شجاع ترین خلبان های دنیا (بخش1)

به گزارش وبلاگ کرمی، یکی از شجاع ترین خلبانان خطوط هوایی شرق چین، با تصمیم درست و سرعت عمل خود توانست جلوی یک تصادم در باند فرودگاه را بگیرد و جان 439 نفر را نجات داد. از آن پس این خلبان قهرمان نامیده شد و به او پاداش نقدی تعلق گرفت.

شجاع ترین خلبان های دنیا (بخش1)

بنابر گزارش رسانه های چین، خلبانی به نام هی چائو که پشت سکان هواپیمای ایرباس A320-200 نشسته و آماده پرواز از باند فرودگاه بین المللی شانگهای هونگ چیائو و در حال سرعت دریافت بود، ناگهان هواپیمای دیگری از خطوط هوایی شرق چین، ایرباس A330-300، از پکن را، در راستا راه خود دید. در این لحظه خلبان تصمیم گرفت که به راه خود ادامه داده و به سرعتش افزوده و با یک برخاست شیبدار از روی باند فرودگاه، بلند شود. این تصمیم جلوی برخورد هواپیمای او با هواپیمای دوم را تنها با فاصله 19 متری، گرفت. بنابر گزارش ها 413 مسافر و 26 خدمه، از سرنشینان هر دو هواپیما بودند.

این اتفاق می توانست منجر به حادثه شود، و درست شبیه فاجعه فرودگاه تنریف در سال 1977 بود که مرگبارترین سانحه هوایی تا به امروز نام گرفت. در آن رویداد 583 نفر پس از برخورد با بوئینگ 747s کشته شدند. تحقیقات نشان داد که برج مراقبت، مسئول این اتفاق بود و درحالی که آقای هو به دلیل عملکردش پاداش نقدی معادل 360 هزار پوند دریافت کرد، دو کارمند برج مراقبت که مسئول فاجعه تنریف بودند، از شغل خود برکنار شدند.

در این مقاله وبلاگ کرمی به چند اتفاقی که ممکن بود به فاجعه تبدیل شوند می پردازد:

1- حادثه جاکارتا (24 ژوئن 1982)

هواپیمای خطوط هوایی بریتانیا از هیترو به اوکلند در حال پرواز و عبور از جاکارتا بود که با خاکسترهای آتشفشانی فوران کوه گلانگنگ، برخورد کرده و در نتیجه هر چهار موتورش از کار افتادند. طبیعتا تشویش و نگرانی، کابین خلبان را دربرگرفت و در همان حال مهندس پرواز اعلام کرد که: باورم نمیشه، هر چهار موتور از کار افتادند.

کاپیتان اریک مودی، با این عبارت به مسافران قوت قلب داد: خانم ها و آقایان، خلبان صحبت می کند. ما دچار یک مشکل کوچک شدیم. هر چهار موتور هواپیما از حرکت ایستاده اند. اما نهایت تلاش مان را می کنیم تا آنها را دوباره به کار بیندازیم و به شما اطمینان می دهم که دچار وضع بسیار بدی نخواهید شد. در حالی که مسافران شروع به نوشتن یادداشت هایی برای عزیزانشان کردند، مودی محاسبه کرد که قبل از برخورد به سطح دریا، تا چه راستای می تواند هواپیما را در حال سرخوردن روی هوا نگاه دارد و نتیجه گیری او 91 مایل (45/146 کیلومتر) بود. خوشبختانه وقتی هنوز در ارتفاع 13500 پایی(4 کیلومتر) بودند، موتورها دوباره شروع به کار کردند.

2- پرواز 5390 خطوط هوایی بریتانیا (10 ژوئن 1990)

در این اتفاق قابل توجه که هنگام پرواز هواپیمایی از خطوط هوایی برتانیا به سمت مالاگا با 81 مسافر رخ داد، پنل شیشه جلوی هواپیما که بد نصب شده بود، از جایش درآمد و تیم لنکستر خلبان را با خود تا نیمه های کابین، به بیرون کشید. سر و بالاتنه او بیرون از کابین و در ارتفاع 5 کیلومتری و در معرض باد با سرعت 483 متر درساعت بود و فقط پاهایش داخل کابین بودند که مهمانداران هواپیما محکم آنها را گرفته بودند. الستر آتچیسن، کمک خلبان، فرود اضطراری انجام داد اما به دلیل وجود صدای جریان هوا در کابین، نمی توانست صدای برج مراقبت را بشنود. با اینحال انتها توانست هواپیما را سالم در ساوت همپتون به روی زمین بنشاند. در این شهر، لنکستر به سبب جراحت های وارده، از جمله سرمازدگی، شوک و یک دست شکسته، تحت درمان قرار گرفت.

3- معجزه در هادسون (15 ژانویه 2009)

شاید این حادثه، شناخته شده ترین مورد این اواخر باشد که باشهامت ترین خلبان را معرفی می کند. چسلی سولنبرگر سوم، که پشت سکان پرواز 1549 خطوط هوایی ایالات متحده بود، پس از اینکه یک دسته از غازهای کانادایی، هواپیما را از کار انداختند، توانست هواپیما را سالم روی رودخانه هادسون بنشاند و تمام 155 مسافر خود را از مرگ حتمی برهاند. پاداش سولنبرگر، قرارداد چاپ کتابی از سوی انتشارات هارپرکالینز از این ماجرا و بازنشستگی زود هنگام بود.

4- حادثه ویندسور (12 ژوئن 1972)

پرواز 96 خطوط هوایی آمریکا از لس آنجلس به نیویورک، پس از توقفی کوتاه در دیترویت، دچار مشکل شد. درب قسمت بار عقب هواپیما، ناگهان شکست و کاهش فشار ناگهانی و انفجاری، بخشی از کف هواپیما را خرد کرد و موجب قطع کابل کنترل و در نهایت از کار افتادن یکی از موتورها شد. کاپیتان برایس مک کورمیک، ابتدا تصور کرد هواپیما در آسمان با چیزی برخورد کرده است و اعلام شرایط اضطراری کرد. در همان حال که مهمانداران هواپیما، ماسک های اکسیژن را به مسافران می دادند (به دلیل اینکه هواپیما در زیر محدوده 14000 پایی- 4 کیلومتری- قرار داشت، ماسک های اکسیژن به طور اتوماتیک از جای خود خارج نشده بودند). هواپیما به دیترویت بازگشت و علی رغم اینکه مک کورمیک مجبور بود با سرعت بسیار خطرناکی فرود داشته باشد، توانست هواپیما را صحیح و سالم به روی زمین بنشاند.

5- گیملی گلایدر (نام مستعار خطوط هوایی ایرکانادا) (23 ژوئیه 1983)

پرواز 143 هواپیمایی ایرکانادا، در ارتفاع 5/12 کیلومتری و در نیمه های راستا راه مونترال به ادمونتون بود که به دلیل اشتباه محاسباتی در سوخت گیری ناشی از تغییر تازه شان از سیستم متریک به سیستمی دیگر، دچار مشکل شد. از آنجایی که دستگاه الکترونیکی پنل ابزار هواپیما از کار افتاده و تمام برق هواپیما رفته بود، مشکل سوخت، زودتر معلوم نشد. خوشبختانه کاپیتان باب پیرسون، خلبان هواپیمای گلایدر بسیار باتجربه بود و توانست هواپیمای بوئینگ 767 را به فرودگاه آرسی ای اف ایستگاه گیملی هدایت کند. فرود بسیار سختی بود و به علت شدت زیادی که پیرسون مجبور بود ترمز کند دو تا از لاستیک های هواپیما منفجر شدند. دماغه هواپیما به زمین برخورد کرد و موجب آتش سوزی کوچکی شد. اما تمام 61 مسافر، کوچکترین صدمه ای ندیدند.

در بخش دوم شجاع ترین خلبان های دنیا، شما را با دیگر خلبان های شجاع و نحوه فرود اضطراری آن ها را آشنا می سازیم…

منبع: سفرمی

به "شجاع ترین خلبان های دنیا (بخش1)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شجاع ترین خلبان های دنیا (بخش1)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید