خبرنگاران محققان دانشگاه اراک به دانش فنی فولاد TRIP دست یافتند

به گزارش وبلاگ کرمی، اراک - خبرنگاران - گروه مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه اراک به دانش فنی فراوری فولاد TRIP دست یافتند که در نوع خود در کشور بی نظیر است.

خبرنگاران محققان دانشگاه اراک به دانش فنی فولاد TRIP دست یافتند

به گزارش روز پنج شنبه روابط عمومی دانشگاه اراک، دکتر یوسف پاینده وبهمن میرزاخانی از اعضای هیات علمی گروه مهندسی مواد و متالورژی این دانشگاه با همکاری عیسی خانی دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش شناسایی و انتخاب مواد به دانش فنی این نوع فولاد دست یافتند.

فولاد TRIP نوعی از فولادهای پیشرفته پراستحکام است که به طور همزمان از استحکام و انعطاف پذیری بالا برخوردار است.

عضو هیات علمی گروه مهندسی مواد و متالوژی دانشگاه اراک گفت: کاربرد این نوع از فولاد به دلیل کارآمدی از نظر مشخصات مکانیکی، عناصر آلیاژی بسیار اندک و مقرون به صرفه بودن بیشتر در صنعت خودرو سازی است.

یوسف پاینده این دانش ناشی از طراحی انتخاب عناصر آلیاژی و فولادسازی، ریخته گری، کارگرم و عملیات حرارتی نهایی بوده و منجر به فراوری قطعاتی می گردد که در مقیاس صنعتی قابل استفاده است.

وی ادامه داد: عناصر آلیاژی اصلی این فولادها به طور کلی شامل کربن، سیلیسیم و منگنز بوده و مجموع این عناصر به طور معمول بالای پنج درصد است.

عضو هیات علمی گروه مهندسی مواد و متالوژی دانشگاه اراک هدف از انجام این پژوهش را فراوری فولاد TRIP منگنز پایین در مقیاس صنعتی مطرح نمود و گفت: بر این اساس 2 ترکیب شیمیایی متفاوت طوری انتخاب شد که مجموع عناصر آلیاژی اصلی کمتر از چهار درصد باشد.

پاینده اضافه کرد: بر این اساس پس از آماده سازی مذاب، 2 شمش به مقطع 15 در 15 و طول تقریبی 60 سانتی متر ریخته گری شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه عملیات ترمومکانیکال چالش اصلی فراوری این نوع فولاد ها به شمار می رود، ابتدا دما و زمان کار گرم بهینه و سپس شرایط عملیات حرارتی نهایی مورد آنالیز نهاده شد و در نهایت دما و زمان بهینه در هر 2 مرحله و به صورت تابعی از ضخامت به دست آمد.

عضو هیات علمی گروه مهندسی مواد و متالوژی دانشگاه اراک اعلام کرد: این تحقیق در مقیاس نیمه صنعتی صورت گرفته و قابلیت صنعتی شدن را داراست و افرادی که تمایل به سرمایه گذاری در این صنعت را دارند دانش فنی این دستاورد برای آنان موجود است.

دانشگاه اراک بیش از نیم قرن سابقه فعالیت دارد و یکی از مراکز علمی و پؤوهشی معتبر کشور است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران محققان دانشگاه اراک به دانش فنی فولاد TRIP دست یافتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران محققان دانشگاه اراک به دانش فنی فولاد TRIP دست یافتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید