دلیل از کار افتادن و روشن نشدن پنکه به روایت همیار ریپیر

به گزارش وبلاگ کرمی، در این مقاله به آنالیز دلیل از کار افتادن و روشن نشدن پنکه و بعلاوه نحوه برطرف مشکل کار نکردن پنکه می پردازیم.

دلیل از کار افتادن و روشن نشدن پنکه به روایت همیار ریپیر

زندگی در کشور ایران با آب و هوای بسیار گرم باعث شده تا سیستم تهویه مطبوع خانه شما برای یک زندگی راحت ضروری باشد. بنابراین هنگامی که پنکه شما روشن نمی گردد (مخصوصاً در تابستان)، با مشکل بسیار جدی و بزرگی روبرو خواهید شد. به همین خاطر در این مطلب برای شما دلیل از کار افتادن و روشن نشدن پنکه را به همراه مراحل سریع و آسانی که می توانید برای برطرف مشکل از آنها بهره ببرید، ذکر نموده ایم.

دلیل از کار افتادن و روشن نشدن پنکه چیست؟

  1. هنگام خاموش شدن ناگهانی پنکه امکان قطع بودن برق وجود دارد. برق منبع تغذیه پنکه است و درصورتی که برق وجود نداشته باشد، دستگاه قادر به کارکرد نیست.
  2. سیم پیچ داخلی دستگاه دچار مشکل است. برای مثال اگر انتهای سیمی که به فن متصل شده پاره یا کشیده گردد، کارکرد دستگاه منحل خواهد شد.
  3. دکمه روشن و خاموش دستگاه خراب است.
  4. پره های فن شما به دلیل گیرکردن نخ یا وسیله های دیگر قادر به کارکرد نیستند.

قطع شدن برق پنکه به صورت ناگهانی

همانطور که گفته شد منبع تغذیه پنکه برق است و در صورت قطع شدن برق، دستگاه سریعا خاموش خواهد شد. قطع شدن برق دستگاه می تواند برگرفته از قطع شدن برق ساختمان، قطعی برق از مدار اصلی، بریدگی سیم و... باشد.

برای آنالیز این مشکل در ابتدا برق ساختمان را روشن کنید، درصورتی که برق متصل باشد، یعنی مشکل از مداراصلی برق، پریز یا سیم کشی دستگاه است. شما می توانید طبق مراحل زیر دلیل از کار افتادن و روشن نشدن پنکه را پیدا کنید.

  1. برق ساختمان را آنالیز کنید.
  2. مدار برق را چک کنید، برای مثال ممکن است کلید اتصال برق در ناحیه اتاق خاموش باشد.
  3. پریز را با استفاده از یک وسیله برقی سالم چک کنید، درصورتی که وسیله برقی روشن گردد یعنی پریز سالم است.
  4. اگر برق ساختمان متصل بوده و پریز سالم است، یعنی مشکل قطع شدن ناگهانی منبع تغذیه دستگاه از سیم کشی است.
  5. سیم دستگاه را از پریز خارج نموده و مورد آنالیز قرار دهید، هرگونه پارگی، سوختگی یا خمیدگی در سطح سیم دلیل برق قطع اتصال است.

خاموش شدن دستگاه از طریق کلید اضطراری

در کنار پنکه مکانی وجود دارد که کلید اضطراری یا خاموش نماینده را در خود جای داده است. ممکن است شخصی به طور تصادفی این سوئیچ را در موقعیت خاموش گذاشته باشد. قبل از آنالیز دستگاه و قطعات دیگر مطمئن شوید که دستگاه به برق وصل شده و کلید در موقعیت روشن قرار گرفته است.

بعلاوه با توجه به مدل پنکه ممکن است یک دکمه تنظیم مجدد روی بدنه دستگاه وجود داشته باشد که کلید روی آن تا چند دقیقه از روشن شدن دستگاه جلوگیری خواهد نمود.

دستگاه به دلیل سوختن فیوز، سوخته است

ممکن است یک فیوز منفجر شده در قطع نماینده مدار وجود داشته باشد که باعث شده پنکه نه تنها به درستی کار نکند، بلکه موتور دستگاه سوخته باشد. سوختن فیوز به دلیل نوسانات برقی بیش از حد است، به همین خاطر پیشنهاد می کنیم در ساعت پرمصرف از تمامی وسایل برقی به صورت همزمان استفاده نکنید.

کارکرد بیشتر از حد پنکه

دلیل از کار افتادن و روشن نشدن پنکه در بعضی از مواقع کارکرد بیشتر از حد دستگاه است. موتور دستگاه یک حد مصرفی معین دارد و درصورتی که پنکه بدون توقف کار کند، امکان سوختن موتور به دلیل ایجاد گرمای بیشتر از حد وجود دارد.

برای جلوگیری از این مشکل پیشنهاد می کنیم حتما پس از چند ساعت کارکرد دستگاه، آن را خاموش نموده تا قطعات خنک شوند. دقت داشته باشید که کارکرد پیوسته دستگاه نه تنها در پنکه بلکه در تمامی دستگاه های الکترونیکی خطرناک بوده و باعث سوختن موتور خواهد بود.

برطرف دلیل از کار افتادن و روشن نشدن پنکه از طریق تعمیرکار

اگر پس از روشن شدن، دستگاه به صورت مجدد خاموش گردد، ممکن است مشکل الکتریکی در یکی از قطعات وجود داشته باشد، در این صورت باید یک تعمیرکار حرفه ای در زمینه تعمیرات پنکه شرایط را ارزیابی کند.

البته اگر خانه شما دارای جعبه فیوز است، فیوزهایی را که به نظر می رسد، سوخته اند را می توانید تعویض کنید. برای اینکه بفهمید فیوزهای شما به درستی کار می نمایند یا خیر، باید تست تداوم از طریق یک مولتی متر انجام دهید.

موتور دستگاه از کار افتاده است

یکی از مهم ترین دلایل روشن نشدن پنکه را می توان سوختن موتور معرفی کرد. درصورتی که پنکه شما قبل از اینکه به طور کامل کار نکند، صداهای عجیب و غریب فراوری نموده و سپس عملکرد آن متوقف گردد یعنی مشکل از موتور دستگاه است. برای اینکه بفهمید آیا موتور شما هنوز مقداری عمر به جای مانده است، می توانید یک آزمایش خازن انجام دهید .

وجود یک جسم مانع برای حرکت پنکه

پنکه با چرخش فن ها باد خنک ایجاد خواهد نمود و می تواند دمای محیط را در کمترین زمان ممکن کاهش دهد. اما اگر یک جسم خارجی در اطراف دستگاه، مانع از چرخش پره های پنکه باشد، مسلما پنکه از کار افتاده و قادر به حرکت مجدد نیست یا به عبارتی دستگاه از کارافتاده است.

برای برطرف این مشکل با در نظر گرفتن ابعاد پنکه تمامی وسایل اطراف آن را دور کنید تا پره ها با چرخش خود به اجسام اطراف برخورد نداشته باشند.

داغ شدن بیشتر از حد پنکه

داغ شن بیش از حد قطعات دلیل از کار افتادن و روشن نشدن پنکه بوده و موجب عدم کارکرد کامل پنکه می گردد؛ اما برای جلوگیری از مشکل یا برطرف آن شما باید با دلایل داغ شدن دستگاه آشنا شوید.

  1. یکی از دلایل داغ شدن دستگاه سوختگی و یا آب شدگی سیم پیچ های داخلی پنکه است. سوختگی سیم پیچ تنها در یک قسمت باقی نمانده و به مرور زمان به تمامی سیم ها انتقال خواهد داد. در نهایت ذوب شدن سیم باعث افزایش حرارت دستگاه و انتشار بوی سوختگی می گردد.
  2. در بعضی مواقع ممکن است دکمه های روی پنکه نیز در اثر استفاده پیوسته، بسیار داغ شده و حتی ممکن است در بعضی از قسمت های آن شاهد آب شدگی باشید.

سخن پایانی

همانطور که می دانید ایجاد هوای سرد و خنک در فصل تابستان به عنوان یکی از دغدغه های هر فرد شناخته می گردد. اما متاسفانه پنکه مانند هر وسیله الکترونیکی دیگری در معرض خرابی و مشکلاتی مانند روشن نشدن و از کارافتادگی پوتور دستگاه است.

با توجه به اطلاعاتی که از طریق همیار ریپیر در این مطلب درباره دلیل از کار افتادن و روشن نشدن پنکه برای شما ذکر شد، شما می توانید با افزایش دانش و اطلاعات خود در زمینه مشکل را عیب یابی و تعمیر کنید. اما دقت داشته باشید که پیشگیری از ایجاد مشکل، بهتر از تعمیر دستگاه است و پس از آشنایی با دلایل متنوع روشن نشدن دستگاه، بهتر است که از بروز مجدد آنها جلوگیری کنید.

منبع: همشهری آنلاین

به "دلیل از کار افتادن و روشن نشدن پنکه به روایت همیار ریپیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل از کار افتادن و روشن نشدن پنکه به روایت همیار ریپیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید