فراوری و نرخ نفت ایران تکان مثبت خورد، پیش بینی افزایش واردات نفت خام چین از ایران

به گزارش وبلاگ کرمی، خبرگزاری خبرنگاران- قیمت نفت خام سنگین ایران بر اساس تازه ترین گزارش اوپک در ماه فوریه در مقایسه با ماه ژانویه 6 دلار و 28 سنت افزایش یافت.

فراوری و نرخ نفت ایران تکان مثبت خورد، پیش بینی افزایش واردات نفت خام چین از ایران

به گزارش سرویس مالی، تازه ترین گزارش دبیرخانه کشور های صادرکننده نفت (اوپک) نشان می دهد قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه فوریه 60 دلار و 66 سنت ثبت شد، در حالی که در ماه ژانویه هر بشکه 54 دلار و 38 سنت بود.

قیمت سبد نفتی اوپک هم در ماه فوریه با افزایش بیش از 12.3 درصدی به 61 دلار و 49 سنت برای هر بشکه رسید که 6 دلار و 71 سنت بیشتر از ماه ژانویه است.

اوپک در تازه ترین گزارش خود میانگین تقاضای جهانی برای نفت در سال 2021 را 96 میلیون و 270 هزار بشکه در روز اعلام نموده که 5 میلیون و 890 هزار بشکه بیشتر از سال 2020 است.

افزایش فراوری نفت ایران برای دومین ماه پیاپی

فراوری نفت خام ایران بر اساس تازه ترین گزارش اوپک در ماه فوریه (بهمن ماه - اسفندماه) برای دومین ماه پیاپی افزایش یافت و از 2 میلیون و 100 هزار بشکه گذشت.

دبیرخانه سازمان کشور های صادرکننده نفت (اوپک) درتازه ترین گزارش خود خاطرنشان کرد: فراوری نفت خام ایران بر اساس گزارش منابع ثانویه در ماه فوریه نسبت به ماه ژانویه (دی ماه - بهمن ماه) با افزایش 35 هزار بشکه ای به 2 میلیون و 120هزار بشکه در روز رسیده است.

این گزارش همچنین نشان می دهد 13 عضو اوپک بر اساس گزارش منابع ثانویه در ماه فوریه 24 میلیون و 848 هزار بشکه نفت خام فراوری کردند که 647 هزار بشکه کمتر از 25 میلیون و 496 هزار بشکه ماه ژانویه است.

عربستان با کاهش 930 هزار بشکه ای بیشترین کاهش فراوری نفت خام اوپک در ماه فوریه را به خود اختصاص داد. فراوری نفت خام این کشور در ماه فوریه 8 میلیون و 150 هزار بشکه اعلام شده است.

فراوری نفت خام عراق در ماه فوریه 59 هزار بشکه افزایش یافت و به 3 میلیون و 898 هزار بشکه رسید. این کشور هم اکنون دومین فراوریکننده عظیم نفت اوپک است.

پیش بینی افزایش واردات نفت خام چین از ایران

بلومبرگ طی گزارشی نوشت: پیش بینی می گردد واردات نفت خام چین از ایران در ماه مارس به 856 هزار بشکه در روز برسد که بالاترین رقم طی دو سال گذشته و 129 درصد بیشتر از ماه قبل است.

در شرایطی که همه کشورها خرید نفت از ایران را به خاطر تحریم های آمریکا متوقف نموده اند، پیش بینی می گردد واردات نفت چین از ایران در ماه مارس نسبت به ماه فوریه بیش از دو برابر افزایش یابد.

صادرات نفت ایران به استان شاندونگ چین که مقر یک چهارم ظرفیت پالایشگاهی این کشور است، در این ماه به شدت افزایش یافته و باعث متراکم شدن بنادر و پر شدن منابع ذخیره در این منطقه شده است.

قیمت نفت ایران در چین معمولاً 3 تا 5 دلار ارزان تر از شاخص نفت برنت فروخته می گردد.

طبق پیش بینی کوین رایت، یکی از تحلیلگران موسسه کپلر، واردات نفت خام چین از ایران در ماه مارس به 856 هزار بشکه در روز می رسد که بالاترین رقم طی دو سال گذشته و 129 درصد بیشتر از ماه قبل است. این پیش بینی شامل انتقال کشتی به کشتی نفت در خاورمیانه یا در آب های سنگاپور، مالزی و اندونزی برای پنهان کردن مبدا آنها می گردد.

تهران بازاریابی شدیدی به راه انداخته و سعی دارد درآمد خود را از صادرات نفت افزایش داده و اقتصاد خود را در بحبوحه تحریم ها تقویت کند.

رابطه تهران و واشنگتن از زمانی که ترامپ به طور یک جانبه از قرارداد اتمی برجام بیرون آمد، خراب تر شده است. صادرات رسمی نفت ایران از 2.5 میلیون بشکه در روز قبل از تحریم های آمریکا تقریباً به صفر رسیده است. ولی این کشور هنوز هم روزانه 2 میلیون بشکه در روز صادرات دارد.

مصرف سوخت چین به سطح قبل از بحران کرونا بازگشته ولی طی چند ماه گذشته در بحبوحه اوج دوباره کرونا در بخش هایی از این کشور، کاهش یافته است. مصرف سوخت این کشور در حال حاضر به خاطر فعالیت کارخانه ای بالا و افزایش ساخت و ساز در این کشور بالا رفته است.

تخمین زده می گردد نفتکش ها حداقل باید 12 روز منتظر بمانند تا بار آنها در شاندونگ تخلیه گردد. ذخایر نفتی در بنادر این استان به بالاترین سطح طی یک ماه گذشته رسیده است.

واردات نفت خام چین در دو ماه اول سال جدید میلادی تا 11.1 میلیون بشکه در روز افزایش یافته که 20 درصد بیشتر از دسامبر 2020 است.

نفت خام ایران معمولاً با عنوان نفت عمان یا نفت خاورمیانه یا ترکیب نفتی مالزی توسط چین خریداری می گردد. چین در 2019 و 2020 بیش از 12 میلیون تن نفت از مالزی وارد نموده که دو برابر واردات در 2017 قبل از تحریم های آمریکا بوده است.

منبع: خبرگزاری آریا

به "فراوری و نرخ نفت ایران تکان مثبت خورد، پیش بینی افزایش واردات نفت خام چین از ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری و نرخ نفت ایران تکان مثبت خورد، پیش بینی افزایش واردات نفت خام چین از ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید