خواص درمانی گیاه بنفشه چیست؟

به گزارش وبلاگ کرمی، کاهش و برطرف تب از دیگر خواص بنفشه است. به این منظور مقداری گل بنفشه را داخل آب خنک همراه با گلاب بریزید و بعد از نیم ساعت صاف نموده و به شخص تب دار داده گردد.

خواص درمانی گیاه بنفشه چیست؟ خواص بنفشه دارویی (Violet) شامل درمان سردرد، بیخوابی، تب و لرز، یاری به درمان بیماری های گوارشی، پاکسازی ریه، پوست و درمان سینوزیت است.

گیاه زیبا و معطر بنفشه که دارای انواع زینتی و دارویی بوده، از زمانهای گذشته از آن در درمان بیماری ها استفاده میشده است و از صندلی ویژه ای در طب سنتی برخوردار است. در قدیم از شربت بنفشه برای رفع تورم چشم ها، رفع بی خوابی، درمان یرقان، تب و لرز، رفع کردن چرک و تورم لوزه ها و صرع استفاده مینموده اند.

گیاه شناس معروف جرالد در خصوص خواص بنفشه معطر میگوید استفاده از شربت و دم نموده این گیاه برای تسکین تورم داخل گوش، بهبود خواب، درمان سر درد، آرامش قلب و ... موثر است. امروزه از گیاه گل بنفشه در فراوری داروهای زیادی استفاده شده، اشکال دارویی مختلفی نظیر روغن بنفشه، شربت و اسانس گل بنفشه در داروخانه ها وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با خواص بنفشه و فواید این گیاه در درمان بیماری ها با ما همراه شوید.

خواص بنفشه (طبیعت و خواص درمانی)

گل بنفشه دارای طبیعت سرد و تر است. بعضی از مهمترین خواص بنفشه به طور خلاصه به توضیح زیر میباشد:

استفاده از گیاه بنفشه برای بهبود و درمان سردردهای ناشی از گرمی بسیار مفید است. یکی از مسائل شایع که امروزه گریبانگیر بیشتر افراد جامعه شده است، سردرد است که بخش عمده ای از این سردردها، به دلیل گرمی زیاد مغز یا خشک شدن نسبی مغز به خاطر سبک زندگی امروزی (استرس های زیاد فردی، دیر خوابیدن، کم بودن خواب شب، مصرف زیاد گرمی ها و مواد غذایی تند و طعم دهنده) می باشد و مصرف شربت بنفشه به درمان آن یاری شایانی میکند.

از مهمترین خواص بنفشه استفاده از آن برای درمان سرفه های ناشی از گرمی و خشکی است. طبع خنک این گیاه باعث شده استفاده از شربت و دمنوش تهیه شده از آن، باعث انعطاف پذیر و نرم شدن ریه و مجاری هوایی گردد.

مصرف شربت بنفشه برای افرادی که اسهال های خونی ناشی از گرمی و صفرا دارند، مفید است. به طورکلی گیاه بنفشه به دلیل داشتن طبع خنک، ضد صفرا عمل می نماید. بنابراین دلیل و ریشه این نوع اسهال را رفع نموده و باعث بهبود تحریک روده، اسهال و خون ریزی می گردد.

کاهش و رفع تب از دیگر خواص بنفشه است. به این منظور میزانی گل بنفشه را داخل آب خنک همراه با گلاب بریزید و بعد از نیم ساعت صاف نموده و به شخص تب دار داده گردد.

استفاده از دمنوش بنفشه برای درمان بی خوابی مفید است، جالب است بدانید، هر مکاهممی که منجر به کم شدن رطوبت در مغز گردد، باعث بی خوابی میگردد و گیاه بنفشه برای هر بیماری که پایه خشکی دارد یاری کننده است. متخصصان طب سنتی در این زمینه توصیه میکنند که یک تا دو مرتبه در طول روز از دمنوش این گیاه استفاده گردد.

استفاده از گیاه بنفشه خاصیت ضد سرطان داشته، به ویژه مصرف این گیاه در پیشگیری از سرطان های سینه و ریه تاثیرگذار است.

گل بنفشه در درمان بیماری های گوارشی و پاکسازی ریه و پوست استفاده می گردد و همراه با بابونه، برای درمان بیماری سینوزیت بسیار مفید است. بعلاوه ریختن چند قطره از آب دمنموده این گیاه، در بینی برای باز کردن تنفس، رفع خشونت سینه وزکامبسیار مفید است.

آب دمنموده گیاه بنفشه برای درمان برفک دهان مفید بوده، به این منظور، میزانی از آن را در دهان نگه دارید و یا با آب تازه آن دهانشویه کنید، برفک دهانرا رفع می سازد،ورم لثهرا می نشاند و اگر در گلو قرقره کنیدآنژینرا درمان میکند.

روغن بنفشه هم فواید بسیار دارد ازجمله جلوگیری از ریزش مو، سفید کردن پوست صورت، رفع کردن کک ومک صورت، نرم کردن مو و برای سینوزیت، میگرن و سردرد برترین درمان است. برای آشنایی با سایر خواص روغن بنفشه مطالعه لینک زیر را پیشنهاد میکنیم.

میزان و طریقه مصرف گل بنفشه

شربت بنفشه: ساده ترین روش تهیه شربت گل بنفشه برای مصرف خوراکی تهیه شربت این گیاه است. به این منظور، یک قاشق غذاخوری پر از گل بنفشه خشک شده را در یک لیوان آب خنک ریخته و 20 دقیقه صبر می کنیم تا رنگ آب به آبی یا بنفش تغییر کند، سپس آن را صاف نموده و جرعه جرعه یا یکجا نوشیده می گردد. بعلاوه به منظور اثرات درمانی، میزان 4 تا 20 گرمگیاه کامل (گل و برگ و ریشه) را در 250 گرم آب خیس نموده و 12 ساعت بگذارید خیس بخورد سپس با کمی شیر و قند مخلوط نموده بجوشانید تا به یک سوم تقلیل یابد) .

دم نموده بنفشه: میزان 5 گرم از گل بنفشه خشک و یا 50 گرم از گل تازه بنفشه را دریک لیترآب دم کنید (درموقع تهیه نباید زیاد جوشانده گردد چون از اثر آن کاسته می گردد) .

روغن بنفشه: 150 گرم گل بنفشه را در 450 گرم روغن کنجد کمی حرارت داده و سپس به حال خود می گذاریم. بعد از چند روز صاف نموده و مجددا همین میزان گل بنفشه به آن می افزاییم و کمی حرارت داده ، این عمل را آن قدر ادامه می دهیم تا روغن کاملا رنگ و بوی بنفشه را بگیرد .

مضرات بنفشه (موارد احتیاطی و منع مصرف)

زیاره روی در مصرف گل بنفشه، موجب ضعف و سنگینی معده و آشفتگی حال میگردد، و مصلح آن انیسونمی باشد. بعلاوه مصرف زیاد آن به تهوع و استفراغ منجر خواهد شد.

منبع:سایت ستاره

منبع: راسخون

به "خواص درمانی گیاه بنفشه چیست؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "خواص درمانی گیاه بنفشه چیست؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص درمانی گیاه بنفشه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید