17 ترفند عجیب اما واقعی برای کاهش وزن در خواب

به گزارش وبلاگ کرمی، چه چیزی بهتر از اینکه بخوابید و در خواب وزن کم کنید! بیشتر به معجزه می ماند اما باید بگوییم که کاهش وزن در خواب ممکن است. داشتن خواب کافی، تاثیر خیلی زیادی روی کاهش وزن دارد. محققان به این نتیجه رسیده اند که بهترین روش برای کاهش کالری مصرفی، خوابیدن به اندازه ی کافی است. هرچه شب ها دیرتر بخوابید، بیشتر گرسنه می شوید و کالری بیشتری مصرف می کنید. قبل از خواب باید یک سری کارها را انجام دهید تا زمانی که خواب هستید، وزنتان کم گردد. در این مقاله از خبرنگاران مگ ترفندهایی که به کاهش وزن در خواب یاری می نمایند را به شما معرفی می کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

17 ترفند عجیب اما واقعی برای کاهش وزن در خواب
  • بهترین و بدترین خوراکی ها برای داشتن خواب با کیفیت

1. مواد غذایی حاوی تریپتوفان را بخورید

تریپتوفان یک نوع اسید آمینه است که در بیشتر گوشت ها وجود دارد. نشان داده شده که این ترکیب به داشتن خواب بهتر یاری می نماید. یک مطالعه بر روی افراد مبتلا به بی خوابی خفیف به این نتیجه رسید که دریافت فقط 1.4 گرم از ترپیتوفان به وسیله خوردن مواد غذایی حاوی آن، برای افزایش چشمگیر ساعت خواب عمیق کافی بود. این موضوع برای کاهش وزن در خواب هم اهمیت دارد.

هر ماده غذایی که حاوی تریپتوفان است، مثل مغزها، مرغ، ماهی، عدس و تخم مرغ می تواند به شما یاری کند خواب بهتر و سریع تری داشته باشید. برای اینکه شب ها با شکم خالی نخوابید، می توانید با خوردن منابع سالم چربی مثل آووکادو یا کره مغزها (مثل کره بادام زمینی) گرسنگی خود را رفع کنید. همانطور که اشاره کردیم، داشتن خواب کافی به کم کردن وزن یاری می نماید .

2. چای بنوشید

اگر شب ها قبل از خواب چای می نوشید، حتما متوجه شده اید که این کار باعث می گردد مغزتان ریلکس گردد و آرامش پیدا کنید. از جمله بهترین چای ها قبل خواب می توانیم به چای بابونه، چای نعناع و چای اسطوخودوس اشاره کنیم که خواص آرامبخش دارند و باعث می شوند خواب باکیفیت تری داشته باشید .

3. در وعده ناهار، غلات غنی شده بخورید

حتما شنیده اید که نباید برخی از مواد غذایی و نوشیدنی ها را قبل از خواب بخورید، اما خوردن کربوهیدرات پیچیده در وعده ناهار به شما یاری می نماید خواب باکیفیتی داشته باشید.

غلات غنی شده حاوی کربوهیدرات پیچیده هستند و خوردن آن ها در وعده ناهار منجر به داشتن خواب بهتر و سریع تر می گردد. هر روز باید 20 گرم فیبر غیرمحلول بخورید تا خواب خوبی داشته باشید و از این طریق، به اهدافتان در کاهش وزن برسید.

4. شام سبکی بخورید

نباید با شکم خالی بخوابید، با این حال در شام خوردن هم نباید زیاده روی کنید ؛ وگرنه شب موقع خواب اذیت می شوید و خوابتان مختل می گردد. اگر زیاد شام بخورید، بدنتان مجبور می گردد وقت بیشتری برای هضم غذا بگذارد. هرچه دیرتر بخوابید، کمتر استراحت می کنید و صبح روز بعد انرژی کمتری برای انجام فعالیت های روزانه خود خواهید داشت.

سعی کنید شام سبک بخورید. به طور مثال، سالاد گزینه خوبی برای وعده شام است. همچنین به زمانی که شام می خورید هم توجه کنید. دست کم یک تا دو ساعت قبل از اینکه بخوابید، شامتان را بخورید.

5. سعی کنید از ساعت 8 شب به بعد چیزی نخورید

ما شب ها مثل روز فعالیت بدنی نداریم. در طول روز به وسیله فعالیت هایی که داریم، سوخت وساز بدنمان افزایش پیدا می نماید. اما این اتفاق در شب نمیفتد. بنابراین غذا نخوردن از ساعت 8 شب به بعد ممکن است به کاهش وزن در خواب یاری کند. بر اساس یک مطالعه، افرادی که از ساعت 8 شب به بعد دیگر چیزی نخوردند، کاهش وزن در خواب را تجربه کردند.

  • 25 روش کاهش وزن که هرگز نباید امتحان کنید

6. شیک پروتئین بخورید

بر اساس یک مطالعه در دانشگاه فلوریدا، خوردن شیک پروتئین قبل از خواب ممکن است سوخت وساز بدن را افزایش دهد. محققان به این نتیجه رسیده اند که آقایانی که در مغرب میان وعده حاوی 30 گرم پروتئین مصرف کردند، نسبت به زمانی که قبل از خواب هیچ چیز نخوردند، در زمان خواب سوخت وساز بیشتری داشتند.

پروتئین نسبت به کربوهیدرات یا چربی خاصیت چربی سوزی بیشتری دارد. این یعنی برای هضم آن کالری بیشتری سوزانده می گردد. از پودر پروتئین گیاهی بهره ببرید، که باعث چربی سوزی می گردد، گرسنگی را رفع می نماید و در عضله سازی موثر است. این نوع پروتئین بر خلاف پروتئین وی، باعث نفخ نمی گردد.

  • 21 منبع خوشمزه پروتئین برای کاهش وزن و تقویت سیستم ایمنی

7. بدنتان را با تکنیک های تنفسی، مدیتیشن و حرکات کششی ریلکس کنید

انجام برخی حرکات و تمرینات قبل از خواب می تواند تاثیر قابل توجهی بر کیفیت خواب داشته باشد. انجام تمریناتی مثل یوگا فواید متعددی دارد که از جمله آن ها می توانیم به افزایش انعطاف پذیری و قدرت جهت داشتن ذهنی آرام تر اشاره کنیم.

چنین تمرینانی می توانند سیستم عصبی را تسکین دهند، شانه و گردن را ریلکس نمایند و از همه مهم تر، استرس شما را کاهش دهند. این موضوع از دو لحاظ به کاهش وزن یاری می نماید.

اول اینکه استرس به طور مستقیم باعث افزایش وزن و چاقی می گردد. دوم اینکه استرس باعث می گردد نتوانید به راحتی بخوابید و همانطور که تا الان متوجه شدید، داشتن خواب کافی، در کاهش وزن تاثیر به سزایی دارد.

8. اجازه دهید هوای اتاق خنک باشد

یک مطالعه اخیراً صورت گرفته مطرح نمود که کم کردن بخاری و شوفاژ در فصل زمستان و بالا نبردن دمای اتاق ممکن است به کاهش وزن در خواب، به ویژه آب کردن چربی شکم یاری کند. دمای سردتر، اثربخشی ذخایر چربی های قهوه ای را افزایش می دهد.

این نوع چربی ها به وسیله سوزاندن چربی های ذخیره شده در شکم، بدن شما را گرم نگه می دارند. در یک مطالعه، شرکت نمایندگان مختلف طی چند هفته در اتاق هایی خوابیدند که دمای متفاوتی داشت.

بعد از 4 هفته نتایج نشان داد که میزان چربی قهوه ای در افرادی که در اتاق دارای دمای کمتر خوابیده بودند، دو برابر شد. این یعنی چربی شکم این افراد آب شد.

9. از قرار دریافت در معرض نور دوری کنید

بر اساس مطالعه اخیراً منتشر شده، مواجهه با نور (نه تنها نور چراغ و لامپ، بلکه نور موبایل و سایر وسایل الکترونیکی) نه تنها خواب شبانه شما را مختل می نماید، بلکه باعث افزایش وزن هم می گردد. در یک مطالعه نشان داده شد که شرکت نمایندگانی که در تاریک ترین اتاق ها خوابیدند، در مقایسه با افرادی که در روشن ترین اتاق ها خوابیدند، 21 درصد کمتر در معرض اضافه وزن بودند.

10. از وسایل الکترونیکی استفاده نکنید

تحقیقات نشان می دهند که هرچه در اتاق خواب وسایل الکترونیکی بیشتری باشد، احتمال چاق شدن افراد، به ویژه بچه ها بیشتر می گردد. یک مطالعه به این نتیجه رسید که بچه های که شب ها هنگام خواب در معرض نور تلویزیون یا کامپیوتر قرار می گیرند، خواب کافی نخواهند داشت و به همین علت دچار افزایش وزن خواهند شد.

محققان به این نتیجه رسیده اند که دانش آموزانی که به وسایل الکترونیکی دسترسی داشتند، نسبت به دانش آموزانی که در اتاق خواب شان این وسایل را نداشتند، بیشتر در معرض اضافه وزن بودند. بهترین کاری که هم خودتان و هم فرزندتان می توانید انجام دهید این است که وسایل الکترونیکی مثل موبایل، آیپد و تبلت را در پذیرایی بگذارید و آن ها را با خودتان به اتاق خواب نبرید.

11. تلویزیون را خاموش کنید

آیا این را می دانستید که افرادی که لاغر هستند، کمتر تلویزیون تماشا می نمایند؟ آنالیز اخیر بر روی چند مطالعه به این نتیجه رسید که هر دو ساعت تماشای تلویزیون، خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و مرگ زودرس را به ترتیب تا 20، 15 و 13 درصد افزایش می دهد.

محققان همچنان در حال آنالیز این موضوع هستند که چرا بی حرکت ماندن و نشستن جلوی تلویزیون، خطرات زیادی برای سلامتی دارد. یک دلیل واضح این است که هرچه تحرک کمتری داشته باشیم، قند خون مان افزایش پیدا می نماید، که این موضوع منجر به دیابت و سایر بیماری های مرتبط با وزن می گردد.

12. دوش آب گرم بگیرید

شاید شما هم جزء افرادی باشید که صبح ها دوش می گیرند . اگر اینطور است، باید به شما بگوییم که دوش آب گرم، داشتن خواب باکیفیت را تضمین می نماید. علت این موضوع این است که دوش دریافت با آب گرم می تواند در کاهش تنش و ریلکس کردن عضلاتی که درد می نمایند، موثر باشد.

علاوه بر این، این کار می تواند منجر به افزایش میزان هورمون اوکسی توسین گردد، که به عنوان هورمون عشق هم شناخته شده و توسط مغز ترشح می گردد. این هورمون می تواند بسیار آرام بخش باشد. آب گرم می تواند دمای بدن تان را بالا ببرد، که این موضوع باعث ریلکس شدن بدن شما می گردد.

13. قبل از خواب شکلات نخورید

همه ما درباره فواید شکلات، به ویژه شکلات تلخ زیاده شنیده ایم. شکلات 70 درصد که قند کمی داشته باشد، یک میان وعده عالی و سالم محسوب می گردد، چون آنتی اکسیدان زیادی دارد و می تواند در کاهش استرس مفید باشد. با این حال اگر آخر شب شکلات بخورید، نمی توانید به درستی بخوابید. شکلات تلخ حاوی کافئین است.

به طوریکه هر 40 گرم شکلات، 40 تا 50 میلی گرم کافئین دارد. بر اساس مطالعات صورت گرفته، کافئین به دلیل اینکه هوشیاری را افزایش می دهد، به خواب رفتن را سخت می نماید. مقدار کافئین در شکلات ها متفاوت است. بنابراین اگر به فکر کاهش وزن در خواب هستید، بهتر است از خوردن شکلات قبل خواب اجتناب کنید.

14. روی بالش خوب بخوابید

برای خرید یک بالش خوب، هزینه کنید. بالش طبی برای گردن شما مناسب است و باعث می گردد صبح روز بعد، دچار گردن درد نشوید. بالشی که می خرید باید به نحوی باشد که گردن و بدن شما را هم تراز قرار دهد، وگرنه دچار گردن درد می شوید.

15. قبل از خواب، نوشیدنی نخورید

مصرف مایعات را قبل از خواب محدود کنید، چون این کار می تواند باعث اختلال در خواب گردد و کالری مصرفی شما را افزایش دهد. در حقیقت معمولا کالری مایعات دست کم گرفته می گردد، اما ضروری است به کالری مایعاتی که می نوشید، توجه بیشتری کنید. اگر قبل از خواب نوشیدنی بخورید، جلوی بدنتان برای سوزاندن کالری گرفته می گردد.

علت این موضوع این است که با این کار بدن به جای تمرکز بر روی سوزاندن چربی، مشغول سوخت وساز نوشیدنی ای می گردد که خوردید. اگر قصد دارید چای بنوشید، این کار را قبل از ساعت 8 شب انجام دهید.

16. قبل از خواب پنیر کاتیج بخورید

همانطور که اشاره کردیم، قبل از خواب نباید غذا بخورید. اما این موضوع بیشتر به آنچه که می خورید بستگی دارد. به هیچ وجه توصیه نمی گردد که با شکم خالی بخوابید، چون این کار باعث می گردد صبح روز بعد گرسنه از خواب بیدار شوید و در وعده صبحانه زیاده روی کنید. خوردن مقدار کمی پنیر کاتیج قبل از خواب، یک گزینه عالی است، چون این نوع پنیر حاوی پروتئین کازئین است.

پنیر کاتیج، اسید آمینه ترپیتوفان هم دارد. محققان نشان داده اند که تریپتوفان کیفیت خواب را بهبود می بخشد و مدت زمانی که طول می کشد خوابتان ببرد را کاهش می دهد. پنیر کاتیج گرسنگی را در طول شب کاهش می دهد و باعث می گردد خواب باکیفیتی داشته باشید.

17. تمرینات مقاومتی را انجام دهید

خوابیدن به اندازه کافی برای کم کردن وزن اهمیت دارد. انجام برخی از تمرینات ورزشی هم در این زمینه مفید است. برای چربی سوزی باید سوخت وساز بدنتان را افزایش دهید. تمرینات مقاومتی به بالا رفتن سوخت وساز بدن یاری می نمایند.

یک مطالعه به این نتیجه رسید که افرادی که چند ساعت قبل از خواب تمرینات مقاومتی انجام دادند، به طور میانگین تا 16 ساعت بعد از ورزش، در زمان استراحت، افزایش سوخت وساز را تجربه کردند. به این نکته توجه کنید که لازم نیست شدت تمریناتی که انجام می دهید، زیاد باشد.

نکته آخر

کاهش وزن در خواب امکان پذیر است؛ به شرطی که یک سری ترفندها را به کار بگیرید. برای اینکه در خواب چربی سوزی کنید، باید خوراکی های حاوی تریپتوفان را بخورید. علاوه بر این تمرینات مقاومتی را انجام دهید و مدیتیشن و یوگا کنید. کارهای ذکر شده در این مقاله را انجام دهید تا در ش در خواب را تجربه کنید.

منبع: eat this

منبع: دیجیکالا مگ

به "17 ترفند عجیب اما واقعی برای کاهش وزن در خواب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "17 ترفند عجیب اما واقعی برای کاهش وزن در خواب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید