16 روش ساده برطرف بوی بد دهان در ماه رمضان

به گزارش وبلاگ کرمی، برطرف بوی بد دهان در ماه رمضان برای روزه داران اهمیت زیادی دارد. به طور کلی به کار بردن روش هایی برای پیشگیری از بوی بد دهان در ماه رمضان می تواند به روزه داران یاری کند تا در این ایام دچار چنین مسئله ای نشوند. به علاوه مصرف بعضی از غذاها و داروها در زمان روزه داری می تواند موجب ایجاد بوی بد دهان در زمان روزه داری گردد. اما چگونه از بوی بد دهان در ماه رمضان جلوگیری کنیم؟ آیا می دانید دلیل بوی بد دهان در ماه رمضان چیست؟ در این مقاله از سرویس طبق می توانید با روش هایی برای برطرف بوی بد دهان در روزه داران آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص روش های برطرف بوی بد دهان در ماه رمضان پاسخ خواهیم داد. با همراه باشید.

16 روش ساده برطرف بوی بد دهان در ماه رمضان

علت بوی بد دهان در ماه رمضان چیست؟

بوی بد دهان در زمان روزه داری معمولاً در اثر و به خاطر گرسنگی، خشکی دهان یا استفاده از غذاهای نامناسب و پر ادویه و بعلاوه رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ایجاد می گردد. تجمع پلاک ها و باکتری ها موجب ایجاد می گردد. از طرفی افرادی که از غذاهای پر ادویه و حاوی سیر و پیاز استفاده می نمایند، معمولاً در دوران ماه رمضان بیشتر با مشکل بوی بد دهان روبرو می شوند.

بعلاوه زمانی که جریان بزاق کافی در دهان وجود نداشته باشد، دهان بوی بدی پیدا می نماید. این موضوع به علت محافظت کمتر بدن در برابر باکتری ها ایجاد می گردد و این باکتری ها گازهایی در بدن ایجاد می نمایند که بوی نامطبوعی از خود خارج می نمایند.

در بسیاری از مواقع نیز بروز مسائل گوارشی، ترشحات سینوس و بینی نیز موجب ایجاد بوی بد دهان می شوند.

رفع بوی بد دهان در ماه رمضان

برای رفع بوی بد دهان در ماه رمضان روش های متعددی وجود دارد. شما می توانید با رعایت بهداشت دهان و دندان و انتخاب درست مواد غذایی از بروز این مشکل جلوگیری کنید و احساس بهتری را تجربه کنید. در ادامه می توانید با روش های رفع بوی بد دهان در روزه داران آشنا شوید.

1- بعد از سحری دندان هایتان را بشویید

یکی از اولین و مهم ترین کارهایی که باید برای رفع بوی بد دهان در ماه رمضان انجام دهید، شستن به موقع دندان ها است. اگر دوست ندارید در طول روز دهانتان بوی بدی دهد، بهتر است بعد از خوردن سحری حتماً دندان ها را به خوبی مسواک بزنید.

برای تمیز کردن دندان ها و دهان همواره 30 تا 60 دقیقه صبر کنید و بعد دندان ها را مسواک بزنید. بعد از غذا خوردن سطح اسید در دهان افزایش پیدا می نماید و دندان های ما در ضعیف ترین حالت خود قرار دارند. بنابراین مسواک زدن بلافاصله بعد از غذا موجب آسیب به مینای دندان می گردد. بعد از صرف غذا کمی صبر کنید تا بزاق، اسید دهان را کاهش دهد و بعد مسواک بزنید.

2- استفاده از نخ دندان را نباید فراموش کنید

نخ دندان موجب حذف مواد غذایی از لابه لای دندان ها می گردد. زمانی که غذا برای مدت طولانی لای دندان ها بماند، بوی بدی ایجاد می نماید. مسواک زدن تنها 60 درصد سطح دندان ها را تمیز می نماید و استفاده از نخ دندان برای پاکسازی دندان ها از آلودگی و به جای مانده مواد غذایی لازم است.

3- زبان تان را مسواک بزنید

باقی ماندن ذرات مواد غذایی روی زبان موجب ایجاد بوی بد و نامطبوعی در دهان می گردد. برای این که دهانتان در ماه رمضان بوی بدی نگیرد، حتماً زبانتان را با مسواک تمیز کنید.

4- گلاب غرغره کنید

برای خوشبو کردن دهان و بعلاوه رفع بوی بد دهان در ماه رمضان می توانید در طول روز چند بار دهانتان را با گلاب بشویید. از جمله رفع بوی بدن دهان که از دیدگاه طب سنتی روشی مؤثر است. برای این کار می توانید میزانی گلاب در دهان بریزید و چند ثانیه غرغره نمایید تا بوی بد دهان رفع گردد.

5- مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین را کاهش دهید

خوردن نوشیدنی های شیرین و غذاهای شیرین موجب افزایش تجمع باکتری ها در دهان می شوند. این موضوع می تواند بعد از مدتی سبب ایجاد بوی بد دهان گردد. به منظور رفع بوی بد دهان در روزه داران بهتر است در زمان روزه داری مصرف شیرینی جات را کاهش دهید.

6- از میوه و سبزیجات بیشتری بهره ببرید

مصرف میوه و سبزیجات تازه موجب افزایش فراوری بزاق می شوند و از رشد باکتری های ایجاد نماینده بوی بد دهان جلوگیری می نمایند. سعی کنید در زمان سحری و افطار حتماً از چند وعده میوه، آب میوه و سبزیجات تازه بهره ببرید.

7- مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین را کاهش دهید

مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین مثل چای، قهوه و نوشابه موجب کاهش میزان آب بدن و از طرفی خشک شدن دهان می گردد. همان طور که می دانید خشک شدن دهان نقش مهمی بر ایجاد بوی بد دهان در ماه رمضان دارد. بنابراین سعی کنید مصرف این نوشیدنی ها را کاهش دهید.

8- از دهانشویه بهره ببرید

برای رفع بوی بد دهان در هنگام روزه داری می توانید چند بار در طول روز از دهانشویه حاوی فلوراید بهره ببرید. توصیه می گردد برای شستشوی دهان از دهانشویه های بدون الکل بهره ببرید تا موجب خشک شدن دهان نشوند.

9- از خوردن غذاهایی که موجب بوی بد دهان می شوند، پرهیز کنید

مصرف غذاهای تند، چرب و حاوی میزان زیادی ادویه، سیر و فلفل می تواند بوی بد دهان را تشدید کند. این غذاها وارد جریان خون و سپس جریان تنفس می شوند و از همین رو بوی بد آن ها تا ساعت ها باقی می ماند.

10- از لبنیات پروبیوتیک بهره ببرید

پروبیوتیک ها درواقع باکتری های سالم و مفیدی هستند که هم برای حفظ سلامت بدن و هم جلوگیری از بوی بد دهان مفید هستند. از همین رو سعی کنید در وعده سحری و افطار از بهره ببرید.

11- بیشتر آب و مایعات بنوشید

نوشیدن چند لیوان آب در وعده سحری و افطار می تواند از کم آبی بدن جلوگیری کند. معمولاً کم آب شدن بدن موجب خشکی دهان می گردد و این موضوع نقش مهمی بر بوی بد دهان در روزه داران دارد. بعلاوه از رفع بوی بدن دهان در ماه رمضان است.

12- از گیاهان و سبزیجات معطر در کنار غذاها بهره ببرید

در طول ماه رمضان پیشنهاد می گردد از گیاهانی مثل رزماری، نعناع و هل بیشتر بهره ببرید. این گیاهان خوشبونماینده های طبیعی برای رفع بوی بد دهان هستند. می توانید این سبزیجات و ادویه ها را در غذاها به کار ببرید و یا به صورت دمنوش نیز میل کنید.

13- از میوه های حاوی ویتامین C بهره ببرید

خوردن میوه های حاوی ویتامین C از رشد باکتری های در دهان جلوگیری می نمایند. سعی کنید در طول ماه رمضان از این میوه ها بیشتر بهره ببرید. می توانید از مکمل ویتامین سی نیز برای جلوگیری از بوی بد دهان و رفع خشکی دهان بهره ببرید.

14- بیماری های گوارشی خود را قبل از ماه رمضان درمان کنید

مسائل گوارشی و زخم معده که بیشتر به علت هلیکوباکتر پیلوری ایجاد می شوند، سبب ایجاد بوی نامطبوع دهان می گردند. این مشکل به راحتی با تجویز داروهایی خاص قابل درمان است. سعی کنید قبل از ماه رمضان اقدام به درمان این موضوع کنید.

15- از مصرف غذاهای تند، ترش و اسیدی اجتناب کنید

خوردن غذاهای تند، ترش و اسیدی موجب ساییده شدن پرزهای چشایی می شوند. این موضوع موجب خشک شدن دهان می شوند و زمینه ایجاد بوی نامطبوع دهان را فراهم می نماید.

16- دندان های پوسیده را ترمیم کنید

یکی از علل مهم بوی بد دهان است. برای رفع این مشکل باید دندان های پوسیده را به طور کامل درمان کرد. در مورد بیماریهای لثه که مهم ترین و شایع ترین علت آن تجمع جرم در پشت دندان و زیر لثه است نیز باید انجام گردد.

از آنجایی که انجام خدمات دندانپزشکی در ماه رمضان روزه را باطل می نماید حتما پیش از آغاز ماه رمضان نسبت به رفع این مشکل اقدام کنید.

سوالات متداول

علت بوی بد دهان در ماه رمضان چیست؟

مصرف غذاهای نامناسب، خشکی دهان، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و بعلاوه مسائل گوارشی موجب ایجاد بوی بد دهان در ماه رمضان می شوند.

برترین زمان برای شستن دهان بعد از خوردن سحری چه موقعی است؟

برترین زمان برای تمیز کردن دندان ها و دهان همواره 30 تا 60 دقیقه بعد از خوردن غذا است.

منابع: egypttoday، drmichaels

منبع: افق کوروش

به "16 روش ساده برطرف بوی بد دهان در ماه رمضان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "16 روش ساده برطرف بوی بد دهان در ماه رمضان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید