فارس من، تمدید 3 باره وام های دانشجویی به دلیل کرونا، 5 هزار میلیارد ریال وام دانشجویی داده می شود

به گزارش وبلاگ کرمی، ثبت نام برای دریافت وام های دانشجویی به دلیل شیوع کرونا در کشور برای سومین بار تمدید شد و بازپرداخت وام ها هم به تعویق افتاده است؛ علاوه بر این، صندوق رفاه دانشجویان مساعدت های بیشتری را در پرداخت وام در نظر گرفته است.

فارس من، تمدید 3 باره وام های دانشجویی به دلیل کرونا، 5 هزار میلیارد ریال وام دانشجویی داده می شود

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ کرمی، برخی کاربران فارس من با ثبت سوژه در این سامانه خواستار لغو دیرکرد وام های دانش آموختگان دانشگاه های کشور شدند که در بحبوحه شیوع کرونا در کشور، مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان برای مساعدت با دانشجویان از امکان مجدد ثبت نام وام های دانشجویی و تعلیق باز پرداخت وام ها به مدت سه ماه خبر داد.

در حال حاضر با توجه به شرایط به وجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور و مسائل بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن، در راستای کمک به دانشجویان، مهلت ثبت نام وام های دانشجویی فعلا تا 15 اردیبهشت تمدید شده و تعلیق بازپرداخت ها هم فعلا تا انتها اردیبهشت ماه ادامه دارد.

پیش از این، ثبت نام دانشجویان برای دریافت انواع وام تا 10 اسفندماه و سپس تا انتها فروردین ماه تمدید شده بود و فردا آخرین مهلت همه دانشجویان برای ثبت نام وام دانشجویی است.

اختصاص 5 هزار میلیارد ریال وام دانشجویی

در طول سال تحصیلی 99-98 مبلغ 5 هزار میلیارد ریال برای وام دانشجویی اختصاص یافت و میزان برخی وام ها رشد قابل توجهی داشته است؛ ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این باره به خبرنگار، گفت: از حدود 500 میلیارد تومانی که برای وام ها در سال 98-99 پیش بینی کرده بودیم توانستیم با حدود نصف همین مبلغ به همه درخواست پاسخ دهیم و تقریبا 250 وام میلیارد تومان در نیم سال اول به صورت دانشجویی پرداخت شد. در نیم سال دوم سال تحصیلی 98-99 احتمالا حدود 220 میلیارد تومان وام دانشجویی پرداخت خواهد شد.

امسال همچنین میزان برخی وام ها رشد قابل توجهی داشته است؛ از جمله اینکه بر اساس مصوبه هیأت امنای صندوق رفاه دانشجویان، مبلغ وام ضروری دانشجویان در بخش مسکن، زیارت و ازدواج به یک میلیون تومان افزایش یافت و وام های ویژه دکتری بانک توسعه تعاون هم وام 2 میلیون و 100 هزار تومان است و مبلغ وام دکتری صندوق رفاه دانشجویان هم سه میلیون و 600 هزار تومان بود.

افزایش حمایت های صندوق رفاه از دانشجویان بعد از شیوع کرونا

الیاس منیری معاون امور دانشجویان صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این باره در گفت وگو با خبرنگار، از تدابیر بیشتر صندوق رفاه دانشجویان برای مساعدت با دانشجویان به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور خبر داد و گفت: علاوه بر تسهیلاتی که قبلاً برای این نیم سال به دانشگاه ها اعلام شده بود، شرایط برای استفاده تعداد بیشتری از دانشجویان از تسهیلات فراهم شده است تا به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور مساعدت بیشتری برای رفاه حال دانشجویان اجرا شده باشد و تعداد بیشتری از دانشجویان از این تسهیلات بهره مند شوند.

وی گفت: علاوه بر اعتباراتی که قبل از عید برای نیم سال دوم سال تحصیلی 99-98 برای دانشجویان به دانشگاه ها اعلام شده بود، اعتبارات وام شهریه به میزان 100 درصد و اعتبارات وام تحصیلی به میزان 50 درصد اضافه شده است.

شرایط دریافت وام دانشجویی

دانشجویانی که سقف وام دانشجویی صندوق رفاه را دریافت نکردند با تامین اعتبار و درخواست مجدد می توانند، سقف مجاز را دریافت کرده و 9 ماه بعد از فراغت از تحصیل برای بازپرداخت وام اقدام کنند. بر اساس مقررات صندوق رفاه دانشجویان هم اولویت اعطای وام به دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی است.

دانشجویان باید درخواست خود را هم در سامانه دانشگاه خود و هم در پورتال دانشجویی صندوق رفاه ثبت کنند.

احتمال تمدید مجدد ثبت نام وام های دانشجویی

اما در حالی که ثبت نام وام های دانشجویی برای سومین بار تمدید شده احتمال تمدید دوباره این وام ها هم وجود دارد، همچنین تمدید تعویق در بازپرداخت ها هم محتمل است؛ ناصر مطیعی رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره احتمال تمدید مجدد ثبت نام وام های دانشجویی و تعویق بازپرداخت ها هم گفت: تمدید ثبت نام وام ها بستگی به ارزیابی ستاد ملی مقابله با کرونا از شرایط کشور دارد. البته باید این نکته را در نظر داشته باشیم که منابع اصلی در گردش صندوق رفاه دانشجویان برای اعطای وام به دانشجویان، از محل پرداخت و دریافت وام های دانشجویی است و برای پرداخت وام های جدید به دانشجویان باید بتوانیم وام ها را بازپرداخت کنیم.

ویدئوی زیر را ببینید:

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

به "فارس من، تمدید 3 باره وام های دانشجویی به دلیل کرونا، 5 هزار میلیارد ریال وام دانشجویی داده می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فارس من، تمدید 3 باره وام های دانشجویی به دلیل کرونا، 5 هزار میلیارد ریال وام دانشجویی داده می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید