بدترین هدیه چیست؟ و چطور برترین هدیه را بدهیم؟

به گزارش وبلاگ کرمی، بیشتر آدم ها هدیه های بدی می گیرند: یک کیک میوه ای که هیچ وقت دلتان نخواسته است یا لباسی که هرگز تنتان نمی کنید.

بدترین هدیه چیست؟ و چطور برترین هدیه را بدهیم؟

اکنون، گروهی از پژوهشگران بازار تحقیق نموده اند تا پی ببرند دقیقاً چه چیزی باعث می گردد که یک هدیه بد باشد و چرا مردم چنین هدایایی را برای عزیزانشان می خرند.

محققان به این نتیجه رسیدند که یکی از دلایل برای هدیه بد این است که فرد هدیه دهنده و فردی که هدیه را دریافت می نماید بر چیزهای متفاوتی متمرکز هستند. هدیه دهنده در لحظه خرید به فکر این است که دریافت نماینده را غافلگیر یا هیجان زده کند.اما دریافت نماینده بر استفاده درازمدت و کاربردی بودن هدیه متمرکز است.

به گفته محققان، هدیه دهنده می خواهد به محض این که دریافت نماینده هدیه اش را باز کرد از تماشا هدیه ذوق زده و شگفت زده گردد اما دریافت نماینده به هدایایی علاقه مند است که به مروز زمان ارزشمندتر گردد. این عدم تطابق بین فرایند فکری و انگیزش ها در دریافت نماینده و هدیه دهنده وجود دارد.

مثلاً، زمانی وجود دارد که شاید یک جاروبرقی هدیه خوبی و شگفت انگیزی نباشد اما به مرور زمان هدیه خوبی خواهد شد زیرا به مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار می گیرد.

در تحقیقی نو، پژوهشگان در خصوص خطاهای هدیه دادن مطالعه کردند و وجوه اشتراکی را بین آنها یافتند. تحلیل و آنالیز های آنها نشان داد که تمرکز به نوع هدیه در لحظه خرید در برابر استفاده درازمدت از هدیه بسیاری از خطاها را شرح می دهد. بعضی از این اشتباهات عبارت اند از:

  • اعطای هدایایی که درخواست نشده برای شگفت زده کردن: فرد دریافت نماینده ترجیح می دهد چنین هدایایی که در لیست آرزوهایش هم نیست را دریافت نکند.
  • تمرکز بر هدایای ملموس و حسی که فوراً قابل استفاده باشد: دریافت نماینده ترجیح می دهد هدایایش تجربی باشند. مثلاً بلیت تئاتر و سینما که لذت بیشتری از آن می برد.
  • انتخاب هدایای مسئولیت اجتماعی مثل یاری به خیریه به نام فرد دریافت نماینده: در این موارد فرد هدیه دهنده فکر می نماید که دریافت نماینده با آغوش باز از هدیه خود استقبال می نماید اما در واقع دریافت نماینده دوست دارد هدیه ای دریافت کند که بتواند خودش از آن استفاده کند.
  • اعطای هدایای گران قیمت برای نشان دادن لطف و مهربانی: قیمت هدیه پیش بینی نمی نماید چقدر دریافت نماینده از آن استفاده خواهد نمود یا از هدیه اش لذت می برد.

چطور برترین هدیه را انتخاب کنید

برای اینکه برترین هدیه را انتخاب کنید و به عزیزان خود اعطا کنید، محققان توصیه می نمایند مردم سعی داشته باشند خودشان را جای دریافت نماینده هدیه بگذارند و به این فکر نمایند که آیا شخصاً از استفاده درازمدت از آن هدیه بهره مند می شوند یا فقط در زمانی که هدیه را دریافت می نمایند از آن لذت می برند.

ما برای عزیزانی که دوستشان داریم هدیه می خریم تا آنها را شادمان نموده و روابط خود را با آنها قوی تر کنیم. با خرید هدایای ارزشمند در زمان استفاده از هدیه نسبت به اینکه فقط در لحظه باز کردن خنده بر لب فرد بنشیند، می توانیم به این اهداف نایل شویم و هدایایی مفیدی بخریم که مورد استقبال دریافت نماینده قرار گیرد.

منبع: فوت و فن

به "بدترین هدیه چیست؟ و چطور برترین هدیه را بدهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بدترین هدیه چیست؟ و چطور برترین هدیه را بدهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید