تصاویری دیده نشده از سقاخانه ها در اروپا و آمریکا

به گزارش وبلاگ کرمی، سارایوو، بلگراد، بیرمنگام و سنت لوییس شهر هایی غربی هستند که سنت شرقی سقاخانه و سیراب کردن رهگذران در آن ها یاد امام حسین (ع) و یاران شهیدش را گرامی می دارد.

تصاویری دیده نشده از سقاخانه ها در اروپا و آمریکا

به گزارش همشهری، حتما شما هم قبول دارید که تماشا مسجد در غرب، اروپا و آمریکا، اتفاقی غیرمنتظره نیست؛ مساجدی زیبا و البته قدیمی متعددی هستند که در شهر های مختلف دنیا، محل گرد هم آمدن مسلمانان هستند، اما تماشا سقاخانه! این شاید عجیب باشد.

سقاخانه یا سبیل، به لفظ بوسنیایی آن، در بعضی شهر های اروپا و آمریکا وجود دارد. ریشه این سقاخانه ها به دوران سیطره حکومت عثمانی در بالکان برمی گردد. گفته شده که درویشان و محبان اهل بیت که در آن موقع به منطقه ها غربی دنیا اسلام سفر نموده بودند به نیت شهدای مظلوم کربلا سقاخانه هایی برای سیراب کردن مردم بنیان گذاشتند.

سقاخانه یا سبیل در سارایوو یک نماد زیباست.

تاریخ نویسان تعداد این سقاخانه ها را حدود سیصد عدد برآورد نموده اند و گفته می گردد تا قبل از باز شدن پای کمونیسم به اروپا، تابلوی سلام بر حسین و لعن بر دشمنانش هم برسر این بنا ها دیده می شده است، اما این تفکر و پیروانش تلاشی عجیب در نابود کردن این بنا های فرهنگی قرن پانزدهمی داشتند.

سبیل شهر سنت لوییس در استان میسوری آمریکا واقع شده است.

امروز، اما شهر سارایوو که به علت تنوع مذاهب در آن به اورشلیم اروپا مشهور است، یکی از قدیمی ترین این سقاخانه ها را در قلب خود دارد. یک سقاخانه چوبی و زیبا که مربوط به قرن هفدهم میلادی است.

میدان باشچارچیجای این شهر با نماد این سقاخانه چوبی شناخته می گردد. سقاخانه ای که ماکت آن در بیرمنگام انگلستان، بلگراد صربستان، و سنت لوئیس ایالات متحده هم وجود دارد و رهگذران را، فارغ از آیین آنها، سیراب می نماید.

سقاخانه صربستان شبیه سقاخانه سارایوو است.

رسم سقاگری به یاد برادر امام حسین (ع) حضرت عباس (ع) سنتی رایج در میان اقوام مسلمان به خصوص شیعیان و محبان اهل بیت پیامبر است.

محبان اهل بیت به یاد مظلومیت مولای خود عابران و حتی پرندگان را سیراب می نمایند.

منبع: فرارو

به "تصاویری دیده نشده از سقاخانه ها در اروپا و آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویری دیده نشده از سقاخانه ها در اروپا و آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید