انتقال آب ارس به تبریز مهمترین مطالبات از مسولان ، بهره برداری از بزرگترین تصفیه&zwnjخانه تبریز درسال آینده

به گزارش وبلاگ کرمی، خبرگزاری خبرنگاران-مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی گفت: بعد از انتها سال جاری در سراسر استان یک برنامه و بررسی آسیب شناسی جامع خواهیم داشت تا نقاط آسیب پذیر و بحران را ارزیابی کنیم تا بر اساس همین برنامه ریزی مسائل کم آبی در آینده نداشته باشیم .

انتقال آب ارس به تبریز مهمترین مطالبات از مسولان ، بهره برداری از بزرگترین تصفیه&zwnjخانه تبریز درسال آینده

مهندس علیرضا ایمانلو امروز در نشست خبری با خبرگزاری ها افزود؛ هم اینک بیش از سه میلیون نفر از جمعیت شهری و 850 هزار نفر جمعیت روستایی استان تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب هستند،

وی شرح داد:با توجه به کاهش بارش ها و مصرف زیاد آب، عدم فرهنگ سازی ؛عدم استفاده بهینه و رعایت حداقل ها متاسفانه در تامین آب مشکل ایجاد می گردد.

شیوع ویروس کرونا میزان آب مصرفی در استان را بالا برد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی تاکیدکرد : با شیوع ویروس کرونا میزان آب مصرفی در استان از مصرف متعادل و استاندارد به مراتب بالا رفته و حتی مصرف آب در کشور نیز از مرز 40 درصد فراتر گشته است .

ایمانلو متذکر شد:مصرف آب شرب درسطح استان دربهمن ماه سال گذشته قریب به روزانه 850 هزار مترمکعب بود که این میزان در اسفند ماه روزانه از مرز یک میلیون و 100 هزار متر کعب افزون گشت.

در مجموع حدود 330 میلیون مترمکعب تولید آب داریم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در تشریح تولید میزان سالانه آب شرب شهری و روستایی در استان نیز افزود؛ در مجموع حدود 330 میلیون مترمکعب تولید آب داریم که 75 درصد تامین آب شرب از طریق آب منطقه ای و 25 درصد نیز از طریق چاه های شرکت آب و فاضلاب تامین و به چرخه مصرف می رسد.

این مقام عالی در شرکت آب و فاضلاب آذربایجانشرقی مطرح نمود:زنگ هشدار مشکل آب از سال از سال 94 و 95 در تبریز به صدا درآمدو علی رغم تمام برنامه ریزی های و تدابیر باز هم در پیک مصرف تا حدودی مشکل ایجاد می گردد که نیازمند همراهی مردم برای عبور این از مسائل هستیم و پش بینی می گردد با انتقال آب ارس به تبریز این مسائل مرتفع خواهد شد .

ایمانلو تاکید کرد:در شرایط کنونی تنها راه نجات تبریز در حوزه آب صرفاً انتقال آب از ارس به تبریز است وعلاوه براین آیتم لازم هست فرهنگ مصرف بهینه دربین مردم ساری و جاری گردد .

وی یاد آور شد:قریب به 70 درصد مشکل آب رسانی به نقاط مرتفع شهرتبریز رفع شده است و عمده مشکل اصلی شهر تبریز مربوط به بحث رینگ آبرسانی تبریز بوده و تا زمانی که در این محل زون بندی کامل اجرا نگردد، این مشکل به طور کامل حل نمی گردد.

حفر 30 حلقه چاه در تبریز

ایمانلو گفت: این شرکت به ناچار دربرنامه های کوتاه مدت به دنبال حفر 30 حلقه چاه هست که هفت مورد از آنها عملیاتی شده است و 27 مورد نیز در شرف عملیاتی شدن می باشد هرچندکه با شرایط فعلی و افزایش جمعیت و سیر مهاجرت از روستاها در دراز مدت این فرآیند نیز جوابگو نبوده و صرفا به منزله تزریق یک مسکن خواهد بود.

وی گریزی هم به برداشت آب از چاه های آینده زد و افزود؛ با حفر این چاه ها 300 لیتر در ثانیه بر میزان آب تولیدی استان اضافه نموده خواهد گشت و لازم است تا سال آینده حدود 900 لیتر در ثانیه به تولید آب تبریز اضافه گردد تا این شهر در آینده با کم آبی دست به گریبان نگردد .

ایمانلو در ادامه در بحث جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب نیز خاطر نشان شد ؛جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب با هدف سالم سازی محیط زیست شهری، افزایش سطح بهداشت عمومی و جلوگیری از آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی از عمده اهداف پروژه فاضلاب های شهری می باشد.

وی ادامه داد:از اهداف مهم دیگر پروژه ایجاد مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب کلان شهر تبریز استفاده از کود آلی استاندارد تولید شده در حوزه کشاورزی و تامین ظرفیت تصفیه و انتقال بخش عمده فاضلاب جمع آوری شده سطح شهر تبریز مد نظر بوده است.

مطالبات اصلی مردم انتقال آب ارس به تبریز

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همچنین؛ ازاستاندار آذربایجانشرقی ونمایندگان تبریز درخصوص پیگیری انتقال آب ارس به تبریز که یکی ازمهمترین مطالبات اصلی استان است قدردانی نمود وافزود: انتظاربراین هست این مطالبات به جد پیگیری گردد تا سه آینده این پروژه اجرایی و آب ارس به موقع به تبریز انتقال یابد.

ایمانلو اشاره ای هم به فرسودگی شبکه های آب کرد و گفت: حدود 18.5 درصد از آب تولیدی استان برهمین اساس به هدر می رود و جا دارد برای جلوگیری از هدررفت آب سالانه 500 کیلومتر ازشبکه آب بهسازی و بازسازی گردد.

ایمانلو افزود: با اجرای یکپارچه سازی شرکت آب و فاضلاب شهری با روستایی، مشکل آب 30 روستای استان با هزینه ای بالغ بر هشت میلیارد تومان ازمحل منابع داخلی این شرکت حل شده و از نعمت آب بهرمند شده اند .

وی همچنین خبر از افتتاح بزرگترین تصفیه خانه آینده در تبریز داد و خاطر نشان شد:86 درصدشهر تبریز زیر شبکه انتقال فاضلاب واقع شده است وبزرگترین تصفیه خانه تبریز درحال اجراست که تا اواخر خردادماه سال آینده نهایتاً به بهره برداری خواهد رسید و انتظار می رود با اجرای این طرح تا 15 سال آینده مسئله ای از بابت فاضلاب در تبریزنداشته باشیم.

در ادامه این نشست معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی هم طی سخنانی گفت: این شرکت از ابتدای سال 98 مبلغ 115 میلیارد تومان از سوی دولت و از محل منابع عمومی برای تامین آب شرب این استان اخد و تامین نموده است

محمد خانی خاطر نشان شد:از این میزان اعتبار 65 میلیارد تومان در سال 98 جذب شده است، و برای سال جاری نیز 50 میلیارد تومان اعتبار دولتی پیش بینی شده است و همچنین از این میزان نیز 26 میلیارد تومان در قالب پروژه های ملی آبرسانی روستایی هزینه می گردد.

وی اذعان داشت :علاوه بر اعتبارات دولتی از منابع داخلی شرکت آب و فاضلاب نیز برای آبرسانی به روستاها هزینه شده و خواهد شد.

بهره مندی 65 شهر و یک هزار و 424 روستای استان ازخدمات آب شرب بهداشتی

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در مورد آمار تعداد روستا های تحت پوشش این شرکت افزود: در حال حاضر این شرکت به 65 شهر و یک هزار و 424 روستای استان خدمات آب شرب بهداشتی ارایه می دهد و بیش از 90 درصد روستاهای استان مشکل آب شرب ندارند .

خانی در مورد روستاهای غیر تحت پوش نیز مطرح نمود :آن تعداد از روستا ها هم که تحت پوشش این شرکت نیستند به صورت مشارکتی و با خودیاری آب مصرفی را تهیه می نمایند و این روستاها به خاطر دسترسی آسان به منابع آبی از قبیل چشمه و قنات ، حاضر به تحت پوشش قرار دریافت در زیر مجموعه شرکت آب و فاضلاب نشده اند .

در خاتمه این نشست هر یک از مدیران آب فاضلاب استان به برخی از اقدامات و عملکرد زیر مجموعه خود اشاره کردند.

ا

منبع: خبرگزاری آریا

به "انتقال آب ارس به تبریز مهمترین مطالبات از مسولان ، بهره برداری از بزرگترین تصفیه&zwnjخانه تبریز درسال آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقال آب ارس به تبریز مهمترین مطالبات از مسولان ، بهره برداری از بزرگترین تصفیه&zwnjخانه تبریز درسال آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید