خبرنگاران نورآباد روی موج سیل

به گزارش وبلاگ کرمی، خرم آباد - خبرنگاران - موقعیت اقلیمی و شرایط توپوگرافی، نورآباد مرکز شهرستان دلفان را مستعد سیل نموده به طوریکه کارشناسان بر این باورند که وقوع بارش های سیل آسا در آینده و خسارت به بخش های مختلف این شهربا توجه به کمبود تجهیزات بحران، دور از انتظار نیست.

خبرنگاران نورآباد روی موج سیل

به گزارش خبرنگار وبلاگ کرمی، شهر نورآباد وقوع سه سیل ویرانگر را در فروردین و اسفند 98 تجربه کرد که این پدیده خسارات سنگینی را به تاسیسات زیربنایی، واحدهای مسکونی، تجاری و اثاثیه زندگی شهفرایندان وارد نمود.

در این شهر دو رودخانه گچینه و باد آور و دراطراف شهر نیز نهرها و چشمه ساران علی آباد و دره مشتری وجود دارد که درهنگام بارش های شدید، موجب جاری شدن سیل می گردد.

در سیل های اخیر خیابان های سطح شهر، محله های شهرداری، کلانتری 11، دره مشتری، فرهنگیان 1 و محله های ساحلی که از مناطق آسیب پذیر این شهر به شمار می فرایند به رودخانه های خروشان تبدیل شدند.

آمارها نشان می دهد فرایند وقوع سیل در سالهای اخیر به شدت افزایش یافته است در این میان توجه به عملیات آبخیزداری می تواند به عنوان راهکاری برای کاهش آسیب های ناشی از سیل و همچنین احیای منابع آبی زیرزمینی کشور مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد.

سیلاب به عنوان یک پدیده طبیعی از نظر تلفات جانی و خسارات اقتصادی جز مهیب ترین بلایای طبیعی محسوب می گردد.

رییس اداره هواشناسی دلفان به وبلاگ کرمی گفت: موقعیت اقلیمی، شرایط جغرافیایی و توپوگرافی نورآباد موجب شده که این شهر جز مناطق مستعد وقوع سیل است.

رسول نوری آرا اضافه نمود: در سه سال گذشته پنج مورد سیل در شهر نورآباد به وقوع پیوسته است که 3 مورد آن در سال 98 رخ داده است .

وی اعلام کرد: نخستین سیل نورآباد 4 فروردین 98 با 123 میلیمتر بارندگی رخ داد، سیل دوم 12 فروردین بود که طی دو روز 178 میلیمتر بارندگی در این شهر ثبت شد و سیل سوم نیز در 11 و 12 فروردین 99 با 147 میلیمتر بارش به وقوع پیوست.

این کارشناس هواشناسی گفت: سال 98 از سال های پر بارش در سال های اخیر محسوب شد این در حالیست که در مجموع 900 میلیمتر بارش در دلفان ثبت شد.

شهردار نورآباد گفت: بر اساس تجربه سیل سال های گذشته قسمت های شمال شرقی و شمال غربی شهر از نقاط آسیب پذیر شهر محسوب می شوند .

علی نورعلی اضافه نمود: با توجه به اینکه راستا کانال ها و رواناب ها خوب طراحی نشده و سطح شهر پایین تر از آب رودخانه ها قرار گرفته است نورآباد همواره در زمان بارش های شدید آسیب پذیر است .

وی اعلام کرد: امیدواریم با برآورد و تامین اعتبارات، این مناطق ساماندهی و نقاط آسیب پذیر درسطح شهر مرتفع شوند.

وی گفت: به دلیل نبود دیواره ساحلی در رودخانه بادآور به عنوان یکی از نقاط آسیب پذیر در جریان وقوع سیل، خسارات زیادی به محله شهرداری در شمال شرقی نوراباد وارد شد.

شهردار نورآباد اضافه نمود: درصورت تخصیص اعتبار می توان با ساخت یک دیواره ساحلی از ابتدای حوزه آبریز رودخانه بادآور تا بالادست شهر، مشکل سیل را در این راستا ساماندهی کرد.

نورعلی گفت: شهرداری نورآباد به سبب نبود اعتبارات کافی توان تکمیل این طرح مهم و ضروری را ندارد و تنها توانسته زیرساخت اصلی کار را آماده نماید که در صورت تخصیص اعتبار درخواست شده می توان مشکل ورود سیلاب به منطقه شهرداری را برای همواره حل کرد.

به گفته نورعلی، برای ساخت و تکمیل دیوار ساحلی رودخانه بادآور در شمال شرقی شهر 69 میلیارد تومان اعتبار احتیاج است که این اعتبار ازتوان شهرداری خارج است.

وی با بیان اینکه شهرداری در زمینه طرح های توسعه پل های ارتباطی گام های خوبی برداشته اضافه نمود: پس از وقوع سیل 12 فروردین 98 سه طرح توسعه و تعریض پل های ارتباطی در سطح شهر نورآباد به اجرا درآمدکه این امر باعث شد راستاهای اصلی رودخانه در وقوع سیل های بعدی با مسائل کمتری روبرو شوند.

شهردار نورآباد توضیح داد: امکانات، تجهیزات و ماشین آلات این شهرداری جوابگوی بحران سیل نیست .

نورعلی اضافه نمود : شهرداری نورآباد یک شهرداری کوچک و کم درآمد است که توان تامین و خرید ماشین آلات و تجهیزات مورد احتیاج برای مقابله در هنگام بحران سیل را ندارد.

وی، اضافه نمود : سیل 6 اسفند از نظر میزان و حجم دو برابر سیل 12 فروردین ماه امسال بود که برای مهار آن به امکانات و تجهیزات زیادی احتیاج بود

نورآباد مرکز شهرستان دلفان با 75 هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان لرستان قراردارد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران نورآباد روی موج سیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نورآباد روی موج سیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید