انتشار اولین تصویر از سیاهچاله مرکز کهکشان راه شیری

به گزارش وبلاگ کرمی، تلسکوپ افق رویداد با ثبت اولین تصویر از ابرسیاهچاله مرکز کهکشان راه شیری بار دیگر تاریخ ساز شد.

انتشار اولین تصویر از سیاهچاله مرکز کهکشان راه شیری

به گزارش وبلاگ کرمی ، اخترشناسان ساعاتی پیش اعلام کردند که پرده تاریکی و غبار را از مرکز کهکشان راه شیری کنار زده اند تا اولین تصویر از ابرسیاهچاله مرکز این کهکشان را ثبت نمایند.

این تصویر که در جریان برگزاری شش کنفرانس خبری همزمان در واشنگتن دی سی و در سرتاسر دنیا منتشر شد، شمایلی دونات شکل از امواج رادیویی را نشان می دهد که فضایی خالی و تاریک را قاب گرفته اند.

تازهترین مطالب

به صدای تصویر سیاهچاله کهکشان راه شیری گوش دهید

سیاهچاله تنهایی کهکشان راه شیری کشف شد

نزدیکترین ابرسیاهچاله به زمین رصد شد

یک پروانه آرام در دل کهکشان

ایسنا از نیویورک تایمز چنین نقل نموده است، این تصویر تازه به اولین تصویر از یک سیاهچاله می پیوندد که در سال 2019 به وسیله همین گروه از محققان تهیه شد و از سیاهچاله بزرگی در قلب کهکشان مسیه 87 (M87) پرده برداشت. این تصویر که به تازگی منتشر شده جزئیاتی از کشمکش های اخترفیزیکی و عجایب گرانشی را به نمایش می گذارد.

سیاهچاله مرکز کهکشان راه شیری که در فاصله حدودی 25 هزار سال نوری از زمین قرار گرفته، کمان ای (Sagittarius A) نام دارد و اخترشناسانی همانند آندریا گز (Andrea Ghez) از دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس و راینهارد گنزل (Reinhard Genzel) از موسسه ماکس پلانک محاسبه نموده اند که جرم آن 4.14 میلیون برابر خورشید است. این دو برای دستاورد خود در سال 2020 پیروز به دریافت جایزه نوبل فیزیک شدند. تصویربرداری از سیاهچاله کمان ای* کار دشواری است زیرا این سیاهچاله هر ساعت سوسو می زند.

دکتر فریال اوزل (Feryal Ozel) نیز بخشی از پروژه تلسکوپ افق رویداد است، که با همکاری بیش از 300 دانشمند از 13 موسسه، شبکه دنیای رو به رشدی از تلسکوپ ها را برای ساخت یک تلسکوپ بزرگ به بزرگی زمین اداره می نمایند. این تصویر تازه بی شباهت به تصویری که از یک سیاهچاله در سال 2019 ثبت شدٰ نیست و به گفته دکتر اوزل این موضوع نشان دهنده آن است که تصویر سال 2019 اتفاقی نبوده است. علاوه بر آن ویژگی های ساختار دونات شکل آن به خوبی با پیش بینی های حاصل از حرکت ستاره ها و ابرهای گازی در اطراف مرکز کهکشانی مطابقت داشت.

مایکل جانسون (Michael Johnson)، یکی از اعضای این تیم از مرکز هاروارد-اسمیتسونیان، می گوید: این تصویر تاییدی فوق العاده بر نظریه نسبیت عام اینشتین است.

سیاهچاله ناحیه ای در فضا-زمان با گرانشی بسیار نیرومند است که هیچ چیز حتی ذرات و تابش های الکترومغناطیسی مانند نور نمی توانند از میدان گرانش قدرتمند آن بگریزند نظریه نسبیت عام آلبرت اینشتین بیان می نماید که یک جرم به میزان کافی فشرده شده، می تواند سبب تغییر شکل و خمیدگی فضا-زمان و تشکیل سیاهچاله گردد. مرز این ناحیه از فضازمان که هیچ چیزی پس از عبور از آن نمی تواند به بیرون برگردد را افق رویداد می نامند.

منبع: خبرکانادا

به "انتشار اولین تصویر از سیاهچاله مرکز کهکشان راه شیری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار اولین تصویر از سیاهچاله مرکز کهکشان راه شیری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید