نکاتی برای باغبانی در سایه

به گزارش وبلاگ کرمی، شاید شما هم جز افرادی باشید که خانه ای تاریک دارید و به همین دلیل نمی توانید گیاهی در خانه پرورش دهید! اما نگران نباشید با این چند نکته ساده خانه تان را سبز کنید!

نکاتی برای باغبانی در سایه

حتی اگر هیچ میزانی نور مستقیم خورشیدی هم در خانه ندارید می توانید گیاهانی زیبا در خانه داشته باشید!

این هم چند نکته برای پرورش گیاهانی شاداب و شادی بخش در مکان های سایه دار!

1- میزان سایه را ارزیابی کنید

یکی از مهم ترین نکته ها برای آغاز باغبانی در مکان های سایه دارتان این است که ابتدا محاسبه کنید محل انتخابی تان چه میزان نور آفتاب دریافت می نماید؟ ممکن است تصور کنید نقطه ای از باغجه، میز کار و یا بالکن تان به طور کامل در سایه است اما تا نگاه درستی نیندازید و به دقت آنالیز نکنید نباید مطمئن باشید. باید آنالیز کنید هر قسمت چه نوع آفتاب یا سایه ای دارد. انواع مختلفی از سایه وجود دارد (نیم سایه، سایه کامل، سایه لکه دار و …) که هر کدام برای گیاهی خاص مناسب است. برای میزان گیری دقیق تر می توانید از وسیله های میزان گیری نور خورشید بهره ببرید. که البته همان تماشا با چشم کفایت می نماید.

2- انتخاب گیاه با توجه به میزان سایه ای که دارید

همه ما گیاهانی خاص را بیشتر از بقیه دوست داریم و شاید حتی در صورت فراهم نبون شرایط این گیاهان در خانه مان اصرار به پرورش آنها داشته باشیم . اما این کار تنها به مرگ گیاه و ناراحتی خودمان می انجامد. پس به جای این کار بعد از محاسبه میزان سایه محیط تان به انتخاب گیاه مناسب بپردازید. تعداد زیادی از گیاهان هستند که فقط در سایه رشد می نمایند. پس حق انتخاب زیادی خواهید داشت! این گیاهان شامل گیاهان گل دار هم می شوند! قبل از اقدام به خرید اسامی این گیاهان را از کتاب، اینترنت یا هر جای دیگری در بیاورید. در پست های قبلی بخش طبیعت اسامی چند گیاهی که به خوبی در سایه رشد می نمایند آمده است، از آنها بهره ببرید.

3- با احتیاط آبیاری کنید

گیاهانی که در سایه قرار دارند نسبت به گیاهانی که در آفتاب هستند آبیاری کمتری می طلبند. حتما به این نکته توجه کنید! بعلاوه اگر رطوبت محیط بالاست میزان آبیاری و دفعات آن باز هم کمتر می شود. برای اطمینان از زمان آبیاری خاک گیاه را لمس کنید. حواستان باشد که ممکن است سطح خاک خشک به نظر بیاید درحالی که در زیر آن هنوز رطوبت کافی موجود باشد. پس انگشت تان را چند سانتی متر در خاک فرو کنید و در صورت خشک بودن خاک، گیاه را آبیاری کنید.

4- روشن فکر کنید!

پرورش گل ها و گیاهان براق، روشن و رنگارنگ در سایه فکر بکری است! اگر از گیاهانی با شاخسار سبز روشن، زرد و یا … بهره ببرید نقاط سایه دار و تاریک خانه به خوبی روشن و نورانی می شود. بعلاوه استفاده از گیاهانی با گل های رنگارنگ و گلدان های خوشرنگ می تواند جان تازه ای به خانه تاریک تان بدهد! گیاهان با شاخسار تیره در نقاط تاریک خانه محو می شوند و معین نیستند.

5- مواظب سوراخ های زهکش باشید!

گلدان هایی که در سایه قرار دارند نور خورشیدی دریافت نمی نمایند که خاک گلدان شان را خشک کند. به همین دلیل آبیاری بیش از حد همواره یک درد سر است. چرا که باعث غرقابی شدن ریشه ها، خفگی گیاه و پوسیدگی می شود. به همین دلیل حتما چند وقت یک بار سوراخ های زهکش گیاهان را چک کنید تا مطمئن شوید به میزان کافی بزرگ هستند و بسته هم نشده اند و آب به راحتی می تواند از انتهای گلدان خارج می شود. در کف گلدان تان سنگریزه نریزید چرا که باعث مسدود شدن سوراخ های زهکش می شوند. اگر سوراخ های زهکش گلدان بیش از میزان بزگ است، یک تکه توری پنجره یا فیلتر قهوه در کف گلدان قرار دهید تا خاک از انتهای آن خارج نشود و فقط آب بیرون برود. از مخلوط های خاکی یا غیر خاکی بهره ببرید که علاوه بر نگهداشتن رطوبت در خود خیس هم باقی نمی مانند.

با رعایت این چند نکته سایه نقاط تاریک خانه را هم نورانی و دل باز کنید!

منبع: فوت و فن

به "نکاتی برای باغبانی در سایه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی برای باغبانی در سایه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید