چشمه مرتضی علی طبس؛ معجزه ای در دل کویر

به گزارش وبلاگ کرمی، اگر دوست داشته باشید در دل کویر تنی به آب بزنید و از خواص درمانی آن بهره مند شوید، بدون شک چشمه مرتضی علی یکی از اعجاب برانگیزترین مکانهایی است که می توانید به آنجا سفر کنید. این چشمه علاوه بر داشتن خواص درمانی، پدیده ای معجزه گونه را به نمایش می گذارد؛ یعنی می توانید یک پای خود را درون آب گرم قرار دهید و پای دیگر را درون آب سرد. با ما در این مقاله خواندنی همراه شوید تا بدانید چشمه مرتضی علی طبس کجاست و از راستا دسترسی به چشمه مرتضی علی طبس آگاهی یابید.

چشمه مرتضی علی طبس؛ معجزه ای در دل کویر

داخل کوله پشتی خود یک جفت کفش ضد آب بگذارید

چشمه آب گرم مرتضی علی در جهت روستای خرو و در فاصله 27 کیلومتری طبس قرار گرفته است. براساس مقاله چشمه مرتضی علی طبس کجاست باید بدانید که برای رسیدن به چشمه باید بعد از گذشتن از طبس، حدود 5 کیلومتر پیاده روی کنید. در این پیاده روی 5 کیلومتری کفش های ضد آب خود را بپوشید، چرا که بیشتر راه از بین آب می گذرد. در این جهت زیبا تعداد زیادی چشمه آب گرم و آب سرد وجود دارند، اما بزرگترین و عجیب ترین آنها چشمه ای است که از درون حفره ای به بیرون می ریزد و میان اهالی بومی منطقه به حمام مرتضی علی معروف است. این چشمه تامین نماینده آب اغلب باغ های طبس بوده و از این رو، برای مردم بسیار محترم هست.

اختلاف دمای 10 درجه ای دو جریان آب

آب گرم چشمه طبس از سمت راست دیواره به رودخانه سرازیر می شود. غلظت بالاتر آب گرم و تفاوت های فیزیکی آن با آب رودخانه سبب آن می شود که این دو جریان آب تا هم دما نشدن با هم مخلوط نشوند و جهتی حدود 300 متر را در کنار هم طی نمایند. این اختلاف دما بین آب گرم چشمه و آب سر جاری کف رودخانه گاهی تا ده درجه می رسد و باعث بوجود آمدن پدیده نادری می شود؛ بطوریکه شما می توانید یک پای خود را در آب گرم و پای دیگر را در آب سرد قرار دهید و از این اتفاق لذت ببرید. در کنار استفاده از این رویداد عجیب، نمیتوان به سادگی از خواص درمانی چشمه چشم پوشید.

جای پای تاریخ بر سدی با رکوردهای دنیای

چشمه آب گرم مرتضی علی طبس طبق آمار سالانه 600 هزار نفر را پذیرایی می نماید تا علاوه بر حس تجربه ای خاص، از خواص درمانی آن هم بهره مند شوند. کمی بالاتر از چشمه آب گرم مرتضی علی، طاقی بنا شده که قدمتش به دوره صفویه می رسد. این طاق که به نام طاق عباسی شهره است، در حقیقت سدی هست با ارتفاع 60 متر که به مدت 550 سال بلندترین سد ساخته بشر در دنیا بود و این رکورد را به تنهایی به یدک می کشید. این سد قدیمی ترین سد قوسی دنیا است که با امکانات زمان خود شاهکاری محسوب می شود و هنوز هم چشم هزاران نفر را خیره و مبهوت خود می نماید. سد شاه عباسی هنوز هم بعد از گذر چند قرن یک رکورد دنیای را به نام خود ثبت نموده و هیچ سدی پیروز به پیشی گرفتن از آن نشده است. سد عباسی با تاجی به عرض 1 متر همچنان نازک ترین سد دنیا هست.

منبع: همگردی

به "چشمه مرتضی علی طبس؛ معجزه ای در دل کویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشمه مرتضی علی طبس؛ معجزه ای در دل کویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید