درجه های مختلف فتق دیسک کمر و راه چاره های درمان آن

به گزارش وبلاگ کرمی، یک متخصص فیزیوتراپی گفت: فتق دیسک کمر به 3 درجه مختلف تقسیم بندی می گردد که برای هر کدام تمرین و راه حل درمانی متفاوتی وجود دارد.

درجه های مختلف فتق دیسک کمر و راه چاره های درمان آن

به گزارش وبلاگ کرمی، عارف سعیدی، فیزیوتراپیست و مدرس دانشگاه تهران در تبادل نظر با وبلاگ کرمی، اظهار کرد: یکی از درد های شایع در بین افراد ورزشکار و همچنین غیر ورزشکار، بیرون زدگی یا فتق دیسک کمر است.

وی اضافه نمود: دیسک در بین همه افراد به خصوص در بین مهره های کمری وجود دارد. متاسفانه بعضی اوقات به علت آماده نبودن بدن هنگام ورزش این دیسک تحت فشار قرار می گیرد و از ناحیه پشتی دچار بیرون زدگی می گردد.

این مدرس دانشگاه تهران ادامه داد: این بیرون زدگی، فشار بر روی ریشه های عصبی، عصب سیاتیک و عصب های به سمت پا وارد می نماید که می تواند کار آن ها را مختل کند. همچنین احساس درد تیرکشنده، گاهی اوقات همراه با بی حسی و ضعف در عضلات و در موارد شدید بی اختیاری در فرد را ایجاد کند. گاهی اوقات ممکن است فتق دیسک ها علائمی در کمر ایجاد ننمایند و علائم فقط در جهت عصب پا ها بروز پیدا کند.

این متخصص فیزیوتراپی بیان نمود: فتق دیسک معمولا به درجه های 1، 2 و 3 تقسیم بندی می گردد. در درجات 1 و 2 بهترین درمان مربوط به توانبخشی، فیزیوتراپی و ورزش درمانی است. در درجه 3 معمولا دیسک کاملا پاره و مایع اطراف هسته مرکزی، در درون کانال نخاعی و ریشه عصبی ریخته شده است که فرد را با بی اختیاری و ضعف در پا ها رو به رو می نماید. در این شرایط باید جراحی صورت بگیرد که معمولا در 10 درصد موارد این اتفاق رخ می دهد.

سعیدی گفت: بیشتر دیسک ها معمولا درجه 1 و 2 هستند که با تمرین های غیرتهاجمی مثل فیزیوتراپی، توانبخشی و ورزش درمانی؛ درمان می شوند. افرادی که دچار فتق دیسک کمر شده اند سعی نمایند از افزایش وزن جلوگیری نمایند تا درد در ناحیه پا ها کاهش پیدا کند.

او ادامه داد: کنترل وزن در افراد دچار فتق دیسک کمر بسیار حائز اهمیت است. این افراد از تمرین های رو به جلو و ناگهانی خم شدن پرهیز نمایند. رانندگی طولانی مدت برای این افراد توصیه نمی گردد؛ در صورت رانندگی طولانی مدت هر 1 ساعت یکبار بین 5 تا 10 دقیقه استراحت داشته باشند.

عمل جراحی آخرین راه چاره درمان فتق دیسک کمر

مدرس دانشگاه تهران در انتها توضیح داد: آنچه که در جدیدترین مقالات علم روز بیان شده این است که درمان دیسک به سمت درمان های غیرجراحی پیش می رود به طوری که حدود 10 درصد فتق دیسک ها احتیاج به عمل جراحی دارند. عمل جراحی در مرحله آخر است و این افراد در ابتدای راه؛ خود را با جراحی رو به رو ننمایند. در واقع تمرین و راه چاره های مختلفی برای درمان فتق دیسک کمر وجود دارد و در صورتی که با هیچکدام از این تمرین ها مثل ورزش، توانبخشی، فیزیوتراپی و آب درمانی بهبود نیافتید؛ در مرحله آخر و در صورت درد شدید و همچنین احساس بی اختیاری عمل جراحی را انجام دهند. توصیه ما این است در ابتدا درمان های غیر جراحی زیر نظر متخصصان فیزیوتراپی را انجام دهند.

منبع: جام جم آنلاین

به "درجه های مختلف فتق دیسک کمر و راه چاره های درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درجه های مختلف فتق دیسک کمر و راه چاره های درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید