فایرفاکس در برابر گوگل کروم؛ کدام مرورگر در سیستم عامل اندروید بهتر است؟

به گزارش وبلاگ کرمی، اگرچه در سیستم عامل اندروید کاربران از لحاظ مرورگر به گزینه های متنوعی دسترسی دارند، اما بیشتر آن ها ترجیح می دهند از همان مرورگر پیش فرض گوشی بهره ببرند. هرچند بعضی شرکت ها برای رابط کاربری گوشی خود مرورگر اختصاصی توسعه داده اند، اما در نهایت در تقریبا تمام گوشی های اندرویدی مرورگر گوگل کروم دیده می گردد. ولی در این میان فایرفاکس مشغول تهدید کروم برای افزایش سهم خود در بین گوشی های مبتنی بر اندروید است.

فایرفاکس در برابر گوگل کروم؛ کدام مرورگر در سیستم عامل اندروید بهتر است؟

مدتی قبل نسخه بتا فایرفاکس در اندروید ویژگی های جدیدی را دریافت کرد و تا حدی در مرکز توجه نهاده شد. از طرف دیگر گوگل کروم همچنان هواداران زیادی دارد و حرف اول را از لحاظ تعداد کاربران می زند.

در این مطلب قصد داریم عملکرد فایرفاکس و گوگل کروم را در سیستم عامل اندروید با یکدیگر مقایسه کنیم. برای این کار به بخش هایی مانند رابط کاربری، موتور رندر، قابلیت ها، پشتیبانی از پلتفرم های مختلف و دیگر موارد می پردازیم.باید خاطرنشان کنیم برای این مقایسه نسخه بتا فایرفاکس در اندروید مورد آنالیز نهاده شده و به زودی نسخه اصلی فایرفاکس در اندروید هم مجهز به این قابلیت ها خواهد شد.

پشتیبانی از پلتفرم های گوناگون

پشتیبانی مرورگر از پلتفرم های مختلف اهمیت بسیاری زیادی دارد. زیرا کاربران خواهان سینک کردن اطلاعات مرورگر خود مانند بوک مارک ها، تاریخچه وب گردی، پسوردها و افزونه ها با دیگر پلتفرم های مورد استفاده هستند. در این میان، گوگل کروم برای اندروید، iOS، ویندوز، مک و لینوکس عرضه شده است. فایرفاکس هم در این زمینه مشابه گوگل کروم محسوب می گردد و کاربران تمام این پلتفرم های ذکر شده می توانند از این مرورگر بهره ببرند.

رابط کاربری

گوشی ها کماکان در حال عظیم تر شدن هستند و با نسبت تصویر بلندتری روانه بازار می شوند. بنابراین به طراحان رابط کاربری توصیه می گردد که گزینه های اصلی در لبه پایینی قرار دهند تا دسترسی به آن ها راحت باشد. اما رابط کاربری گوگل کروم همچنان قدیمی است و گزینه های اصلی در بخش فوقانی قرار دارند.

در صفحه اصلی گوگل کروم شاهد تعبیه دکمه هوم در سمت چپ بخش فوقانی هستیم. همچنین گزینه هایی برای سوئیچ کردن بین تب ها و بخش تنظیمات هم در سمت راست قیمت بالایی نهاده شده اند. طبق بعضی گزارش ها، گوگل می خواهد گزینه های اصلی را به بخش پایینی منتقل کند ولی معلوم نیست که این تغییرات چه زمانی نهایی خواهند شد.

از طرف دیگر، رابط کاربری نسخه اندروید فایرفاکس به خصوص بعد از بازطراحی صورت گرفته، حرف بیشتری برای گفتن دارد. با توجه به اینکه تمام گزینه های اصلی در قسمت پایینی قرار دارند، این مرورگر برای نمایشگرهای بلندقد مناسب تر محسوب می گردد. همچنین به وسیله همین صفحه اصلی و با ضربه زدن بر یک گزینه می توانید حالت خصوصی یا private mode را فعال کنید. البته باید بگوییم در صورت تمایل می توانید این گزینه ها را بخش فوقانی منتقل کنید.

  • حالت ناشناس در مرورگرها چیست و چه فوایدی دارد؟

سوئیچ بین تب ها

بسیاری از کاربران هنگام استفاده از مرورگر تب های زیادی را باز می گذارند. در این شرایط، منو مربوط به سوئیچ بین تب ها نقش مهمی در زمینه تجربه کاربری ایفا می نماید.

در گوگل کروم با مراجعه به این منو، ردیف عمودی کارت های مربوط به سایت های باز شده را مشاهده می کنید و گزینه های مربوط به بستن تب ها، باز کردن تب جدید و دیگر موارد همچنان در بخش فوقانی قرار دارند.

اما در نسخه بتا فایرفاکس در اندروید طراحی این بخش مینیمال شده و به صورت مختصر و مفید می توانید عناوین تب های باز شده را ببینید و در کل گزینه های مختلف در بخش میانی و پایینی رابط کاربری نهاده شده اند.

  • 21 ترفند مفید برای تب های گوگل کروم

موتور رندر

در این نسخه فایرفاکس، مسائل مربوط به اسکرول کردن صفحات وب رفع شده و حالا برای نمایش سایت ها از نسل جدید موتور رندر GeckoView بهره می برد. ضمناً فایرفاکس همیشه توجه زیادی به ویژگی های مربوط به حریم خصوصی نشان می دهد و در نسخه جدید این مرورگر هم در این زمینه گزینه های بیشتری ارائه شده است.

گوگل کروم کماکان مبتنی بر موتور رندر کرومیوم است. این موتور رندر شهرت زیادی دارد حالا حتی مرورگر مایکروسافت اج هم از آن بهره می برد. در هر صورت، نسخه اندروید فایرفاکس و مرورگر کروم از لحاظ عملکرد تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند.

  • مرورگر Brave چیست و چه تفاوت هایی با گوگل کروم دارد؟

قابلیت های مختلف

گوگل کروم برای بهبود تجربه کاربری دو قابلیت را ارائه نموده است. اول از همه باید به یکپارچه بودن گوگل ترنسلیت با این مرورگر اشاره کنیم که به لطف آن، کاربران هنگام مشاهده صفحات وب مبتنی بر زبان های خارجی، به راحتی در مرورگر کروم می توانند آن ها را ترجمه نمایند.

همچنین باید به قابلیت Simplified view هم اشاره کنیم که برای بعضی صفحات وب می توان از آن استفاده کرد. با بهره گیری از این مشخصه، محیط کلی مربوط به صفحه موردنظر ساده تر می گردد تا راحت تر بتوانید محتوا را مطالعه کنید. همچنین برای فونت و اندازه متن در این حالت هم می توانید دست به شخصی سازی بزنید.

همان طور که گفتیم فایرفاکس توجه ویژه ای به قابلیت های مربوط به حریم خصوصی نشان می دهد. در جدیدترین نسخه بتا فایرفاکس هم به طور پیش فرض، کوکی ها و ردیاب سایت هایی که عملکرد کاربر در سایت های دیگر را زیر نظر قرار می دهند، مسدود می شوند. البته کاربران می توانند این تنظیمات را به راحتی تغییر دهد. امیدواریم گوگل کروم هم به صورت پیش فرض چنین قابلیت هایی را ارائه کند.

از طرف دیگر باید به حالت مطالعه موجود در فایرفاکس هم اشاره کنیم که کلیت آن مشابه قابلیت موجود در گوگل کروم و دیگر مرورگرها است. ضمناً نباید پشتیبانی نسخه اندروید فایرفاکس از تعدادی افزونه را از قلم بیندازیم. به عنوان مثال برای مسدود کردن تبلیغات می توانید از uBlock Origin بهره ببرید. اگرچه پشتیبانی نسخه اندروید فایرفاکس از افزونه ها بسیار محدود است، اما در هر صورت گوگل کروم از همین افزونه های محدود هم پشتیبانی نمی نماید.

سخن آخر

همان طور که در ابتدای مطلب گفتیم، بسیاری از کاربران اندروید از نظر مرورگر علاقه ای به امتحان کردن گزینه های جدید ندارند و عمدتا از همان گزینه پیش فرض موجود در گوشی بهره می برند.

اما روی هم رفته، جدیدترین نسخه بتا فایرفاکس در اندروید پیروز شده بهبودهای مختلفی را ارائه کند و بهتر است برای مدتی از آن بهره ببرید و شاید با این کار به کاربر ثابت این مرورگر تبدیل شوید. اگر تجربه استفاده از این نسخه بتا فایرفاکس را دارید، تجربه خود را در بخش کامنت ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

منبع: Guiding Tech

منبع: دیجیکالا مگ

به "فایرفاکس در برابر گوگل کروم؛ کدام مرورگر در سیستم عامل اندروید بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فایرفاکس در برابر گوگل کروم؛ کدام مرورگر در سیستم عامل اندروید بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید