چگونه در فتوشاپ به تصاویر واترمارک اضافه کنیم؟

به گزارش وبلاگ کرمی، در این مقاله نحوه واترمارک کردن تصاویر در فتوشاپ را به صورت گام به گام و بسیار ساده به شما آموزش خواهیم داد. این روش برای اضافه کردن واترمارک و لوگو به تصویر نه تنها بسیار ساده است، بلکه از آن می توانید برای هر عکس و تصویری بهره ببرید. در این مقاله به موضوعات زیر می پردازیم.

چگونه در فتوشاپ به تصاویر واترمارک اضافه کنیم؟
  • ساخت واترمارک در فتوشاپ با استفاده از متن و یا اضافه کردن سمبل های خاص مانند ©
  • اضافه کردن لوگو به عکس در فتوشاپ (به عنوان واترمارک)
  • تنظیم محل و مقدار قرارگیری واترمارک
  • اضافه کردن افکت های خاص به واترمارک با استفاده از فتوشاپ

در ادامه نگاهی به نحوه ذخیره کردن تصاویر اصلی در فتوشاپ خواهیم داشت تا به سرعت بتوانید واترمارک ها را حذف و یا تکرار کنید.

چرا باید تصاویر را واترمارک کنیم؟

دلایل زیادی برای واترمارک کردن تصاویر و عکس های شما وجود دارد. در گذشته، عکاس ها عکس های خود را واترمارک می کردند در وب سایت های خود قرار دهند و کسی بتواند آن ها را به نام خودشان بدزدد.

اگر طرز فکر و تصور شما از واترمارک کردن چنین چیزی است، به شدت توصیه می کنیم که در این زمینه بازنگری کنید. چراکه یک لوگو و یا واترمارک کوچک هیچ یاریی به شما نخواهد کرد و اگر کسی قصد سوءاستفاده از کار شما را داشته باشد، به راحتی می تواند آن بخش از عکس را برش بزند. از سوی دیگر، ابزارهای نوی فتوشاپ این امکان را به کاربران می دهد که واترمارک ها را به راحتی و بدون اینکه هیچ آسیبی به عکس برسد، حذف نمایند. مگر اینکه واترمارک بخش بزرگی از تصویر را شامل شده و روی مهم ترین بخش های تصویر شما باشد. در این صورت، شما به زیبایی و هنر خودتان آسیب می زنید و عکس طبعاً جلوه خوبی نخواهد داشت.

در دنیای دیجیتال امروزی، مراقبت از یک اثر دیجیتال به وسیله اضافه کردن لوگو و واترمارک دیگر امکان ندارد. ولی در عوض توصیه می کنیم که از این عناصر برای تبلیغ و پیش برد برند شخصی خودتان بهره ببرید. امروزه خیلی از عکاس ها و فراورینمایندگان محتوا در رسانه های اجتماعی لوگو و یا اطلاعات تماس خودشان را روی تصویر و محتوا درج می نمایند. این کار به آن ها یاری می نماید تا بیشتر دیده و معروف شوند.

بنابراین، قبل واترمارک کردن تصاویر در فتوشاپ، پیش خودتان فکر کنید که هدفتان از این کار چیست. وقتی هدف خود را بدانید، خیلی بهتر می توانید برای شکل، مقدار، محل قرارگیری و طراحی لوگو و واترمارک خود تصمیم گیری کنید. آموزش خود را از آسان ترین روش، یعنی فقط اضافه کردن یک متن ساده برای حق امتیاز آغاز می کنیم و سپس روش های پیچیده و مجذوب کننده تری برای این کار را آموزش خواهیم داد.

تنظیم ابزار متن در فتوشاپ

در این مرحله باید ابزار درج متن را از قسمت ابزارها که در سمت چپ محیط کاربری فتوشاپ واقع شده انتخاب کنید. این ابزار به شکل یک حرف T نمایش داده می گردد. در تصویر زیر می توانید محل قرارگیری ابزار درج متن در فتوشاپ را مشاهده کنید.

دقت کنید که دقیقا همین ابزار را انتخاب نموده باشید و به اشتباه یکی از ابزارهای زیر مجموعه را انتخاب ننموده باشید. برای انتخاب بین زیرمجموعه های یک ابزار، باید روی آن راست کلیک کنید.

وقتی این ابزار انتخاب شد، منوی بخش بالایی صفحه تغییر نموده و تنظیمات مربوط به ابزار درج متن را مشاهده خواهید کرد. در این بخش از تنظیمات می توانید نوع فونت، رنگ و مقدار متن، نوع چینش و برخی دیگر از تنظیمات را انتخاب کنید. البته خیلی نگران این بخش نباشید، چرا که بعدا هم می توانید این موارد را تغییر دهید.

متن واترمارک را اضافه کنید

بعد از اینکه ابزار درج متن را انتخاب کردید، موس خود را روی تصویر برده و روی جایی که دلتان می خواهد متن درج گردد کلیک کنید. بسته به نسخه نرم افزار شما، یا علامت درج متن را خواهید دید یا اینکه متن پیش فرض Lorem Ipsum همان جا درج خواه شد. حالا می توانید متنی که برای حق امتیاز در نظر دارید را اینجا بنویسید. مانند عکس زیر.

اگر به بخش لایه های فتوشاپ دقت کنید (معمولا پایین سمت راست تصویر)، مشاهده خواهید کرد که یک لایه متنی با متن دلخواه شما به عکس اضافه شده است.

در این مرحله، چند روش برای تبدیل متن به واترمارک وجود دارد.

  • اندازه شفافیت لایه حق امتیاز را کاهش دهید (در عکس بالا، بخشی که با عدد 2 علامت گذاری شده مربوط به شفافیت لایه است). هرچه اندازه شفافیت کمتر باشد، حجم بیشتری از لایه زیرین را روی متن مشاهده خواهیم کرد. دقیقاً مثل یک شیشه که پشت کاملا شفاف تعیین است.
  • تنظیمات Blending Mode لایه را تغییر داده و اندازه Soft Light را انتخاب کنید. این بخش در عکس بالا با عدد شماره 1 علامت گذاری شده است. تأثیر این کار همچون همان راه چاره شماره 1 (یعنی تغییر مقدار شفافیت لایه) است.

حالا واترمارک تصویر شما بسیار طبیعی تر و بهتر شده است.

اضافه کردن نماد حق امتیاز به تصویر

بسیاری از افراد ترجیح می دهند که هنگام واترمارک کردن تصاویر در فتوشاپ از نماد حق امتیاز © هم استفاده نمایند که این موضوع هم کار بسیاری آسانی است. روش اول این است که نماد © را کپی نموده و آن را در یک لایه متنی نو دیگر پیست کنید (دقیقا مثل مرحله قبل لایه نو ایجاد کنید، ولی به جای اینکه متنی بنویسید، متن کپی شده را درج کنید). با این حال، روش آسان تری هم برای انجام این کار وجود دارد. در همان پنل ابزارهای سمت چپ، گزینه Custom Shape را انتخاب کنید. این گزینه را در عکس زیر می توانید مشاهده کنید

توجه داشته باشید که این ابزار به شما امکان می دهد مجموعه ای از شکل های خاص را روی تصویر خود بکشید. وقتی ابزر Custom Shape را انتخاب کردید، مشاهده خواهید کرد که منو بالایی تصویر تغییر می نماید. در بخش منوی بالایی شما لیستی از شکل های آماده را مشاهده خواهید کرد که نماد حق امتیاز هم در میان آن ها واقع شده است. نماد دلخواه را انتخاب نموده و سپس با استفاده از موس، آن را روی عکس خود بکشید. توجه داشته باشید که برای این کار باید کلیک موس را نگاه دارید، یعنی با آغاز کلیک، نقطه آغاز شکل انتخاب می گردد و با تکان دادن موس مقدار شکل تغییر می نماید. ولی کلیک را رها کنید، شکل دلخواه شما در قالب یک لایه نو روی تصویر درج می گردد.

حالا، دقیقا همچون روش قبلی، می توانید اندازه شفافیت این لایه را انتخاب نموده و یا اینکه تنظیمات Blending Mode آن را تغییر دهید تا واترمارک حق امتیاز شما طبیعی تر به نظر برسد.

بعد که واترمارک های خود را روی تصویر درج کردیم، وقت آن رسیده که مقدار آن ها را انتخاب کنیم و جای دقیق آن ها را تعیین کنیم.

انتخاب مقدار و محل قرارگیری واترمارک با استفاده از فتوشاپ

در این مرحله از واترمارک کردن تصاویر در فتوشاپ، وقت آن است که واترمارک و علامت حق امتیاز را مرتب کنیم. مقدار و محل قرارگیری این عناصر خیلی مهم هستند. همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، شما دقیقا باید هدف خود از این کار را بندانید. هدف شما در این بخش اهمیت خیلی زیادی دارد.

آسان ترین روش برای جابجا کردن و یا تغییر مقدار لایه ها در فتوشاپ، استفاده از ابزار Move Tool است. این ابزار را هم می توانید از نوار ابزارهای سمت راست صفحه پیدا کنید (معمولا اولین گزینه از بالا است). شکل ابزار Move Tool را می توانید در عکس زیر ببینید (یک + که در هر 4 جهت خود فلش دارد).

بعد از اینکه این ابزار را انتخاب کردید، از بخش لایه ها روی لایه واترمارک کلیک کنید. متوجه خواهید شد که دور نوشته های واترمارک شما یک جعبه کشیده می گردد و مربع هایی هم در زوایا و وسط هر ضلع قرار دارند. از این ناحیه ها برای تغییر مقدار لایه استفاده می کنیم. روی هرکدام از آن ها که کلیک کنید، متوجه خواهید شد که می توانید لایه را از همان ناحیه کوچک تر و یا بزرگ تر کنید.

اگر موس را خارج از محدود این جعبه و در نزدیکی یکی از زاویه های آن ببرید، متوجه خواهید شد که شکل موس تغییر می نماید. اگر در این حالت کلیک کنید، می توانید شکل را چرخانده و زاویه آن را هم تغییر دهید.

تمام این توضیحات بسیار آسان تر خواهند بود، اگر خودتان در عمل آن ها را تمرین کنید، چرا که نوشتن باعث پیچیده و سخت به نظر رسیدن آن ها می گردد.

اضافه کردن تصویر واترمارک با استفاده از فتوشاپ

استفاده از اشکال گرافیکی و عکس برای واترمارک کردن تصاویر در فتوشاپ هم بسیار ساده است. در ادامه، ما سعی می کنیم از یک لوگو برای واترمارک کردن عکس استفاده کنیم.

کار را با باز کردن عکسو بعلاوه لوگو در فتوشاپ آغاز می کنیم. عکس واترمارک (لوگو) را با استفاده از کلیدهای Control + A انتخاب می کنیم. بخش انتخاب شده را کپی کنید. برای کپی کردن از ترکیب control + C بهره ببرید و یا اینکه از منوی Edit در بالای صفحه، گزینه Copy را انتخاب کنید.

حالا عکس اصلی را (که قصد واترمارک کردن آن را دارید) انتخاب نموده و واترمارک کپی شده را Paste کنید. این کار را با فشردن Control + V و یا به وسیله منوی Edit > Paste انجام دهید.

حالا مشاهده خواهید کرد که لوگوی لوگو روی عکس شما اضافه شده است. طبق مراحل قبلی آموزش، تنظیمات شفافیت و یا Blending Mode این لایه نو را دستکاری کنید تا واترمارک شما طبیعی تر و زیباتر جلوه کند. انتخاب بین این دو فرق چندانی با یکدیگر ندارد. توصیه می کنیم هر دو گزینه را انتخاب کنید و ببینید در کدام حالت عکس شما طبیعی تر و قشنگ تر می گردد. در برخی مواقع شاید حتی لازم باشد از ترکیبی از دستکاری Opacity و Blending Mode بهره ببرید.

ایجاد افکت های خاص روی واترمارک

حالا که واترمارک خود را به صورت متن، حق امتیاز و یا لوگو به عکس اضافه کردیم، وقت آن است که آن را کمی زیباتر کنیم و افکت و جلوه های خاصی به آن اضافه کنیم. به عنوان مثال، در ادامه می خواهیم آموزش دهیم که چطور به لایه واترمارک کمی سایه اضافه کنیم.

کار را انتخاب لایه واترمارک آغاز می کنیم. حالا از بخش پایینی همان پنل لایه ها، گزینه fx را پیدا نموده و روی آن کلیک کنید. چیزی شبیه به تصویر زیر را خواهید دید.

در این منو، انواع افکت هایی که می توانید به لایه اضافه کنید را مشاهده خواهید کرد. همان طور که گفتیم، ما قصد داریم اندازهی سایه به این لایه اضافه کنیم. بنابراین گزینه Drop Shadow را انتخاب می کنیم. بعد از انتخاب این گزینه، صفحه ای برای شما باز خواهد شد که تنظیمات و اندازه سایه را می توانید در آن انتخاب کنید. هر تغییری که در این این مقادیر انجام دهید، نتیجه اش روی عکس اعمال خواهد شد.

حالا که افکت سایه را هم به واترمارک اضافه کردیم، وقت آن است که عکس را Save کنیم.

ذخیره کردن تصاویر واترمارک شده در فتوشاپ

نحوه سیو کردن صحیح تصاویر واترمارک شده اهمیت زیادی دارد. باید توجه داشته باشید که دست کم 2 نسخه از عکس داشته باشید. طبعا دلتان نمی خواهد نسخه عکسی اصل شما هم واترمارک شده باشد! روی یکی از نسخه ها امکان حذف واترمارک را ندارید، و روی نسخه دیگر می توانید روشن و خاموش بودن واترمارک را کنترل کنید. نسخه اول همان نسخه ای است که آن را در جاهای مختلف منتشر می کنید. نسخه دوم را Master Copy می نامیم، چراکه قابل ویرایش است و به شما اجازه می دهد تصاویر واترمارک شده دیگری هم فراوری کنید.

در این مقاله، به شما آموزش دادیم که لایه ای برای واترمارک تصاویر ایجاد کنید. وقتی لایه ای جداگانه برای این کار داشته باشیم، دسترسی بیشتری برای اضافه کردن افکت و یا دستکاری واترمارک خواهیم داشت. برای حفظ این دسترسی و ساختار لایه ای، باید نسخه Master Copy خود را با فرمت PSD ذخیره کنید. فرمت PSD همان فرمت فتوشاپ است که تمامی تنظیمات و لایه ها نیز در آن حفظ می شوند و هر زمان که بخواهید می توانید واترمارک را تغییر دهید.

نسخه دوم و قابل انتشار باید فرمت JPEG داشته باشد. در این فرمت تمام لایه ها ادغام شده و عکس شما تنها یک لایه غیرقابل ویرایش خواهد داشت. به عبارت دیگر، واترمارک برای همواره روی عکس درج خواهد بود.

واترمارک یک عکس نو با استفاده از تنظیمات قبلی

تصور کنید واترمارک دلخواه خود را روی یک عکس ایجاد نموده و می خواهید عکس دیگری را هم به همین شکل واترمارک کنید. راه های بسیار متنوعی برای این کار وجود دارد. ولی از آنجایی که این آموزش کاملا مبتدی است، آسان ترین آن را به شما یاد می دهیم.

برای انجام این کار، عکس نو را هم در یک پنجره نو در محیط فتوشاپ باز کنید. با استفاده از ابزار Move Tool، لایه واترمارک که پیش تر آماده نموده بودیم را انتخاب کنید. حال دکمه Alt کیبورد را فشرده (نگاه دارید) و لایه واترمارک را با کلیک موس بکشید (Drag) و روی پنجره عکس نو رها (Drop) کنید. در تمام این فرآیند کشیدن و رها کردن، دکمه Alt باید گرفته شده باشد. مشاهده خواهید کرد که این لایه Watermark به عکس نو هم اضافه شده است. اگر بیش از یک لایه برای واترمارک درست نموده بودید، سایر لایه ها را هم به همین شکل می توانید به عکس نو اضافه کنید.

منبع: Lenscraft

منبع: دیجیکالا مگ

به "چگونه در فتوشاپ به تصاویر واترمارک اضافه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه در فتوشاپ به تصاویر واترمارک اضافه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید