روستای هوره شهرکرد ، پیوند تاریخ و طبیعت در چهارمحال و بختیاری

به گزارش وبلاگ کرمی، چهارمحال و بختیاری یکی از بهترین مقاصد ایران برای دوستداران طبیعت و عاشقان مناظر شگفت انگیز خدادادی است. این استان به خودی خود از جاذبه های گردشگری و اماکن تاریخی بسیاری برخوردار بوده که مجله گردشگری خبرنگاران در این نوبت از سفرهای داخلی خود قصد معرفی یکی از بهترین نقاط موجود در همین استان را دارد. روستای هوره شهرکرد که از طبیعتی بکر و پیشینه تاریخی قابل توجهی برخوردار بوده، مقصد امروز ما خواهد بود. ما را در این مقاله خواندنی همراهی فرمایید تا برایتان عنوان کنیم که روستای هوره کجاست و چه جاهای دیدنی برای گشت و تفریح شما دارد.

روستای هوره شهرکرد ، پیوند تاریخ و طبیعت در چهارمحال و بختیاری

روستای هوره کجاست؟

هوره نام روستایی است در نزدیکی شهرستان سامان که رودخانه پر ماجرای زاینده رود درست از بخش شرقی آن عبور نموده و از قدمتی 700 ساله برخوردار است. موقعیت مکانی این روستا درست در بخش های کوهستانی موجود در شهرستان سامان واقع شده و به همین خاطر، ساخت و ساز در روستای هوره بصورت متراکم و معمولا نیز تک طبقه ای به چشم می خورد. اغلب خانه های اهالی این روستا از تیرهای چوبی و دیوارهای کاهگلی ساخته شده و می توان گفت در گذشته، ساکنان هوره از مصالحی همچون چوب، خاک و سنگ برای ساخت بناهای مورد نظر خود استفاده می کردند و امروزه برای احداث بنا در روستای هوره شهرکرد از متریالی نظیر آهن، سیمان و همچنین گچ استفاده می نمایند. مردمان این روستا به زبان شیرین ترک قشقایی با یکدیگر صحبت نموده و اغلب سعی دارند در گفتمان خود با بچه ها از زبان شیرین فارسی استفاده نمایند. تمام اهالی روستا همچون دیگر ایرانیان، مسلمان و پیرو مذهب شیعه بوده و همچون سایرین با فرا رسیدن جشن های مذهبی و همچنین ایام سوگواری به برگزاری مراسم های مخصوص می پردازند. مسیرهای تردد در روستای هوره شهرکرد همچون دیگر مناطق کوهستانی، باریک و پیچ در پیچ بوده و طبق گفته اهالی قدیمی روستا این مکان توسط شخصی به اسم ولی خان که یکی از خان های ایل قشقایی بحساب می آید، ایجاد شد.

نوع پوشش و خوراک اهالی روستا

در بخش لباس و پوشش، زنان و مردان روستای هوره کاملا سنتی پوش هستند و خوشبختانه، پشت به سبک لباس های محلی خود ننموده اند. مردان این روستا از گیوه، شلوار ایل بختیاری، شال کمری، پیراهن ساده و بر روی آن از یک چوقا یا چوخا استفاده نموده و با گذاشتن یک کلاه نمدی و سیاه رنگ نیز از موقعیت اجتماعی خود در جامعه لرهای بختیاری سخن می گویند. زنان نیز از لباس های سنتی و رنگین برای لباس خود استفاده می نمایند. در این روستای کوهستانی تا دلتان بخواهد می توانید با خوراکی و غذاهای سنتی و کاملا مغذی روبرو شوید که از جمله آنان بایستی به آش کشک و نان کاکلی اشاره کرد.

دیدنی های موجود در روستای هوره شهرکرد

حمام هوره

این حمام از قدمتی معادل با کل روستا یعنی 700 سال برخوردار است که البته در حال حاضر اصلا دارای شرایط مطلوبی نیست و سقف آن به دلیل عدم توجه مسئولان ذی ربط استانی، کاملا تخریب شده و فضای داخلی بنا نیز که بطور تمام و کمال به زیر خاک رفته، اکنون تبدیل به یک سطل آشغال عظیم برای اهالی و بازدیدنمایندگان شده است.

قلعه هوره

متاسفانه، از این جاذبه گردشگری نیز در حال حاضر چیزی بیشتر از یک بنای مخروبه باقی نمانده است. قلعه هوره در زمان حکومت قاجارها در ایران ساخته شد و از همان ابتدا برای دفاع از روستا و مردمان آن در مقابل سارقان و دزدهای منطقه بود. آنطور که تعیین است، این قلعه دارای 7 برجک نگهبانی مرتفع با تعدادی نگهبان نیز بوده که اکنون تنها دو برجک از آن باقی مانده اند. گفتنی است این قلعه در محیط بیرون از روستا و بلندترین منطقه قرار گرفته است.

پل هوره

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری و بناهای دیدنی موجود در این روستای کوهستانی، پلی است ساخته شده بر روی رودخانه زاینده رود که همچون پل های دوران شاهان صفوی بنا گشته و از 7 دهنه نیز برخوردار است.

کلام آخر

حال که دانستید روستای هوره کجاست و اندکی با دیدنی هایش آشنایی پیدا کردید، وقت آن رسیده که بدانید روستای هوره شهرکرد مدت هاست که تحت نام یک روستای ممتاز گردشگری از خطه چهارمحال و بختیاری معرفی شده و بدلیل نزدیکی به شهر اصفهان و همچنین عبور رودخانه تاریخی زاینده رود می تواند مقصد مناسبی برای تمام گردشگران داخلی و خارجی باشد که تمایل به بازدید از بناهای تاریخی این روستای کوهستانی دارند. از قلم نیاندازید که اهالی این روستا از فرهنگ و سنتی غنی برخوردار بوده که حتما باید در زمان حضور خود در این اقلیم به آن احترام بگذارید.

منبع: همگردی

به "روستای هوره شهرکرد ، پیوند تاریخ و طبیعت در چهارمحال و بختیاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای هوره شهرکرد ، پیوند تاریخ و طبیعت در چهارمحال و بختیاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید