورد حمایت روسیه، ترکیه و ایران بر مبنای همین امر ایجاد شده است. هنوز نیروهای افراطی شامل جبهه النصره مخالف صلح هستند. آمریکا برای این تروریست ها برنامه دارد و آنها را به عنوان نیرویی با هدف سرنگونی دولت اسد تقویت می نماید. آمریکا کوشش می نماید تا بعضی از نیروهای افراطی را تحت پوشش قرار دهد. بعضی از کارشناسان آمریکایی سیاستی را می خواهند که از نیروهای افراطی که در استان های تحت کنترل اسد فعالیت می نمایند، حمایت گردد. این کارشناسان اقدامات افراطی را واکنشی به سیاست های دولت های دیکتاتور می دانند. آنها این عقیده را دارند که با کنار رفتن دولت های دیکتاتور، افراط گرایی نیز دیگر وجود خارجی نخواهد داشت.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین اضافه نمود: اگر دشمنی میان ایران و عربستان وجود نداشته باشد، کاهش خشونت در خاورمیانه امکان پذیر است. فرایند صلح سوریه از سوی بعضی از گروه های اپوزیسیون دخیل در مذاکرات ژنو ضربه خورده است. این گروه های مورد حمایت عربستان، مایه شرمساری بزرگی برای ریاض محسوب می شوند. روسیه به دنبال یک سازش جامع صلح آمیز در سوریه است و از این بابت که مذاکرات صلح ژنو بیشتر با موضوع آوارگان سوری است، راضی نیست. روسیه به دنبال حضور بیشتر نمایندگان افرادی است که در سوریه زندگی می نمایند و امیدوار است که اصلاحات سیاسی در سوریه ایجاد گردد.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین ائتلاف تحت رهبری آمریکا را که با تروریست ها در سوریه مقابله می نمایند، مورد استقبال قرار داد و گفت: در دوران باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا ارتش این کشور در سوریه متاسفانه در هدف قرار دادن گروه های افراطی با بی میلی اقدام نموده است اما پس از حضور روسیه در سوریه و تغییر در نظام سیاسی آمریکا اقدامات ائتلاف در سوریه بهتر شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره همکاری نظامی میان مصر و روسیه و همچنین احتمال حضور روسیه در عملیات مبارزه با تروریسم در مصر، گفت: روسیه و مصر در بسیاری از موارد شامل همکاری های اتمی و تجارت نظامی روابط دارند. مسکو از مصر در مواجهه با نیروهای افراط گرا حمایت می نماید، به این کشور سلاح می فروشد و تجربیات خود را در اختیار قاهره می گذارد اما در حال حاضر روسیه تمایلی برای انجام ماموریت های هوایی بر فراز مصر یا از پایگاه هایش در مصر ندارد.

وزیر امور خارجه روسیه درباره اینکه در یمن پس از ترور علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق این کشور چه اتفاقی می افتد، گفت: ترور صالح ممکن است حوثی ها را به یک جریان رادیکال تر در یمن بدل کند اما فارغ از هرچه در یمن اتفاق بیفتد، تنها راه خاتمه دادن به خشونت ها در این کشور مذاکرات صلح است. میانجی گران بین المللی باید بی طرفی اختیار نمایند. کاهش تنش میان ایران و اتحادیه عرب به یمن نیز یاری می نماید. آنها باید مذاکره نمایند و به نگرانی های یکدیگر احترام بگذارند.

وزیر امور خارجه روسیه درباره اینکه اوضاع در ونزوئلا و کوبا چگونه است، اضافه نمود: تغییر دولت ها در آمریکای لاتین به واقع تاثیری بر روابطشان با روسیه نمی گذارد اما مسکو نگران بعضی تحولات شامل اوضاع در ونزوئلا است و از بازیگران خارجی می خواهد تا از دخالت در اوضاع این کشور دست برداشته و بگذارند ونزوئلایی ها خودشان مشکلاتشان را حل و فصل نمایند. مکزیک در میان کشورهای آمریکای لاتین قرار است 2018 انتخابات برگزار کند و شریک خوبی برای روسیه است. مسکو اصلا دوست ندارد که در انتخابات آن کشور دخالت کند.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین درمورد کوبا گفت: هاوانا شریک قدیمی مسکو است و روسیه درباره آینده کوبا پس از انتخابات در این کشور کاملا خوش بین است.

وی درباره سیل عظیم مهاجران آمریکای لاتین به آمریکا و سرکوبگری های دولت ترامپ علیه مهاجران نیز گفت: روسیه به صورت مستقیم از مهاجرت در آمریکا تاثیر نمی پذیرد اما مسائل حقوق بشری را مدنظر دارد. آمریکا نسبت به قوانین بین المللی مهاجرت توجهی ندارد. البته باید به این مساله اشاره نمود که آمریکای لاتین تجربه ای همانند اروپا از بحران مهاجرتی گسترده ندارد؛ چراکه آمریکای لاتین درگیر مسئله ای نظیر حضور مهاجران از کشورهای جنگ زده نیست. مشکل اصلی آمریکای لاتین سرمایه گذاری خارجی است و روسیه می تواند با چین و سایر کشورهای عضو بریکس اقدام به انجام پروژه های زیرساختی در این منطقه کند. روسیه از ایجاد روابط مجدد میان آمریکا و کوبا در دوران اوباما استقبال کرد و شاهد بازگشایی سفارت آمریکا در هاوانا بود که این یک اقدام مثبت تلقی می گردد. اگرچه باید به این مساله اشاره نمود که ابقای محاصره تجاری کوبا توسط آمریکا همچنان مایه شرمساری است، اما تغییر رویکرد آمریکا در قبال کوبا در دوران ترامپ را باید جدی گرفت. همچنین گزارش حملات مشکوک صوتی علیه کارمندان هیات های دیپلماتیک آمریکا در هاوانا که توجیهی از سوی آمریکا برای تغییر سیاست هایش در قبال کوبا است، پایه و اساسی ندارد.

لاوروف همچنین اظهار کرد: چین با حمایت شرکای خود در بریکس یعنی روسیه و هند به زودی صندلی آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد دنیا را خواهد گرفت. نفوذ فزاینده گروه 20 و بریکس در اقتصاد دنیا منجر به ایجاد دنیای چندقطبی خواهد شد. اعتقاد دارم که شرکای غربی ما در گروه 20 ضرورت چانه زنی و توافق را بیش از پیش درک نموده اند. بریکس تنها نیست و متحدانی همچون عربستان، مکزیک، آرژانتین و اندونزی دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: مأموریت های ضدتروریستی نباید برای سرنگون کردن دولت ها مورد استفاده قرار گیرند.

وی اضافه نمود: کوشش ها برای بهره دریافت از اهداف ضدتروریستی که باید مشترک، متحد و بدون کاربست معیارهای دوگانه باشد، در مواردی که مورد سوءاستفاده قرار گیرد، آزاردهنده است. این اهداف نباید برای تحقق برنامه هایی نظیر تغییر رژیم های نامطلوب مورد استفاده قرار گیرد.

لاوروف درباره مذاکرات کشورش و آمریکا در مورد مناطق تنش زدایی در سوریه اظهار کرد که حسی مبهم نسبت به تعهد غرب در قبال فرآیند مذاکرات صلح سوریه دارد.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: رکس تیلرسون قبلا به من می گفت که هدف اصلی آمریکا در سوریه شکست دادن داعش است اما حالا این هدف مبهم تر و مبهم تر می گردد. در همین حال گفته می گردد که نیروهای آمریکایی در سوریه تا زمان شروع فرآیند سیاسی باقی خواهند ماند و حتی بعضی مقام های آمریکایی مدعی اند که این فرآیند باید شامل کناره گیری بشار اسد باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "لاوروف: همکاری روسیه و آمریکا در سوریه ادامه دارد، هیچ آدم عاقلی دنبال جنگ در شبه جزیره کره نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاوروف: همکاری روسیه و آمریکا در سوریه ادامه دارد، هیچ آدم عاقلی دنبال جنگ در شبه جزیره کره نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید