آیا ممنوعیت سفر به ترکیه برداشته شد؟

به گزارش وبلاگ کرمی، ایسنا/ بدنبال آخرین خبرهای منتشر شده، این سوال مطرح می گردد که آیا ممنوعیت سفر به ترکیه برداشته شد؟

آیا ممنوعیت سفر به ترکیه برداشته شد؟

قضیه چیست؟

وزیر بهداشت با توجه به شیوع گسترده بیماری کووید-19 در کشور ترکیه با ویروس جهش یافته، در نامه ای به تاریخ 11 فروردین از وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با کرونا، توقف یک هفته ای ایاب و ذهاب به وسیله مرزهای هوایی و زمینی با این کشور را درخواست کرد. 17 فروردین ، معاون هماهنگی وزارت کشور از ابلاغ تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا مبنی بر لغو فوری تور ترکیه به تمام شرکت های گردشگری اطلاع داد. با تصیم این کمیته قرار شد پروازهای ترکیه متوقف یا محدود نگردد.

18 فروردین ، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران در بخشنامه ای به صورت مکتوب، دستور ممنوعیت هرگونه تبلیغ و برگزاری تور (گشت) مسافرتی و گردشگری به مقصد ترکیه تا اطلاع ثانوی را به تمام تشکل های مرتبط با دفاتر خدمات مسافرتی و آژانس های گردشگری ابلاغ کرد. چهار روز پس از آن، یعنی 21 فروردین انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران این دستور را اینطور بخشنامه کرد: با توجه به لغو نشدن پروازها در این راستا (ترکیه) و احتیاج مسافران به خدمات اقامتی و ترانسفر در کشور مذکور، دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی به منظور جلوگیری از سرگردانی مسافران در مقصد، مجاز به فروش خدمات مورد احتیاج ایشان اعم از هتل و ترانسفر فرودگاهی بوده و از هرگونه تبلیغ و فروش گشت و تور امتناع نمایند.

یونس دقیق کیا، رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی پیرامون اینکه آیا ممنوعیت سفر به ترکیه برداشته شد؟ تایید کرد: پروازهای ترکیه همچنان برقرار است و تنها تورهای گردشگری لغو شده اند و بیشتر پروازهایی که در این راستا انجام می گردد، جنبه تجاری دارد.

با این حال، از زمانیکه این دستورها و بخشنامه ها صادر شد، تبلیغ و فروش خدمات سفر به ترکیه متوقف نشده و فقط در عنوان محتوا تغییراتی داده شده است. آژانس دارها معتقدند توری به نام ترکیه وجود ندارد و خدمات این راستا به صورت بلیت هواپیما و هتل و معمولا بدون گشت عرضه می گردد.

بنابراین، آژانس های مسافرتی و هواپیمایی همچنان فروش هتل و بلیت هواپیما را بدون توقف و محدودیت تا امروز ادامه داده اند و اکنون که تعطیلات عید فطر نزدیک شده است، با وجود قرنطینه سه هفته ای در ترکیه، تبلیغ تورها را حتی به شهرهای ساحلی این کشور علنی نموده اند.

اعتقاد آژانس داران از ابتدای طرح این مطالبه بر این بود که با این شیوۀ محدودیت که تورها ممنوع گردد و پروازها برقرار بماند، مرزها را نمی توان کنترل و از نفود ویروس جهش یافته به کشور جلوگیری کرد. حرمت الله رفیعی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز مصوبه دولت برای ممنوعیت اجرای تور ترکیه را اشتباه دانست و گفت: این مصوبه می گوید پرواز به ترکیه برقرار است، یعنی مسافر به بلیت و هتل احتیاج دارد. مسافر می تواند در فرودگاه بماند؟ این مسافر احتیاجمند هتل و سایر خدمات است و دفاتر مسافرتی ملزم هستند به مسافران خدمات بدهند. اینکه گفته شد تبلیغ تور ننمایند، در حالیکه پروازها برقرار است، منطقی نیست. اینکه همه چیز برقرار باشد، اما اسمش را عوض کنیم و به آن تور نگوییم مسخره است.

او این مصوبه را کارساز ندانسته و گفت تا زمانیکه پروازهای ترکیه برقرار است، مسافر به این کشور می رود. مسئولان پروازهای خروجی و ورودی ترکیه را ببندند تا مسافر تردد نکند.

بدنبال علنی شدن تبلیغ تور ترکیه، پس از گذشت حدود سه هفته از اعلام رسمی آن، محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی در واکنش به برقراری تورهای ترکیه گفت که پروازهای این راستا بعد از صدور آن مصوبه، کم شده و پروازهای گردشگری به ترکیه ممنوع است و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری باید پیگیر تخلف آژانس های مسافرتی در تبلیغ تور ترکیه باشد.

او افزود که سازمان هواپیمایی بعد از ابلاغ مصوبه ستاد ملی کرونا، پروازهای ترکیه را به کمترین مقدار نسبت به توافق بین دو کشور رسانده است تا شاهد سفر کمتری به سمت ترکیه باشیم.

سخنگوی سازمان هواپیمایی تاکید نموده که فقط پروازهای ضروری و تجاری بین دو کشور انجام می گردد و پرواز گردشگری نداریم. ذیبخش حتی معتقد است: با وجود تبلیغات آژانس های مسافرتی و تخفیف روی سفر به ترکیه، به دلیل تعطیلی و قرنطینه شهرهای ترکیه جذابیتی برای گردشگر ها وجود ندارد.

اینکه چگونه پروازهای گردشگری و تجاری از یکدیگر تفکیک شده اند جای سوال است، اما هم اکنون تبلیغ تور شهرهای ساحلی ترکیه در آستانه تعطیلات عید فطر با قیمت حراج خورده، حدود شش میلیون تومان در برخی از آژانس های مسافرتی دیده می گردد. همچین تور استانبول با توجه به محدودیتی که اعمال شده، به صورت پکیج پرواز و اقامت با قیمت پایه سه میلیون و 800 هزار تومان برای پنج شب درحال تبلیغ است و وزارت بهداشت، ستاد ملی کرونا و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم تا به امروز واکنشی به این موضوع نداشته اند.

منبع: همگردی

به "آیا ممنوعیت سفر به ترکیه برداشته شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ممنوعیت سفر به ترکیه برداشته شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید