صنعت، موتور محرک اقتصاد

به گزارش وبلاگ کرمی، تهران (پانا) - دهم تیرماه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز صنعت و معدن نامیده شده و اختصاص این روز فرصت مغتنمی است تا به مهمترین موتور محرکه اقتصاد یعنی بخش صنعت و معدن نگاهی ژرف داشته باشیم.

صنعت، موتور محرک اقتصاد

بخش صنعت و معدن به اسم عامل مولد اشتغال پایدار در افزایش فراوری ناخالص ملی و عایدی سرانه حایز اهمیت است. بخشی که در کنار تجارت، 40 تا 45 درصد سهم فراوری ناخالص داخلی، بیش از 33 درصد سهم اشتغال و 75 درصد سهم صادرات غیرنفتی را در بر می گیرد.

در همین پیوند نگاهی هرچند گذرا به بعضی اقدامات اجرا شده و دستاوردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک سال گذشته می اندازیم.

اهم دستاوردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک سال گذشته

برپایه این گزارش، در سالی که گذشت یک هزار و 557 واحد فراوریی راکد با سرمایه گذاری 46 هزار میلیارد ریالی احیا شد و زمینه اشتغال به کار 25 هزار و 988 نفر را فراهم کرد.

در سال 99، تعداد 193 طرح عظیم در قالب پویش فراوری، تداوم امید با سرمایه گذاری یک هزار و 516 میلیارد ریالی افتتاح شد و 24 هزار و 213 نفر از این محل مشغول به کار شدند.

پارسال صدور جواز تاسیس صنعتی با رشد 45 درصدی، اشتغال زایی آنها با رشد 43 درصدی و سرمایه گذاری در آنها با رشد 87 درصدی همراه بود. بعلاوه در حوزه پروانه های بهره برداری با رشد 10 درصدی در تعداد صدور، 23 درصدی در اشتغال و 201 درصدی در سرمایه گذاری همراه بود.

در حوزه معدن هم رشد 6.3 درصدی در صدور پروانه اکتشاف، 5.7 درصدی در صدور گواهی کشف، رشد 18.1 درصدی در صدور پروانه های بهره برداری و رشد 15.4 درصدی اشتغالزایی را شاهد بودیم.

رشد فراوری محصولات منتخب صنعتی و معدنی

در سال گذشته فراوری 22 ماده صنعتی و معدنی با رشد همراه بود، از جمله فراوری کامیون و کشنده با 53.6 درصد، نخ پنبه ای و الیاف مصنوعی با 44.1 درصد، ماشین لباس شویی با 51.2 درصد، روغن نباتی با 40.6 درصد، انواع تلویزیون 25 درصد، چرم 27.3 درصد، یخچال و فریزر 29.6 درصد، کاشی و سرامیک 35.7 درصد، شمش آلومینیوم 55.5 درصد، کمباین 44.5 درصد، انواع خودروی سواری 19.1 درصد، لاستیک خودرو 20 درصد و سیمان 12.5 درصد رشد داشتند.

انعقاد تفاهم نامه های توسعه سرمایه گذاری اقتصاد مقاومتی با شرکت های برتر، از جمله دیگر دستاوردهای مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک سال گذشته بود.

این مهم با شناسایی 100 شرکت عظیم و توانمند کشور برای پشتیبانی از شرکت های کوچک و میانه اجرایی شد که ارزش تفاهم نامه های سرمایه گذاری منعقد شده در این راستا 451 هزار میلیارد تومان و ارزش سرمایه گذاری ها تا خاتمه دولت یک میلیون میلیارد تومان است.

ابرپروژه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی و شرق کشور

و بالاخره در پنجاه و هفتمین برنامه پویش تدبیر و امید برای جهش فراوری، طرح ملی انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی و شرق کشور با سرمایه گذاری 128 هزار میلیارد تومان با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری افتتاح شد.

این طرح زیربنایی که به محرومیت زدایی و توسعه متوازن ثروت در کشور یاری می نماید، به همت متخصصان داخلی و بخش خصوصی به انتها رسیده است و فلات مرکزی و شرق کشور را متحول می نماید.

با تکمیل سه خط پروژه مهم و ملی انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، در مجموع 550 میلیون متر مکعب آب شیرین از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران منتقل می گردد.

برنامه های وزارت صمت در سال 1400

در سالی که به تدبیر رهبر معظم انقلاب سال فراوری، حمایت ها و مانع زدایی ها نام گذاری شده، در حالی که با دو غول عظیم کرونا و تداوم تحریم ها روبرو ایم، وزارت صنعت، معدن و تجارت، بهره بردرای از 40 طرح و پروژه مهم در بخش های صنعتی و معدنی را در صدر برنامه های خود قرار داده است.

این محورها شامل توسعه فراوری و تعمیق ساخت داخل، مدیریت واردات و توسعه صادرات غیرنفتی، توسعه معادن و صنایع معدنی (با تاکید بر نقشه راه معدن)، توسعه فناوری و محصولات دانش بنیان، مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری، بهبود فضای کسب و کار و مانع زدایی از فرآیند فراوری و در نهایت تامین منابع اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری و دربرگیرنده 40 برنامه و پروژه مختلف است.

هدف گذاری 3.4 میلیارد دلاری تعمیق داخلی سازی

14 مورد از این پروژه ها ذیل محور توسعه فراوری و تعمیق ساخت داخل است. در این زمینه پارسال هم اقدامات خوب و گام های موثری در وزارتخانه برداشته شد و نتایج قابل قبولی به دست آمد.

امسال هم 14 پروژه در این خصوص برای بخش های مرتبط با این حوزه در وزارتخانه تعریف شده است، به اسم مثال هدف سه میلیارد و 400 میلیون دلار توسعه ساخت داخل با رویکرد جایگزینی واردات، فراوری یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو سبک در راستای ساماندهی صنعت خودروی سواری مبتنی بر سند سیاسی توسعه این صنعت، توسعه 40 خوشه کسب و کار صنعتی و صنفی با مشخص اثرات بر اقتصاد کشور یا توسعه زیرساخت های شهرک های صنعتی از جمله پروژه های تعریف شده در این محور هستند.

تکمیل 450 طرح نیمه تمام و فعال سازی 2 هزار واحد فراوریی راکد

برپایه این گزارش، توسعه 250 واحد صنایع کوچک و میانه مستعد پیمانکاری، تکمیل 450 طرح نیمه تمام، احیای 2 هزار واحد غیبرطرفال فراوریی در شهرک های صنعتی، تکمیل ظرفیت های خالی واحدهای منتخب در راستای افزایش بازدهی فراوری، برطرف مسائل مربوط به تامین مواد اولیه فراوری با رویکرد اصلاح فرآیندهای سایر دستگاه ها، نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور، حمایت از تامین و توسعه ناوگان ریلی، توسعه صنایع دریایی با تکیه بر ساخت داخل، افزایش 38.4 میلیارد دلاری حجم محصولات صادراتی و بازسازی و نوسازی یک هزار و 610 واحد فراوریی، صنایع معدنی و صنوف، از دیگر پروژه های تعریف شده در راستای توسعه فراوری و تعمیق ساخت داخل است.

افزایش حجم و تنوع صادرات

افزایش تنوع محصولات صادراتی یکی از اهداف وزارت صنعت برای توسعه صادرات غیرنفتی در امسال است و در کنار آن به موضوعاتی مانند توانمندسازی بنگاه های صادراتی، توسعه زیرساخت ها و فعال کردن ظرفیت صادراتی استان ها، توسعه بازار و صنعت فرش دستباف ایرانی(با هدف افزایش فراوری، صادرات و اشتغال زایی) و برگزاری 50 نمایشگاه در راستای ایجاد فضای بازاریابی و رونق فراوری ملی هم توجه شده است تا علاوه بر افزایش صادرات غیرنفتی درمدیریت واردات هم گام های موثری برداشته گردد.

تکمیل زنجیره ارزش فلزات سنگین و احیای 200 معدن کوچک مقیاس

تکمیل زنجیره ارزش فلزات سنگین با تاکید بر فلزاتی مانند مس، شمش طلا، لیتیوم، کبالت و نیکل را بخشی از اهداف مشخص شده در راستای توسعه معادن و صنایع معدنی در سال 1400 است.

در این راستا توسعه فعالیت های اکتشافی، طرح احیای 200 معدن کوچک مقیاس و واگذاری مجوزها و معادن در اختیار دولت به وسیله بازار سرمایه در قالب سه شرکت سهامی عام در دستور کار قرار گرفته که مسوولیت آن بر عهده ایمیدرو، معاونت امور معدنی وزارتخانه و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور است.

ساماندهی لجستیک تجاری و زنجیره های تامین

در حوزه مدیریت بازار هم به منظور کاهش تنش ها در حوزه تجاری کشور، وزارت صنعت به صورت جدی موضوعاتی مانند ساماندهی لجستیک تجاری و زنجیره های تامین کشور، مدیریت ذخایر راهبردی نهاده ها و کالاهای اساسی، بازرسی و کشف قاچاق کالا با تغییر رویکرد به سمت مراکز عمده توزیع را به صورت جدی در دستور کار قرار داده است.

با توجه به شرایط موجود و تغییراتی که در حوزه کسب و کار و تجارت کشور و دنیا رخ داده، توسعه تجارت الکترونیکی و کسب و کارهای مجازی هم با مسئولیت معاونت بازرگانی داخلی پیگیری خواهد شد.

مرکز زدایی در راستای تسهیل و تسریع در صدور مجوزها

با توجه به شعار سال و اهمیت بهبود فضای کسب و کار در راستای افزایش فراوری و برطرف موانع در این حوزه و با مطالعات و آنالیز های اجرا شده در این زمینه، وزارت صنعت موضوع فرآیند اصلاح صدور مجوزها با رویکرد حذف و یکپارچه سازی مجوزها را به صورت جدی پیگیری خواهد نمود.

در کنار آن اقدام هایی مانند تفویض اختیارات غیرحاکمیتی به بخش خصوصی را در راستای بهبود فضای کسب و کار در دستور کار واقع شده است.

علاوه بر آن، در راستای برطرف موانع حوزه فراوری هم برنامه هایی مانند تفویض اختیار به سازمان های استانی و مرکز زدایی، شناسایی گلوگاه های اداری و برطرف آن ها در وزارت صنعت و بعلاوه برطرف مسائل حوزه فراوری در بخش های مرتبط با تامین اجتماعی، گمرک، اقتصادیات، محیط زیست و امور اقتصادی را هم مورد توجه قرار داده و برنامه های ویژه ای در این زمینه ها ارائه داده است.

ضرورت راهنمایی سرمایه های داخل به بخش فراوری

یکی از اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت در امسال مربوط به جذب سرمایه های مردمی راهنمایی آن ها به سمت حوزه فراوری است و در کنار آن هدف جذب 2 میلیارد دلاری سرمایه خارجی هم در دستور قرار گرفته است.

اجرای فازهای بعدی طرح اقتصاد مقاومتی با شرکت های برتر از دیگر برنامه های وزارت صنعت در سال 1400 و در راستای توسعه سرمایه گذاری است.

بعلاوه اجرای 250 طرح در منطقه ها محروم 12 استان کشور از جمله برنامه های وزارتخانه است که علاوه بر توسعه سرمایه گذاری، موجب توزیع متوازن ثروت و محرومیت زدایی هم می گردد و آثار اجتماعی مثبت و مهمی را در این منطقه ها خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری پانا

به "صنعت، موتور محرک اقتصاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنعت، موتور محرک اقتصاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید