مسئولان استان مازندران برای به صدا درآمدن سوت کشتی های کروز همصدا شده اند

به گزارش وبلاگ کرمی، ایرنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، مسئولان استان مازندران برای به صدا درآمدن سوت کشتی های کروز همصدا شده اند.

مسئولان استان مازندران برای به صدا درآمدن سوت کشتی های کروز همصدا شده اند

توریستی دریایی در مازندران حکایتی پیچیده دارد. اگر بخواهیم به پیشینه خبرهای مرتبط با رونق توریستی دریایی در مازندران بپردازیم، دورترین خبرها، قول ها و پیش بینی های مثبت تقریبا مربوط به زمانی است که اینترنت اینقدر فراگیر نشده بود. مثلا سال 1393 مدیرکل اسبق میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی مازندران از ورود یک ففرایند کشتی کروز با 140 سوئیت مجهز به وسیله سرمایه گذار بخش خصوصی اطلاع داده بود و گفته بود: این هتل شناور طی دو سه ماه آینده به استان منتقل می گردد.

بهار 1394 نیز مدیرکل وقت همین دستگاه خاطرنشان کرد سه شناور خریداری شده که یکی از آنها تیر به ایران می آید. اسفند 1396 هم استاندار وقت مازندران خاطرنشان کرد برای نوروز 1397 کشتی کروز وارد مازندران می گردد. محمد اسلامی گفته بود کوشش بر این است که دو ففرایند کشتی تفریحی به آبهای استان بیاید و بین بنادر انزلی، نوشهر و امیرآباد مسافران را جابجا کند.

از این دست خبرها طی یک دهه اخیر بارها اعلام شده است. سالها از اعلام این خبرها و تدابیر مدیران و مسئولان وقت مازندران و کشور برای غلبه بر نادیده گرفتن مزایای توریستی دریایی میگذرد و هنوز مازندران فاقد اسکله و مارینای مناسب برای لنگر انداختن کشتی های تفریحی بزرگ و کروز است. در حالی که از حدود 6 هزار کیلومتر طول نوار ساحلی دریای خزر، 900 کیلومتر آن متعلق به ایران است و طبق همین مطالعات، 487 کیلومتر آن در استان مازندران قرار گرفته است.

اکنون بیشتر از هر زمانی مازندران به عنوان یکی از معدود استان های ساحلی کشور احتیاجمند تدابیر و برنامه هایی است تا شاهد حضور مؤثر توریست و مسافر در استان باشد و از آسیب تماشا بیش از میزان جنگل، کوهستان و ساحل به وسیله توریستان و شهفرایندان جلوگیری کند.

وزیر میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی خرداد سال جاری در آخرین سفرش به مازندران از مذاکره برای حضور شناورهای بزرگ و کروز در ایران اطلاع داد و گفت: طی صحبتی که با مدیران بنیاد جانبازان شده، خاطرنشان کردند در آینده نزدیک یک ففرایند کشتی تفریحی از نوع کروز خریداری می نمایند که برای فعالیت در جنوب کشور بطور جدی تری در حال پیگیری است. ولی به نظر من ساحل خزر از ظرفیت های بهتری برخوردار است.

به گفته ضرغامی، با مصوبه دولت مقرر شد سوخت و تجهیزات دریایی یارانه ای به افرادی که در توریستی دریایی فعال هستند تعلق بگیرد. با این تفاسیر و اعلام نشانه های مثبت برای اتفاقات خوش در دریای خزر، برای کسب اطلاعات بیشتر با مهدی ایزدی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی مازندران گفت و گو داشتیم:

برای اینکه شاهد حضور کشتی های کروز و شناورهای تفریحی مدرن در دریای خزر باشیم ابتدا احتیاج داریم که مارینا (بندر کوچک) برای پهلوگیری این نوع کشتی ها داشته باشیم. سازمان چه اقداماتی در این باره انجام داده است؟

اگرچه مازندران یکی از سه استان ساحل جنوبی دریای خزر و دارای بیشترین مرز ساحلی و امکانات بندری و گمرکی در بخش های شرقی و غربی شامل بنادر امیرآباد، نوشهر و فریدونکنار است، اما این بنادر کاربری تفریحی ندارند. لذا با مکان یابی اسکله هایی به عنوان مارینا می توانیم به اقتصاد دریامحور در طول نوار ساحلی برای چرخش اقتصاد مازندران یاری کنیم. همه کوششمان بر این است با برنامه ریزی و پیگیری های در حال اجرا، سال 1402 حداقل سه مارینای تفریحی و توریستی در مازندران به بهره برداری برسد.

با اینکه دریا یکی از محورهای توسعه مازندران محسوب می گردد، اما متاسفانه در بسیاری از موارد نتوانسته ایم بهره کافی از این پتانسیل ارزشمند را ببریم.

همینطور است؛ طی سالهای گذشته سرمایه گذاران متعدد بخش خصوصی از ایجاد مارینا توریستی و تفریحی در قالب شمع و عرشه و رستوران دریایی در مازندران استقبال نموده و در مواردی بر این امر پافشاری داشتند. اما علیرغم مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان و مکاتبات متعدد، موانع و مسائل مختلف که مهمترین آنها نبستن قرارداد از سوی ادارات استان، بویژه منابع طبیعی با طرح های ارائه شده به وسیله متقاضیان است، سرمایه گذاران نتوانستند در اجرای طرح ها به نتیجه برسند.

پس با وجود این مسائل چگونه از بهره برداری مارینا در سال آینده خبر می دهید؟

درست است که با وجود استقبال سرمایه گذاران بخش خصوصی از ساخت مارینای تفریحی، به دلایل گفته شده تا به امروز فرصت طلایی موجود در استان به درستی مورد استفاده قرار نگرفت و نتوانستیم رونق توریستی دریایی و حتی توریستی ساحلی و پیرو آن اقتصاد مازندران را رقم بزنیم، اما اداره کل جلسات و نشست هایی با استانداری مازندران و مجموعه های منابع طبیعی و سازمان بنادر و کشتیرانی استان دارد. پیگیری برای ساخت مارینا تفریحی در سواحل رامسر، نوشهر، چالوس، ساری و بابلسر در دست اقدام است.

سالهای متمادی است که بسیاری از این پروژه ها در مرحله صدور مجوز از منابع طبیعی و عقد قرارداد نهایی واگذاری بستر دریا، بلاتکلیف مانده اند. اما خوشبختانه هم اکنون با یک صدا شدن مازندران در این امر، شاهد بارقه های امید در به انتها رسیدن پروژه اسکله های تفریحی هستیم.

به نظر می رسد وزارتخانه هم برای برداشتن موانع ادرای مصمم است.

بله. اما عمده ترین علت تأخیر در اجرای این طرح ها، موانع اداری است. وزیر میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی به استان مازندران ماموریت داده تا درخواست متقاضیان را با برداشتن موانع موجود سرعت بخشیده و در صورت قرار گرفتن طرح در مرحله اجرایی با یاری وزارتخانه و شخص آقای ضرغامی پیگیری ها برای بهره برداری از اسکله های توریستی انجام گردد. در نشست هایی که با مجموعه های مرتبط بویژه استانداری و منابع طبیعی داریم پیگیر تسهیل امور و برطرف موانع موجود هستیم.

البته منابع طبیعی هم برای ممانعت هایش دلایلی متقنی دارد.

درست است. ما هم معتقدیم که اداره کل منابع طبیعی حافظ اموال عمومی است و حق دارد شرایط را برای ساخت مارینا توریستی در سواحل استان بسنجد و طبق قوانین رفتار کند. ما امیدواریم با رسیدن به یک راه حل مناسب و مشترک در آینده نزدیک شاهد تردد کشتی های تفریحی به ویژه کشتی کروز در مازندران باشیم. در مجموع خوشبختانه فرایند ارائه طرح ها و استقبال سرمایه گذاران در این بخش از جمله شرکت ها برای ساخت مارینا و خرید کشتی کروز امیدوارنماینده است.

تسهیلاتی هم به سرمایه گذاران و متقاضیان این بخش تعلق میگیرد؟

اتفاقا دولت با ارائه تسهیلات برای راه اندازی اسکله تفریحی حامی سرمایه گذاران است. مبلغ این تسهیلات هم بستگی به نوع و نحوه عرضه طرح ها دارد و می تواند تا 70 درصد هزینه پروژه را پوشش دهد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی مازندران در روزهای اخیر با اشاره به ایجاد زیرساخت های لازم برای تردد ایمن شناورهای استاندارد مسافری و تفریحی در بنادر مازندران، از آمادگی کامل بندر نوشهر در پذیرش شناورهای مسافربری و تفریحی اطلاع داد. منظور همان شناورهای سبک و کمتر از 12 نفر است؟

بله. خوشبختانه همانطور که اشاره کردم به نظر می رسد دستگاه های مرتبط در مازندران برای بهره برداری درست از دریا و شکوفایی توریستی دریایی هم صدا شده اند. بندر نوشهر از زیرساخت های مناسب دریایی و بندری مانند اسکله، ترمینال مسافری و اسکله رو-رو مسافری برخوردار است.

در حال حاضر با وجود تاسیسات و زیرساخت های استاندارد موجود در بنادر استان، چنانچه شناورهای دارای شرایط فنی مطلوب، ایمنی مناسب و مطابق با الزامات مندرج در دستورالعمل های ایمنی شناورهای مسافربری یا تفریحی، به وسیله بخش خصوصی واجد شرایط تامین گردد، امکان شروع فعالیت شناورهای یاد شده در بنادر فراهم است. با بهره برداری از ماریناهای در دست ساخت، کشتی های کروز می توانند در دریای مازندران تردد نمایند.

منبع: همگردی

به "مسئولان استان مازندران برای به صدا درآمدن سوت کشتی های کروز همصدا شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسئولان استان مازندران برای به صدا درآمدن سوت کشتی های کروز همصدا شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید