دگزامتازون؛ نسخه دارویی ترامپ در درمان کرونا

به گزارش وبلاگ کرمی، محققان همچنین برآورد می نمایند که اگر در طول همه گیری از دگزامتازون برای درمان بیماران کرونا استفاده می شد، حدود 5 هزار نفر از مرگ نجات پیدا می کردند.

دگزامتازون؛ نسخه دارویی ترامپ در درمان کرونا

این دارو در درمان بیمارانی که به اکسیژن متصل هستند نیز پیروز بوده و خطر مرگ را تا 20 درصد کم می نماید

به گفته پزشک معالج دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پس از مواجهه با نتیجه مثبت آزمایش کرونا، با داروی دگزامتازون تحت درمان نهاده شده است.

این دارو چیست و چگونه استفاده می گردد، و آیا برای همه بیماران تجویز می گردد؟

محققان در ماه ژوئن اعلام کردند که دگزامتازون خطر مرگ بیماران حاد کووید-19 را تا 33 درصد کاهش می دهد. تیمی از دانشمندان پروژه آزمایش بهبودی دانشگاه آکسفورد دریافته اند که این دارو در درمان بیمارانی که به اکسیژن متصل هستند نیز پیروز بوده و خطر مرگ را تا 20 درصد کم می نماید.

محقق ارشد این پروژه، پروفسور پیتر هاربی با اشاره به این که دگزامتازون تا کنون تنها دارویی بوده که در میان بیماران کرونا با مشکل حاد تنفسی کاهش تلفات را نشان داده، اضافه نمود یافته های جدید کشفی عظیم محسوب می گردد.

دگزامتازون چیست؟

این دارو نوعی کورتی کوستروئید (کورتیزول) است که اولین بار در دهه 1960 مورد استفاده نهاده شد. این دارو بیشترا برای درمان عارضه هایی نظیر آلرژی، آسم، اگزما و آرتروز به عنوان داروی ضد التهابی به کار می رود. دگزامتازون در انگلستان به طور جداگانه یا همراه با سایر دارو ها برای درمان یا توقف عوارض مربوط به سرطان، نظیر کم خونی، تورم مغز (مایعی که در مغز جمع می گردد) و کلسیم بالا در خون مورد استفاده قرار می گیرد.

چگونه استفاده می گردد؟

دگزامتازون مانند بیشتر انواع کورتیزول فقط با نسخه قابل تهیه است، پس نمی توان آن را از سوپرمارکت محل خریداری کرد. این دارو به صورت قرص عرضه می گردد، ولی حالت مایع یا شربت یا قرص حل شدنی آن هم وجود دارد.

دانشمندان دانشگاه آکسفورد در جریان آزمایش بالینی روزانه 6 میلی گرم دگزامتازون را به مدت 10 روز به بیش از دو هزار بیمار دادند. دارو به صورت قرص خوراکی یا تزریق در رگ به بیماران داده شد و نتایج خوبی در بهبودی بیماران کووید-19 که مشکل تنفسی داشتند نشان داد.

محققان در گزارش خود گفتند بر اساس این نتایج، از هر 8 بیماری که به دستگاه تنفس متصل است یا از هر 25 بیماری که فقط به اکسیژن احتیاج دارد، می توان یک نفر را با این دارو از مرگ نجات داد.

محققان همچنین برآورد می نمایند که اگر در طول همه گیری از دگزامتازون برای درمان بیماران کرونا استفاده می شد، حدود 5 هزار نفر از مرگ نجات پیدا می کردند.

آیا برای تمام بیماران کووید-19 از این دارو استفاده خواهد شد؟

دگزامتازون همین الان هم برای تعدادی از بیماری ها به کار می رود و بنابراین به راحتی در بیمارستان ها موجود است. ساخت آن کم هزینه و استفاده از آن آسان است.

پروفسور هاربی می گوید استفاده از این دارو همه اش فایده است. دوره درمان تا 10 روز است و حدود پنج پوند به ازاء هر بیمار خرج برمی دارد. یعنی اصولا چیزی حدود 35 پوند هزینه نجات جان یک انسان است. این دارو در تمام دنیا قابل دسترسی است.

کارشناسان امیدوارند یافته های جدید موجب گشایش راهی عظیم برای درمان بیماران در سراسر دنیا باشد.

به گفته مارتین لاندری، یکی از محققان این پروژه، کووید-19 یک بیماری دنیای است. خیلی عالی است که اولین آزمایش درمانی که منجر به کاهش تلافات شده با دارویی است که در همه دنیا موجود و قابل تهیه است.

پروفسور لاندری می گوید اگر صلاح باشد، بیمارستان ها باید بی درنگ این دارو را به بیماران بدهند، ولی نباید فکر کنید می توانید خودتان آن را بخرید و در منزل بهره ببرید. آزمایش مزبور نشان داده که این دارو در یاری به بیماران کووید-19 که مشکل تنفسی نداشته اند بی اثر بوده است.

در صورت بروز علائم ویروس کرونا نظیر تب شدید یا سرفه تازه و پیوسته یا از بین رفتن قوه چشایی یا بویایی، باید با مرکز بهداشت منطقه خود تماس بگیرید.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرادید

به "دگزامتازون؛ نسخه دارویی ترامپ در درمان کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دگزامتازون؛ نسخه دارویی ترامپ در درمان کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید