دومینوی بی تدبیری به جوجه تخم گذار یک روزه رسید

به گزارش وبلاگ کرمی، رئیس اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با بیان اینکه بی برنامگی وزارت جهاد منجر به کاهش فراوری جوجه یک روزه تخم گذار شده است، قاچاق جوجه یک روزه از کشور را رد کرد.

دومینوی بی تدبیری به جوجه تخم گذار یک روزه رسید

به گزارش گروه رسانه های وبلاگ کرمی، به نقل از مهر، ناصر نبی پور با اشاره به اینکه احتیاج کشور به جوجه یک روزه تخم گذار ماهانه حدود 4 میلیون قطعه است، گفت: وقتی بازار مرغ بحرانی و همه توجهات روی این بازار متمرکز شد، بی برنامگی های وزارت جهاد کشاورزی منجر به کاهش فراوری جوجه تخم گذار شد و در ماه های دی، بهمن، اسفند و فروردین فراوری جوجه تخم گذار میانگین ماهانه به 2 میلیون قطعه رسید که نسبت به 4 میلیون قطعه مورد احتیاج، به نصف کاهش یافته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کاهش فراوری منجر به افزایش شدید قیمت شده، پیش بینی می گردد که در ماه های خرداد و تیر، فراوری آن به حدود 7 میلیون قطعه برسد و ما با مازاد وحشتناکی در این حوزه روبرو شویم.

وی با بیان اینکه سالانه به حدود 42 میلیون قطعه جوجه یک روزه تخم گذار احتیاج داریم، اضافه نمود: کاهش فراوری جوجه یک روزه موجب شده که قیمت هر یک جوجه تخم گذار به 15 تا 17 هزار تومان برسد، عرضه نمایندگان، جوجه را 8 هزار تومان فاکتور می نمایند و بین 15 تا 17 هزار تومان به مرغداران می فروشند.

این فعال بخش خصوصی درباره اینکه وقتی قیمت تخم مرغ بالا بود، مرغداران را جریمه میلیاردی کردند، گفت: ولی الان که قیمت تخم مرغ افت نموده و فراورینمایندگان در حال زیان هستند کسی اهمیت نمی دهد.

وی درباره اینکه دولت برای صادرات تخم مرغ نیز آنچنان شرایط سختی در نظر گرفته که صادرات عملاً امکان پذیر نیست، اضافه نمود: بر اساس شرایط جدید، صادر نماینده تخم مرغ باید خودش مرغدار باشد و کارت بازرگانی داشته باشد؛ مبلغ 2 میلیارد و 800 میلیون تومان هم ضمانت بانکی بگیرد و در صورتی که قیمت در بازار داخل افزایش یابد، باید 2 برابر میزان صادرات را در بازار داخل عرضه کند؛ ضمن اینکه قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری هم اکنون 12 هزار تومان (دو هزار تومان زیر نرخ مصوب) و در بازارهای صادراتی 17 تا 18 هزار تومان است بنابراین برای مرغدار صرف ندارد این همه خرج کند تا حدود 5 هزار تومان در هر کیلوگرم تخم مرغ سود کند.

این فعال بخش خصوصی درباره اینکه مباحثی مبنی بر قاچاق جوجه یک روزه گوشتی مطرح شده آیا درباره جوجه تخم گذار نیز شاهد چنین اتفاقی هستیم، گفت: این موضوعات را برای سرگرمی مردم مطرح می نمایند و من بعید می دانم که چنین اتفاقی درباره جوجه گوشتی هم افتاده باشد، جوجه را نمی توان با اسب و قاطر و توسط کولبرها قاچاق کرد به وسیله دیگر هم بخواهند قاچاق نمایند، به راحتی قابل ردیابی و کنترل است.

وی با بیان اینکه فراوری جوجه گوشتی بسیار زیاد و حدود 30 میلیون قطعه در ماه است، ادامه داد: میزان فراوری جوجه گوشتی به اندازه ای زیاد است که خود مرغداران اقدام به جوجه ریزی نمی نمایند و حتی اگر از این جمعیت جوجه، یک میلیون قطعه نیز قاچاق گردد تأثیر چندانی بر بازار نخواهد داشت.

اخبار گروه سایر رسانه ها صرفا بازنشر اخبار سایت ها و خبرگزاری هاست و وبلاگ کرمی هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "دومینوی بی تدبیری به جوجه تخم گذار یک روزه رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دومینوی بی تدبیری به جوجه تخم گذار یک روزه رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید