ریزگرد ها با بدن انسان چه می نماید؟

به گزارش وبلاگ کرمی، محمدرضا زاهدپور انارکی، فوق تخصص ریه درباره تاثیرات مخرب گرد و خاک بر روی سلامتی بدن می گوید: بر تمام سیستم های بدن تاثیر دارد؛ یک تاثیر بر چشم انسان است و دید را محدودتر می نماید و دامنه دید کمتر می گردد. بر روی گوش و حلق و بینی تاثیر دارد و تحت تاثیر این آلایندگی ها عفونت ها ایجاد می گردد و می تواند بر روی مغز نیز اثر بگذارد و ایجاد سردرد کند و شخص دچار عدم تمرکز گردد. تمام سیستم های بدن می تواند تحت تاثیر قرار بگیرد.

ریزگرد ها با بدن انسان چه می نماید؟

متن گفت وگوی شفقنا با انارکی را در ادامه می خوانید:

امروز و دیروز شاهد گرد و خاک در هوای بسیاری از استان های کشور بودیم. ریزگرد ها چه تاثیرات مخربی بر سلامتی شهفرایندان دارد؟

بله مسلما تاثیر دارد و روی تمام دستگاه های بدن تاثیر دارد. این شرایط برای بچه ها و بیماران قلبی و ریوی خطرناک است. علاوه بر این گرد و غبار مساله وسائل نقلیه و پالایشگاه ها و کارخانه ها و کارگاه های سنگ و ماسه و… همه آلاینده هایی اضافی ایجاد می نمایند و علاوه بر گرد و غبار آلاینده های شیمیایی نیز در این شرایط در هوا وجود دارد. قانونا باید در چنین شرایطی با این وضع آلایندگی بر طبق استاندارد های بین المللی منابع آلاینده را تعطیل نمایند این حداقل کاری است که می توان انجام داد.

در منطقه به علت تغییرات جوی و کمبود بارش و خشکسالی آلایندگی ها زیاد تر خواهد شد. از این رو بچه ها که ریه آن ها در حال تکامل است نباید از خانه بیرون بیایند و در خانه نیز باید حداقل استفاده را از وسایل گازی داشت.

یک مساله هوای خارج از منزل و دیگری هوای داخل منزل است و باید رعایت گردد. در چنین شرایطی عملا همه افراد در معرض خطر هستند به ویژه بچه ها و بیماران قلبی و ریوی. با این سطح از آلاینده باید تعطیلی اعلام گردد، چون وسایل نقلیه عمومی ما نیز احتراق خوبی ندارند، اما متعجبم چرا مدارس دانشگاه ها و ادارات تعطیل نشد.

گرد و غبار چه تاثیری بر ارگان های حیاتی بدن دارد؟

بر تمام سیستم های بدن تاثیر دارد؛ یک تاثیر بر چشم انسان است و دید را محدودتر می نماید و دامنه دید کمتر می گردد. بر روی گوش و حلق و بینی تاثیر دارد و تحت تاثیر این آلایندگی ها عفونت ها ایجاد می گردد و می تواند بر روی مغز نیز اثر بگذارد و ایجاد سردرد کند و شخص دچار عدم تمرکز گردد. تمام سیستم های بدن می تواند تحت تاثیر قرار بگیرد.

ماسک هایی که به وسیله شهفرایندان استفاده می گردد از نفوذ آلودگی ها بر دستگاه تنفسی جلوگیری می نمایند؟

ماسک های ان 95 شاید موثر باشند، ولی عناصر ریزی در این آلودگی ها وجود دارد که حتی از فیلتر ریه نیز رد می گردد بویژه مساله گاز ها نیز وجود دارد. گاز منواکسید کربن و اکسید ازت که مانعی برای نفوذشان وجود ندارد و رد می شوند و عوارضی با خود می آورند.

این گرد و خاک ها ریزگرد هستند و تا انتهای ریه می فرایند و به آلبولا می فرایند و از پرده آلبولوکاپرلی نیز رد می شوند و وارد خون می شوند. این پارتیکل های بسیار ریز می توانند از ماسک عبور نمایند البته ماسک تا حدی جلوی این پارتیکل ها را می گیرد، ولی اینطور نیست که آلودگی نفوذ نکند، چون مقدار آلودگی شدید است و جدا از گرد و غبار مواد اس او دو ناشی از سوخت های فسیلی و اکسید ازت و آلاینده های کارخانه ها و پالایشگاه ها و نیروگاه ها و وسایل نقلیه و وسایل گرمایش همه اضافه می گردد و تا جاییکه امکان دارد باید از فعالیت این موارد در آلودگی شدید هوا جلوگیری کرد.

تاثیر بلند مدت آلودگی هوا بر روی بدن چیست؟

اگر این شرایط تداوم داشته باشد مسلما روی بدن تاثیر دارد. امروز جدا از گرد و غبار مه دود داریم که به آن اسماگ می گویند و مواد دیگری از جمله مواد شیمیایی با این شرایط همراه است. این شرایط جدا از ریز گرد ها و ذرات آسیب زننده آن است. مواد آلاینده یا از جمله فلز و سرب و مس و دیگر ذراتی که می تواند با این آلاینده ها ترکیب گردد و آلاینده هایی ثانویه ایجاد کند و می تواند خطرناک باشد به ویژه برای بچه ها و بیماران قلبی و عروقی خطرناک خواهند بود.

در این شرایط آیا می توان توصیه هایی تغذیه ای داشت؟

نمی توان دستورات تغذیه ای ویژه ای داشت؛ مساله استفاده از آنتی اکسیدان و میوه و سبزیجات می تواند تا مقدار ای تاثیر گذار باشد، اما تاثیر آنچنانی نخواهد داشت برترین توصیه این است که مردم کمتر از خانه خارج شوند و مراکز و وسایل فراوری نماینده آلاینده ها را موقتا تعطیل کرد.

آلاینده ها در هوا درجه بندی دارند و امروز درجه آلاینده ها بسیار بالا است و در نتیجه باید مدارس و دانشگاه ها و هر جاییکه تجمیع جمعیت دارد تعطیل گردد وگرنه فعالیت در این شرایط می تواند مشکل ساز گردد. این شرایط آلودگی هوا و آلاینده ها می تواند توسعه دهنده بیماری کووید باشد.

منبع: فرارو

به "ریزگرد ها با بدن انسان چه می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریزگرد ها با بدن انسان چه می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید