احداث نمایندگی مشترک 2 خودروساز بزرگ کشور، خدمات پس از فروش خودرو بهتر می گردد؟

به گزارش وبلاگ کرمی، دو خودروساز بزرگ کشور، نمایندگی مشترک خدمات پس از فروش را با هدف کاهش هزینه و ایجاد دسترسی بهتر برای مشتریان احداث می نمایند.

احداث نمایندگی مشترک 2 خودروساز بزرگ کشور، خدمات پس از فروش خودرو بهتر می گردد؟

براساس هدف گذاری دو خودروساز بزرگ کشور، عملیات احداث نمایندگی مشترک خدمات پس از فروش در مدت یک ماه آینده شروع می گردد و این برنامه با هدف کاهش هزینه، ایجاد دسترسی بهتر و سریع تر برای مشتریان و افزایش بهره وری ظرفیت ها و امکانات دو خودروساز دنبال خواهد شد.

در گام بعدی، ایجاد مدیریت مشترک در نمایندگی های دو خودروساز که دارای مالکیت مشترک هستند در دستور کار قرار خواهد گرفت. ضمن اینکه استفاده از ظرفیت نمایندگی هر یک از خودروسازان در شهر هایی که خودروساز دیگر فاقد نمایندگی است، نیز از دیگر برنامه هایی است که در جلسه مشترک میان مدیران عامل دو خودروساز هدف گذاری شد.

به منظور تسریع در اجرای مفاد تفاهم میان سایپا و ایران خودرو، آیین نامه ها، فرآیند ها و دستورالعمل های مربوط به شبکه خدمات پس از فروش حتی الامکان به اشتراک درخواهد آمد تا نحوه پذیرش و خدمت دهی به مشتریان با سهولت بیشتری صورت گیرد. بر این اساس، کمیته مشترکی متشکل از معاونت های بازاریابی و فروش و مدیران عامل شرکت های خدمات پس از فروش دو خودروساز، طرح پیشنهادی برای رسیدن به اهداف ترسیم شده و نحوه یکسان سازی فرآیند ها و دستورالعمل های اجرایی را ارائه خواهند کرد.

در این باره بابک سلاجقه مدیرعامل ایساکو (شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو) گفت: جلسه های متعددی با مدیران سایپا یدک برگزار شده تا مسائل زیرساختی حل و با توجه به تفاوت های ساختاری، امکان لینک شدن دو بخش باهم فراهم گردد. در یک ماه آینده قرار است یک نمایندگی مشترک به صورت پایلوت راه اندازی گردد و در صورت موفقیت، این طرح توسعه خواهد یافت.

به گفته او، در این زمینه، شکل گیری مدیریت و شرکتی واحد و تخصصی برای لجستیک دو خودروساز در آینده نزدیک هدف گذاری شده که با توجه به آثار قابل توجه در کاهش هزینه ها به سرعت به اجرا خواهد رسید.

سلاجقه می گوید: ابزارهای مخصوص باید دو برابر گردد و دانش فنی نیروها باید افزایش پیدا کند تا جواب گوی سیستم های تازه ای که با آن روبرو می شوند باشد. یعنی هم احتیاج به تجهیزات مضاعف داریم و هم احتیاج به آموزش مضاعف و این در حالی است که هنوز محصولات نو دو خودروساز نیز در بسیاری از نمایندگی ها به علت نبود تجهیزات لازم یا قطعات، امکان پذیرش ندارند. یعنی انبار قطعات نمایندگی ها نیز باید با ظرفیت بسیار بالایی چیدمان گردد که این ها احتیاجمند سرمایه گذاری بسیار زیادی است.

ادغام شبکه لجستیک نیز از دیگر محور های مذاکره در نشست مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور بود. در این زمینه نیز کمیته مشترک دو شرکت نحوه به اشتراک گذاری امکانات و ظرفیت های حوزه لجستیک در بخش حمل خودرو را آنالیز و طرح پیشنهادی لازم را ارائه خواهد نمود با توجه به توانمندی ایسیکو، این شرکت به عنوان محل اصلی اجرای این طرح انتخاب شد تا حمل خودرو با هدف کاهش هزینه ها به صورت مشترک با سایپا لجستیک برنامه ریزی و اجرا گردد.

ادغام ظرفیت های موجود در دفاتر سایپا و ایران خودرو در خارج از کشور نیز از جمله محور های مطرح شده در این نشست بود. بر این اساس مقرر شد تا دفاتر دو خودروساز در یکی از کشور های منطقه به عنوان نخستین محل اجرای اتحاد استراتژیک ایران خودرو و سایپا در خارج از مرزها، با مدیریت مشترک به فعالیت خود ادامه دهد. این اقدام نیز تاثیر قابل توجهی در هزینه های مدیریت دفاتر خارج از کشور خواهد داشت.

در این باره محمدعلی تیموری مدیرعامل سایپا گفت: با توجه به سیاست های دولت سیزدهم در مورد فراوری خودرو های مالی، اتحاد استراتژیک شرکت های سایپا و ایران خودرو شکل گرفت و نتیجه آن رونمایی از اولین خودروی مالی در نمایشگاه تحول صنعت خودرو در تهران بود.

او اضافه کرد: اولین گام در عملیاتی شدن اتحاد استراتژیک سایپا و ایران خودرو در حوزه خدمات پس از فروش دو خودروساز، ادغام بعضی نمایندگی های سایپا و ایران خودرو به منظور کاهش هزینه ها، بالابردن کیفیت خدمات پس از فروش، تسهیل دسترسی مشتریان به نمایندگی ها و بهبود سطح پاسخگویی خواهد بود.

مدیرعامل گروه سایپا توضیح داد: خدمات پس از فروش و تامین به موقع و درست قطعات از سوی شبکه خدمات پس از فروش، از موضوعاتی است که با جدیت دنبال می گردد و با ادغام حوزه خدمات پس از فروش سایپا و ایران خودرو مطمئناً سطح خدمات و رضایت مندی مشتریان افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در مورد عرضه لوازم یدکی در نمایندگی های سایپا گفت: خوشبختانه در سه ماه اخیر عرضه لوازم یدکی به بازار بیش از 300 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و این لوازم بر اساس استاندارد فراوری و با قیمت مناسب ارائه شده است لذا در این زمینه مشکل خاصی وجود ندارد.

کمیته مشترک خرید نیز برای خرید کالا و قطعات دو خودروساز فعالیت خود را با جدیت دنبال خواهد نمود تا براساس اقدامات این کمیته، تصمیمات برای خرید از شبکه تامین و سازندگان نیز به صورت مشترک و با هدف کاهش هزینه فراوری صورت گیرد.

آقای علی بیات یک کارشناس در حوزه خودرو گفت: به نظرم در این ادغام رشد بهره وری رخ نخواهد داد. در این شرایط، در این بازار و با این کیفیت، ادغام پاسخگو نخواهد بود. به مولتی برند اعتقاد دارم، اما نه برای خودروهای داخلی. به جای ایران خودرو و سایپا، باید تمرکز روی خدمات پس از فروش مولتی برند محصولات خارجی که قرار است وارد گردد، باشد. به این علت که حجم قطعاتی که باید انبار گردد، کم است. کیفیت این محصولات بسیار بالاست. بعلاوه دانش به کار رفته در خودروهای خارجی تقریبا یکسان است.

بهینه سازی امکانات موجود در سایت های فراوریی سایپا و ایران خودرو در خارج از کشور نیز از دیگر محور های مورد آنالیز بود که در این زمینه نیز کمیته مشترکی، طرح تحقق اهداف معین شده را در کوتاه ترین زمان ممکن ارائه خواهد نمود.

وبلاگ کرمی مالی صنعت ، تجارت و کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "احداث نمایندگی مشترک 2 خودروساز بزرگ کشور، خدمات پس از فروش خودرو بهتر می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احداث نمایندگی مشترک 2 خودروساز بزرگ کشور، خدمات پس از فروش خودرو بهتر می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید