تغییرات اقلیمی فرایند تخریب سنگ نگاره های باستانی را تسریع می نماید

به گزارش وبلاگ کرمی، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، تغییرات اقلیمی فرایند تخریب سنگ نگاره های باستانی را تسریع می نماید.

تغییرات اقلیمی فرایند تخریب سنگ نگاره های باستانی را تسریع می نماید

سنگ نگاره هایی که ده ها هزار سال دوام آوردند، حالا به علت بحران اقلیمی در عرض تنها چند سال نابود خواهند شد. علت این امر در آن است که فرسایش ساحلی، آتش سوزی، سیلاب و طوفان های موسمی از جمله حوادث آب و هوایی هستند که با گرمایش زمین تشدید می شوند. باستان شناسان و تاریخ دانان هشدار می دهند که همین حالا نیز آسیب جدی به این سنگ نگاره ها وارد شده است.

همایشی درباره ششمین گزارش هیات بین دولتی تغییر اقلیم برگزار گردید که هشدار داده بود احتمال افزایش بیش از 1 و نیم درجه دمای زمین و تشدید حوادث آب و هوایی وجود دارد. در این گزارش بعلاوه آمده بود که بعضی از تغییرات ایجاد شده اجتناب ناپذیر و غیرقابل جبران هستند.

دریل ویزلی (Daryl Wesley)، باستان شناس میان رشته ای از دانشگاه فلیندرز نظر حاضران را به تخریبی که طوفان موسمی مونیکا در سال 2006 در استرالیا به جا گذاشت، جلب کرد. در اثر این طوفان شدید نیمی از درختان یک منطقه 50 کیلومتری سقوط کردند، بعضی از آنها به محل سنگ نگاره ها کشیده شدند و آنها را نابود کردند. پس از آن آتش سوزی اتفاد افتاد که به علت هیزمی که طوفان مونیکا برجای گذاشته بود، شدت بیشتری گرفت.

ویزلی که بیش از 56 سال تغییرات روی سنگ نگاره ها را ثبت نموده است، می گوید طیفی از عوامل زیست محیطی و انسانی قبلا هم در حال از میان بردن سنگ نگاره ها بودند اما بحران اقلیمی احتمالا این فرایند را از کنترل خارج خواهد نمود، چون حوادث آب و هوایی از جمله طوفان های موسمی از قبل هم شدیدتر خواهند شد.

به گفته ویزلی، ما امروز در یک شرایط بحرانی یا یک مقطع زمانی حساس و مهم قرار داریم.

جیلیان هانتلی (Jillian Huntley)، باستان شناس دانشگاه گریفیث استرالیا نیز کشف کرد که کریستال های نمکی عامل فروریختن سنگ ها در قدیمی ترین سنگ نگاره های دنیا هستند، چون این کریستال ها در اثر تغییرات آب و هوایی منبسط و منقبض می شوند.

به گفته این باستان شناس که در مطالعه سنگ نگاره های سولاوسی اندونزی تخصص دارد، فرایند تبلور یا کریستالیزه شدن بر اثر تغییرات اقلیمی تشدید شده است، تغییراتی که در منطقه ها گرمسیری شدیدتر هستند.

این افزایش دما (در منطقه ها گرمسیری) سه برابر دیگر منطقه ها دنیا احساس می گردد. افزایش 2.4 درجه ای به معنای افزایش 6 درجه ای در منطقه ها گرمسیری است که فاجعه بار خواهد بود. هانتلی گفت گزارش هیات بین دولتی تغییرات اقلیمی، محافظه کارانه بوده و انتشار کربن فورا باید به طور موثر و جدی کاهش داده گردد.

آنیا کوتاربا (Ania Kotarba) از اساتید باستان شناسی دانشگاه فلیندرز و از متولیان این همایش در این باره گفت برای برنامه ریزی برای آینده ضروری است به گذشته نگاه کنیم.

انسانها هزاران سال است که با چالش های زیست محیطی، حوادث شدید آب و هوایی و بلایای طبیعی دست و پنجه نرم می نمایند. اگرچه شدت و سرعت تغییرات نو و فوری است، تحقیقات باستان شناختی و تاریخی می توانند و باید نمونه هایی را در جوامع کشف نمایند که خود را با تغییرات سریع به روشی پایدار تطبیق دادند و از این طریق رهنمون هایی برای آینده ارائه دهند.

آلساندرو آنتونلو (Alessandro Antonello)، تاریخ دان زیست محیطی دانشگاه فلیندرز نیز در این باره گفت: بشر باید همزمان هم انتشار کربن را بطور قابل توجهی کاهش داده و هم زندگی خود را با این تغییرات سریع هماهنگ کند.

منبع: همگردی

به "تغییرات اقلیمی فرایند تخریب سنگ نگاره های باستانی را تسریع می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییرات اقلیمی فرایند تخریب سنگ نگاره های باستانی را تسریع می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید