خبرنگاران حال این روزهای تماشای آنلاین خوب است

به گزارش وبلاگ کرمی، تهران- خبرنگاران- سال جدید در حالی آغاز شد که تقریبا در هیچ چیز شبیه به سال های قبل نبود. حتی فیلم دیدن. یعنی در حالی که انتظار می رفت طبق روال عادی، تعطیلات عید نوروز از بهترین روزهای اکران سینمایی باشد، شیوع بیماری جدید نه تنها مانع از اکران شد، که سالن های سینما را نیز برای مدت نامعلوم به تعطیلی کشاند.

خبرنگاران حال این روزهای تماشای آنلاین خوب است

تلاطم زیادی در مورد شرایط کسب و کارها وجود دارد، و ویدیوهای مختلفی دائما منتشر می گردد تا مردم جویای اخبار را به ماندن در خانه تشویق کند اما در این میان، به نظر می رسد کسب و کارهای آنلاین از جمله بخش هایی هستند که روزهای خوبی را پشت سر می گذارند. این موضوع نه فقط به خریدهای آنلاین، که ارائه دهندگان سرویس ویدیوهای درخواستی را نیز شامل می گردد. شاید این موضوع علی رغم تعطیلی سالن های سینما، برای فعالان حوزه فیلم که اغلب روش های سنتی نمایش فیلم، یکی از گره های کاری آن ها به ویژه برای عرضه بین المللی بوده، زیاد هم خبر بدی نباشد.

از آنجا که در روزهای شروعین سال نو و با استفاده از توفیق اجباری قرنطینه ، در حال کار بر روی انتها نامه ام با موضوع بازاریابی دیجیتال برای صنعت سینمای کشور بودم، شرایط و احوال این روزها، روایت دیگری در ذهن من شکل داده است، حقیقت این است که علاوه بر بازار تغییرشکل یافته و منحصر به فرد سینما در ایران باعث شده است، فرآیند بازاریابی بین المللی سینما در کشورمان، عموماً در محدوده ی تلاشهای تجربی و سنتی باقی بماند، حالا روبروه ی این هنر/صنعت با این شرایط جدید و خیل مشتاقان و کاربران داخلی و خارجی، و گسترش قابل توجه ترافیک اینترنت در کشور، فعالان این حوزه را با شرایط جدیدی روبرو کردند.

البته پخش کنندگان بین المللی ایران به تجربه دریافته اند که کانال توزیع باید با فرهنگ مصرف در بازار هر کشور متناسب باشد و اکران سینمایی لزوماً راه مناسبی برای بازار فیلم همه کشورها و سهم دریافت از مخاطب فیلم بین آن ها نیست. به کارگیری فناوری در پخش و عرضه آنلاین و روی آوردن فعالان جوان به این روش ها، نقشه راه جدیدی را وارد بحث توزیع بین المللی آثار تصویری ایران نموده است.

در این نقشه راه جدید، ضروری است که ویژگیهای پخش آنلاین و اکران اینترنتی به خوبی مورد مداقه و آنالیز قرار گیرد. لزوم تناسب رسانه با عادات مخاطبان را نیز نباید از نظر دور داشت. به گفته دیگر، در سیستم پخش بین المللی سنتی باید تغییر و به روزرسانی صورت گیرد تا هم بتوان به مخاطبان نهایی فیلم بین در کشورهای مختلف دسترسی بهتری پیدا کرد و هم مخاطبان جدیدی را از نسل فناوری جو جذب نمود. این کار مستلزم تخصصی کردن سیستم توزیع داخلی و بین المللی است که برای آن، عرضه باید متناسب با قالب و ژانر فیلم و محصول تصویری و نیز عادات مخاطبان در بازارهای هدف مختلف صورت گیرد. شناخت لبه ی تکنولوژی و پرهیز از استفاده از فناوریهای قدیمی شده، الزام دیگری است که باید به جد آن را رعایت کرد، اختراع دوباره ی چرخ و تشکیک در امور اثبات شده از آسیبهای جدی انتقال تکنولوژی به کشورمان بوده است که باید از آن در این حوزه اجتناب کرد.

مساله دیگری که نباید از آن غافل شد، این است که فناوری دیجیتال موجب پدید آمدن بازارهای جدیدی برای محصولات تصویری در جهان شده است. این بازارهای جدید تحت تاثیر فناوری، به دلیل ظهور رسانه های جدید و تعریف حق امتیازهای جدید برای آن ها شکل گرفته اند که می توان در تدوین نقشه راه اشاره شده برای صنعت تصویر ایران در بخش عرضه بین المللی، به آن توجه کرد و از آن سهم گرفت. با افزایش سهم از هریک از بخش های بازار، می توان میزان درآمد حاصل از هر محصول را نیز افزایش داد. علاوه بر آن،فناوری ، نقشه رقابت در بازارهای فیلم را دگرگون نموده که در صورت نادیده گرفته شدن می تواند در نهایت به از دست دادن سهم بازارهای موجود نیز بیانجامد. بنابراین، صنعت فیلم و تصویر در ایران باید در مدل های کسب و کار خود، نه تنها روش های توزیع آنلاین را منظور کند، باید بتواند فراتر از آن به عنوان کشوری صاحب سینما در منطقه، با آینده نگری در جهت تبدیل شدن به هاب پخش و ارتباطاتی محصولات تصویری و راه اندازی سرویس منطقه ای ویدیوهای درخواستی گام بردارد.

شرایط به وجودآمده پس از تعطیلی سالن های سینما در پی شیوع بیماری همه گیر کوئید-19 و البته افزایش دوباره در فعالیت کانال های تلگرامی دانلود غیرقانونی فیلم ها و محصولات تصویری، نشان از بی پاسخ ماندن تقاضای بخش هایی از بازار محصولات تصویری به وسیله عرضه قانونی به ویژه در داخل کشور است. کندی پیگیری این موضوع به بهانه زیرساختی مانند سرعت و کیفیت اینترنت نیز شاید دیگر دلیل خوبی نباشد، چرا که معلوم شد شرایط کشورهای دیگر جهان نیز در زمان اوج گیری تقاضا بهتر از این نبوده و کمپانی هایی مانند نتفلیکس را مجبور ساخته تا با کاهش کیفیت ویدیوهای ارائه شده تا 25 درصد از بار به وجود آمده بر روی مصرف اینترنت را در کشورهای مختلف بکاهد. خبرهایی مانند اکران آنلاین فیلم هایی مانند خروج که قید اکران سینمایی را در شرایط فعلی زده اند، اقدام شجاعانه ای است که می تواند پیشرو تحولی در شرایط فعلی نمایش آثار سینمایی باشد و البته فرصت آنالیز نتایج ناشی از این اقدام را نیز در شرایط ناگزیر فعلی فراهم آورد. البته، خروج اولین فیلمی نیست که دست به چنین اقدامی می زند، اما اولین محصول در این حد و اندازه است که فرایند عرضه آن با اکران آنلاین شروع می گردد. این کار، نه فقط برای بازار داخل، بلکه برای ایرانیان خارج از کشور که در این روزها در شرایط مشابهی به سر می برند، لازم بوده تا تهدید ناشی این بیماری به فرصت مناسبی برای ایجاد بازار جدید و گسترش بازارهای قبلی تبدیل شده و بدانند به جای دانلودهای غیرقانونی، می توانند به روزترین آثار تصویری و سینمایی را با عضویت در VOD ها و IPTV های رسمی و قانونی به تماشا بنشینند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران حال این روزهای تماشای آنلاین خوب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران حال این روزهای تماشای آنلاین خوب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید