فرودگاه آزادی، نخستین مجتمع خصوصی هوانوردی خاورمیانه

به گزارش وبلاگ کرمی، فرودگاه تفریحی-آموزشی آزادی در شهرستان نظرآباد استان البرز قرار گرفته است و می توان از آن به عنوان یکی از مراکز تفریحی آموزشی این استان یادکرد.

فرودگاه آزادی، نخستین مجتمع خصوصی هوانوردی خاورمیانه

فرودگاه سرگرمیی و آموزشی آزادی از منطقه ها سرگرمیی استان البرز است. این فرودگاه در جنوب غربی شهرستان نظرآباد و در نزدیکی روستای صالحیه قرار گرفته است و به عنوان نخستین مجموعه پروازی بخش خصوصی در کشور و حتی خاورمیانه فعال است. مجموعه پروازی آزادی بیش از 60 هواپیمای فوق سبک دارد و در آن آموزش پرواز و خلبانی در قالب دوره های تخصصی انجام می گردد. اگر قصد سرگرمی و آموزش در منطقه ای نزدیک استان تهران رادارید، فرودگاه نظرآباد برترین انتخاب است.

کارشناسان بر این باورند که پدیده هوانوردی عمومی در ایران به طورجدی از این فرودگاه آغازشده است. هوانوردی عمومی، اصطلاحی است که شامل تمام هوانوردی ها و فرایندهای مربوط به غیراز نظامی و ترابری هوایی برنامه ریزی شده (خطوط هوایی مسافربری و باربری) می گردد.

فرودگاه آزادی تنها فرودگاه خصوصی است که در بخش های تحقیقاتی، صنعتی، آموزشی، سرگرمیی فعالیت دارد. آموزش خلبانی، خرید و فرش و مونتاژ هواپیماهای فوق سبک از فعالیت هایی است که در این فرودگاه جریان دارد. مساحت فرودگاه چیزی برابر با 75 هکتار است.

این فرودگاه با در اختیار داشتن امکانات متنوع اولین قطب هواپیمای فوق سبک ایران و مرکز خریدوفروش این نوع از هواپیماها است. بعلاوه در این فرودگاه تعمیرات و دیگر خدمات برای هواپیماهای خصوصی انجام می گردد.

فرودگاه آزادی در شهرستان نظرآباد دارای امکاناتی همانند، باند و برج مراقبت پرواز، آشیانه آماده سازی هواپیما، پارکینگ، کارگاه های ساخت و مونتاژ، آشیانه فراوری، آشیانه نگهداری هواپیما، ترمینال و جایگاه بازدیدکنندگان، ایستگاه مجهز هواشناسی و سایت ایمنی زمینی است.

ازجمله خدماتی که در این مجموعه آموزشی سرگرمیی ارائه می گردد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ارائه خدمات به استانداری ها و بخش های خصوصی وزارتخانه و کلیه افراد حقیقی و حقوقی
  • تعمیر و نگهداری و سرویس دهید به هواپیماهای بخش خصوص، ترجمان های دولتی و کارخانه های صنعتی و فراوریی
  • ایجاد سایت فراوری انبوه و مراکز ارائه خدمات پس از فروش محصولات هوایی
  • توسعه فرهنگ هوانوردی برای جذب و تربیت نیروی انسانی متخصص موردنیاز صنعت هوایی
  • توسعه بازار محصولات به وسیله ارائه خدمات آموزشی

یکی از نکات قابل توجه در رابطه با فرودگاه آزادی، برگزاری نمایش اوج ایرانیان در این مجموعه است. این نمایش هوایی بزرگ، نخستین نمایش هوافضای فرودگاه آزادی در محل این فرودگاه در شهرستان نظرآباد بود.

این نمایش هوایی در سال 91 برگزار گردید و هدف اصلی آن، معرفی صنعت هوانوردی به مردم به ویژه جوانان بود. برای اولین بار در کشور در نمایش هوایی ایرانیان، 150 فروند هواپیمای فوق سبک در فرودگاه آزادی به پرواز درآمدند.

فرودگاه آزادی نظرآباد ظرفیت های بی نظیری در حوزه گردشگری هوایی و پتانسیل های پرواز دارد. عدم اطلاع رسانی از ظرفیت های موجود در این فرودگاه موجب شده تا بسیاری از افراد حتی متخصصان و کارشناسان حوزه پرواز و گردشگری نیز پتانسیل های این فرودگاه را نشناخته و به آن توجه ای نکنند.

منبع: کجارو / ایرنا / خبرگزاری مهر

به "فرودگاه آزادی، نخستین مجتمع خصوصی هوانوردی خاورمیانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرودگاه آزادی، نخستین مجتمع خصوصی هوانوردی خاورمیانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید