جزئیات توطئه آمریکایی علیه ایران ، پمپئو تحرکات ویژه خود را شروع کرد

به گزارش وبلاگ کرمی، وزیر امور خارجه امریکا برای جلوگیری از لغو قریب الوقوع تحریم های تسلیحاتی ایران که قرار است به موجب یکی از بندهای برجام در مهرماه جاری صورت گیرد، فراتر از توصیه به کشورها تحرکات ویژه خود را شروع نموده است. اقداماتی که او بر پایه آن می کوشد یک طرح حقوقی را برای ممانعت از اجرای یکی از خواسته های مصرح تهران در توافق هسته ای طراحی کند.

جزئیات توطئه آمریکایی علیه ایران ، پمپئو تحرکات ویژه خود را شروع کرد

به گزارش وبلاگ کرمی، ایران نوشت: طبق یکی از بندهای قطعنامه 2231 که در سال 2016 و چند روز بعد از دستیابی به توافق هسته ای اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده است. این بند از قطعنامه در اکتبر سال 2020 (مهرماه 1399) منقضی می گردد و پس از آن ایران این امکان را خواهد داشت که از کشورهای خارجی تسلیحات بخرد.

رسانه امریکایی نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر خارجه امریکا در زمینه تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران خبر داده که مایک پمپئو در حال تدوین یک استدلال حقوقی است که براساس آن واشنگتن همچنان یکی از مشارکت نمایندگان توافق هسته ای ایران است؛ توافقی که دونالد ترامپ در سال 2018 از آن خارج شده و آن را بدترین توافق تاریخ امریکا خوانده است.

نیویورک تایمز در ادامه می نویسد که این استراتژی طی روزهای گذشته از سوی مقامات دولت امریکا به عنوان شروع چرخه ای برای تصویب یک قطعنامه جدید در شورای امنیت که کشورها را از صادرات تسلیحات متعارف به ایران منع می نماید، تشریح شده است.

این کوشش در حالی از سوی وزارت خارجه امریکا شروع شده است که به نوشته این رسانه امریکایی هر کوششی برای تجدید محدودیت های تسلیحاتی علیه ایران مطمئناً با مخالفت علنی یا غیرعلنی روسیه و چین در سازمان ملل روبرو خواهد شد. از سوی دیگر دیپلمات های اروپایی که از فرایند کوشش های امریکا در این زمینه اطلاع دارند می گویند که دونالد ترامپ و مایک پمپئو می کوشند به صورت مطلوب خود انتخاب نمایند که برای پیشبرد دستور کار خود بخشی از توافق هستند یا نه.

چنانکه پیداست، پایه کوشش های کاخ سفید برای ممانعت از لغو تحریم های تسلیحاتی ایران بهره گیری از مکانیسم ماشه است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در مردادماه سال گذشته گزارش داده بود که وزارت خارجه امریکا با انتشار بخشی از یک نظر حقوقی مدعی است که به رغم خروج واشنگتن از برجام، این کشور همچنان حق استفاده از مکانیسم ماشه را دارد. بحث مربوط به استفاده از مکانیسم ماشه توسط امریکا در بحبوحه افزایش تحریم های امریکا علیه ایران و کاهش گام به گام بخشی از تعهدات ایران ذیل برجام در پاسخ به کم کاری کشورهای اروپایی در برابر تعهدات شان در توافق هسته ای نیز مطرح شده بود.

ریچارد گلدبرگ، عضو سابق شورای امنیت ملی امریکا با اشاره به قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل مدعی شده است که این قطعنامه الزام آور در موضوع اعمال مجدد (مکانیسم ماشه) ایالات متحده را به صورت دائمی شریک برجام معرفی می نماید.

به ادعای او در هیچ جای قطعنامه 2231 تصریح نشده که توقف مشارکت یک کشور عضو توافق سیاسی موسوم به برجام، سبب تغییر تعریف این قطعنامه از شریک برجام می گردد. اما ژرار آرو نماینده سابق فرانسه در سازمان ملل نیز طی چند پیغام توئیتری استدلال گلدبرگ را نادرست خوانده و رد نموده است. او نوشت: از منظر حقوقی، یک توافق کلیتی است که شامل توازن بین حقوق و تعهدات است. ایالات متحده با پشت کردن به تعهداتش (در برجام)، از حقوقش دست کشیده است. این دو موضوع (حقوق و تعهدات) غیرقابل تفکیک هستند. علاوه بر این، خود ایالات متحده هم بارها اعلام نموده که دیگر عضو برجام نیست.

فارغ از همه اینها پیداست که روسیه، چین و سه کشور اروپایی طرف برجام که تا به امروز برای جبران مافات خسارات وارده به ایران در نتیجه خروج امریکا از برجام نتوانسته اند اقدام مؤثری به عمل آورند، با خواسته کشوری که عملاً عضوی از برجام به شمار نمی آید اما خواهان جلوگیری از یکی از توافقات اولیه این توافق است، مخالفت خواهند کرد.

منبع: همشهری آنلاین

به "جزئیات توطئه آمریکایی علیه ایران ، پمپئو تحرکات ویژه خود را شروع کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات توطئه آمریکایی علیه ایران ، پمپئو تحرکات ویژه خود را شروع کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید